Het Britse Bigbig Studios heeft met de PSP versie van MotorStorm: Arctic Edge al bewezen goed met de kernelementen van de nog jonge MotorStorm franchise om te kunnen gaan. Agressieve AI, woeste natuurlandschappen en de chaos en intense races die uit de combinatie van deze twee kernelementen ontstaan waren ook op de handheld rijkelijk aanwezig. Of zijn PlayStation 2 broer het misschien nog beter doet zochten we voor je uit.
Aangezien het hier om een rechtstreekse port gaat, hoef je hier geen drastische aanpassingen te verwachten. De gameplay is op het grote scherm vrijwel identiek en als we een kijkje nemen naar de hoeveelheid content valt er eigenlijk ook niets nieuws te bespeuren. Nog steeds dezelfde twaalf tracks en een shitload aan verschillende type voertuigen. En natuurlijk dezelfde waaghalzen die hun leven riskeren door te racen op plekken die eigenlijk niet voor races bestemd zijn.
De PS2 heeft meer power in huis, dus zijn de enige grote verschillen pas echt merkbaar wanneer je bezig bent met je allereerste race. De graphics zijn op sommige vlakken duidelijk verbeterd: omgevingen zijn minder korrelig, de textures zijn scherper (duh) en de lichteffecten komen hier net iets beter tot hun recht. Maar aangezien MotorStorm: Actic Edge op de PSP zich op visueel gebied prima staande weet te houden tegenover de PS2 versie, moet je hier geen al te grote veranderingen verwachten. Vergelijkbaar met de top van de inmiddels bejaarde console brengt deze laatkomer dan ook niets wat we nog niet eerder hebben gezien.
Hecht je geen belang aan de afwezigheid van haarscherpe beelden die in de PS3 titels wel van de partij waren, dan merk je al snel dat er gameplaygewijs eigenlijk weinig is veranderd. En dat is goed nieuws voor zowel de fans van de reeks als diegene die nog altijd geen afscheid kan nemen van zijn PlayStation 2. Nog steeds zul je bij elk type voertuig anders te werk moeten gaan door de kwaliteiten ervan zo veel mogelijk te benutten. Hierbij dien je vooral rekening te houden met het pad dat je aanhoudt. Niet alleen speelt het gewicht van het voertuig een rol (zoals bij het nemen van schansen of het simpelweg omver beuken van andere tegenstanders), ook het grondoppervlak heeft invloed op je grip en snelheid. Het spreekt voor zich dat de sneeuwruimer en sneeuwscooter zich meer thuis voelen op sneeuw dan een rallywagen. Gelukkig bieden de uitstekende parkoersen genoeg mogelijkheden om een andere weg te nemen en op die manier de grillige natuur optimaal te benutten. Typisch MotorStorm, dus, net als de Festival Mode die dankzij de vele uitdagingen voor heel wat uurtjes speelplezier kan zorgen.
Dan zul je echter nog wel door een aantal kleine minpuntjes heen moeten bijten. Zo is de AI van de tegenstanders lang niet altijd vlekkeloos, kan het geluid van voertuigen ons niet echt bekoren en ontbreekt er enige vorm van online mogelijkheden. Dat laatste wordt overigens grotendeels goedgemaakt door de toevoeging van een splitscreen voor maximaal vier spelers. Het doet ons plots weer denken aan die goede oude tijd waarin men splitscreen vaak boven de online multiplayer verkoos.
Conclusie
De PSP versie mocht dan wel telkens in de schijnwerpers staan, de PS2 port is er zeker eentje om rekening mee te houden. De gameplay is precies zoals we gewend zijn: veel chaotische races die niet snel zullen vervelen dankzij het uitstekende trackdesign in combinatie met de grote diversiteit aan voertuigen. Niet baanbrekend, wel een aanschaf waard voor nieuwkomers die aan de slag willen met een intense off-road racer en niet over een PSP of PS3 beschikken.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie