hotness 62
MotoGP 25
News

MotoGP 25

Motorracen in Unreal Engine 5

Gepost door

Het is mei en voor de liefhebber van motorracegames is dat ieder jaar een mooie maand. Dit betekent namelijk dat het weer tijd is voor een nieuwe MotoGP. Ieder jaar krijg je eigenlijk dezelfde game, maar dan met een kleine update en alles is aangepast naar de huidige competitie. MotoGP 25 heeft echter wel een paar flinke veranderingen. Maar merk je daar ook iets van?

Er zijn veel mensen die van sport houden. Of het nu om wielrennen, voetbal, racen of iets anders gaat, bijna iedereen kijkt wel graag naar iets. Veel uitgevers zijn er dan ook van overtuigd dat deze mensen ook graag games willen spelen voor de sport die ze graag volgen en ze blijken gelijk te hebben.

Bij sportgames is het normaal dat ieder jaar een game wordt uitgebracht, waarbij eigenlijk niet zo gek veel is veranderd ten opzichte van een jaar eerder. Je zou kunnen zeggen dat een DLC met de wijzigingen erin voldoende is, maar altijd wordt gekozen om jaarlijks een volledig nieuwe game te maken met uiteraard ook een prijs die daarbij hoort. Vaak zijn dan de technische wijzigingen ten opzichte van het jaar ervoor minimaal. En waarom ook niet. Liefhebbers van de sport blijven de games toch wel kopen en wie zijn de ontwikkelaars en uitgevers dan niet om daaraan te voldoen?

Toch moet ik zeggen dat MotoGP dit jaar wel echt een aanzienlijke wijziging heeft gemaakt. Ze hebben de game opnieuw opgebouwd in Unreal Engine 5 en daarmee hebben ze de manier hoe er met geluid om wordt gegaan drastisch veranderd.

Over dat geluid kan ik meteen heel eerlijk zijn: ik hoor eigenlijk het verschil niet zo. Dit komt vooral doordat ik in voorgaande jaren eigenlijk niets had op te merken over het geluid. Het was al erg goed. Het zal een beetje beter zijn, maar ik hoor de verschillen niet. Toch wel hét nadeel van ieder jaar: een nieuwe game uitbrengen met nagenoeg dezelfde inhoud.

Maakt een nieuwe engine een game ook meteen beter?

Veel mensen associëren Unreal Engine 5 met mooie graphics. Dit komt vooral doordat Epic Games dit zo, niet geheel onterecht, etaleert. Echter is dit de halve waarheid. Hoe mooi een game eruit ziet is aan de ontwikkelaars, je krijgt met een engine simpelweg een toolset om een game te maken. Het is aan de ontwikkelaar wat hij van deze tools gebruikt en wat niet.

MotoGP 25 is helemaal omgezet in Unreal Engine 5, maar toch ziet de game er grafisch niet zo heel veel beter uit dan de jaren hiervoor. Het verbaasde mij eigenlijk een beetje hoeveel de game hetzelfde aanvoelde als een jaar eerder. Toch als je echt gaat vergelijken, zie je dat er wel verschillen zijn.

De verschillen zijn echter zo klein, dat het neerkomt op een mening. Zo vind ik zelf dat rijden in slecht weer er net wat beter uitziet in MotoGP 25, omdat de weerspiegeling van de weg in het vorige deel enorm overdreven was. Natte wegen zijn geen spiegels. Ook de belichting is net wat scherper in dit nieuwe deel, maar het is zelfs als je het naast elkaar zet bijna niet uit elkaar te houden.

Zodra je gaat rijden, zie je wel dat een moderne engine voordelen heeft. Dit zag ik vooral omdat ik alle grafische instellingen gemaximaliseerd heb en dat mijn PC een redelijk constante FPS heeft van 175, met enkele drops naar 80. Dat is heel bijzonder en voor een racegame zijn dergelijke hoge framerates enorm fijn.

MotoGP 25

Ze hebben de game dus nu omgezet naar deze nieuwe en zeer populaire engine, waar ze nu mee verder kunnen werken. Ik verwacht dat de komende jaren er wel een paar flinke grafische verbeteringen zullen komen. In de meeste gevallen probeer ik ieder jaar MotoGP van een recensie te voorzien, maar sinds MotoGP 22 zijn er heel weinig grafische verbeteringen geweest. Ook verbeteringen in de gameplay zijn minimaal, hoewel er deze keer wel echt iets over te zeggen is.

Arcade of Pro experience

Nog een belangrijke wijziging voor de game is dat ze nu twee verschillende manieren hebben om hem te spelen en persoonlijk ben ik daar heel blij mee. In het verleden zat je altijd met de simulator-modus, voor een realistische ervaring. Natuurlijk kon je kiezen om assists aan te zetten, zodat je niet bij iedere keer dat je een beetje enthousiast het gaspedaal indrukt, je alle kanten op vloog. Het was echter nog wel een uitdaging om een volledige race niet te crashen.

Nu hebben ze arcade mode. Hier hebben ze goed over nagedacht. In Arcade is het niet opeens alsof je een auto bestuurt. De computer doet niet veel voor je en ik lag nog regelmatig op de grond en moest terugspoelen om het nog eens te proberen. Het is echter wel zo dat gas geven, remmen en leunen om bochten te maken allemaal net even wat soepeler reageert en je kunt net niet zo diep gaan dat er een grote kans is dat je valt. Voor beginnende virtuele motorrijders kan ik zeggen dat dit MotoGP 25 stukken toegankelijker maakt.

De Pro Experience is nog de manier van racen zoals de mensen met ervaring dit gewend zijn. Rij je te langzaam door een bocht, val je om of geef je ineens te snel gas na een scherpe bocht, is de controle van je motor ook  verdwenen. De uitdaging neemt toe, maar dat is niet een uitdaging die iedereen zoekt.

MotoGP 25

Ik moet zeggen dat ik voor beide opties iets voel. MotoGP heeft altijd al een zeer goed balans gevonden in hoe je het rijden in een motor moet vertalen naar het besturen met een controller. Ik zat persoonlijk dan ook niet te wachten op een arcade-modus, maar ik moet toegeven dat ze hier zeer goed werk hebben geleverd. Beide modi zijn zeer goed gemaakt en dit is absoluut een verbetering ten opzichte van de jaren hiervoor.

Er is wel één nadeel met het besturen van de motoren in het algemeen. Wanneer het mooi weer is, is het voor mij stukken moeilijker om iedereen in te halen op een nette manier. De AI van de tegenstanders geven op tijd gas en remmen op tijd en ze vullen de gaten op die ontstaan in de wedstrijd op een manier die eigenlijk bij MotoGP altijd al heel goed gedaan is.

Echter wanneer het slecht weer is, heb ik het gevoel dat de AI veel meer last heeft van het slechte weer dan ik. Terwijl ik relatief eenvoudig door elke bocht ga zonder al te veel problemen, remmen de coureurs altijd veel vroeger dan nodig en hierdoor win ik veel gemakkelijker races, hoewel ik wel steeds coureurs enorm moet ontwijken alsof het een soort bullet hell shooter is.

Dit is niet de enige game die dit heeft. Zo lukte mij het nooit om in Project Cars een wedstrijd te winnen met mooi weer. Maar dan probeerde ik de race opnieuw met slecht weer en won ik gigantisch. Ik denk werkelijk dat de ontwikkelaars AI dusdanig afstemmen, dat ze net even wat paniekerig reageren op slecht weer. Als het echt moeilijk is te rijden in de regen, dan zal de speler ook best wel wat moeite mogen hebben.

MotoGP 25

Nog meer vernieuwing

Er zijn nog wat verbeteringen die benoemd moeten worden. Zo zijn er drie nieuwe disciplines waar je wel een beetje vermaak uit kunt halen. Dit zijn de minibikes, de flat track en de motards.

Ik vind persoonlijk alle drie de disciplines een klein beetje half werk. Het rijdt allemaal hetzelfde op een paar kleine verschillen na en het is niet dat je hele competities kunt spelen. Het is meer een leuk tussendoortje.

Dat betekent niet dat het niet verbeterd kan worden. Ik hoop dan ook dat komende jaren ze spijkers met koppen slaan en doorgaan met deze disciplines om er echt iets moois van weten te maken. Nu voelt het vooral aan als extra content voor de extra content.

Verder zijn er wat verbeteringen in de career mode. Ieder jaar verandert deze modus altijd een beetje en deze keer is er vooral gelet op het onderhouden van de relaties op de racebaan. Zo is de HUD helemaal aangepast, zodat je kunt zien wat de mensen om jou heen ook werkelijk van jou vinden.

MotoGP 25

Tenslotte zijn er tech briefings, waarbij jij als coureur in overleg gaat met de ontwikkelaars van de motor om de techniek achter de motor te verbeteren op de manier die jij prettig vind. Persoonlijk vind ik dit altijd enorm lastig, omdat ik dan aan moet geven dat ik sneller moet kunnen remmen, maar wil ik dat wel? Wat zijn de gevolgen?

Ik moet zeggen dat ik ieder jaar wel weer blij ben dat er een nieuwe MotoGP voor de deur staat en MotoGP 25 was weer een waar plezier om te spelen. Omdat hij wat anders is dan  racegames met auto's moet ik nog altijd wennen aan de besturing en dat levert veel plezier op. Toch had ik wat meer gehoopt op wat meer veranderingen dan die er uiteindelijk bij gekomen zijn.

Conclusie:

MotoGP 25 is volledig gemaakt in Unreal Engine 5. Hoewel de veranderingen minimaal zijn, ziet het er iets anders uit. Wat wel opvalt is dat de performance dit jaar veel beter is dan voorgaande jaren. Met de nieuwe arcade-modus is het gemakkelijker om in te stappen in deze game en ik kan dan ook van harte aanbevelen aan liefhebbers van racegames om deze een kans te geven.

0 reacties op "MotoGP 25"