Ten tijde van de (S)NES en Gameboy waren 2D-platformers een genre dat dermate goed vertegenwoordigd was dat het op het punt stond uit zijn voegen te barsten. Iedereen probeerde een graantje van Mario’s succes mee te pikken, vergelijkbaar als het FPS-genre en Call Of Duty nu. Maar platformers zijn nu niet meer zo veel in ontwikkeling, al helemaal niet in 2D. Maar ze lijken een kleine opmars te maken op mobiele telefoons, tablets en 3DS, met Mutant Mudds als laatste toevoeging.
In Mutant Mudds chillt hoofdpersoon Max een beetje met zijn ouweheer wanneer een komeet op de aarde inslaat. Uit de komeet komt straling die modder muteert in kwaadaardige wezens. Max doet zijn jetpack om en vult zijn waterpistool en gaat vervolgens op strooptocht.
Mutant Mudds houdt zich aan de tradities van het genre. Drie keer raak is dood,8-bit graphics, er zijn verborgen levels te vinden en van het platformen vallen is einde verhaal, maar het doet ook enkele nieuwe dingen. Zo transporteren oranje blokken Max tussen de lagen van het level, iets wat enigszins versterkt wordt door het 3D-effect, en kan Max de jetpack op zijn rug gebruiken om korte afstanden te zweven.
Mutant Mudds wordt mede door een deze mogelijkheid en door het afstandswapen in plaats van op hoofden springen al snel een vrij makkelijke game. In elk level liggen echter honderd golden diamonds. Wie deze allemaal wil hebben zal hier duidelijk een doorzettingsvermogen moeten hebben, want dat blijkt een moeilijkere opgave. De golden diamonds kunnen in Oma’s kelder worden ingewisseld voor permanente power-ups zoals een langer bereik voor je wapen of langer kunnen vliegen met je jetpack. Helaas kun je slechts een power-up tegelijkertijd meenemen.
Mutant Mudds kent veertig levels, waarvan een aantal verborgen. Om al deze levels met honderd golden diamonds uit te spelen zul je ongeveer een uurtje of 7 kwijt zijn. Helaas biedt de game hierna geen enkele replay waarde, gezien het feit dat er geen score wordt bijgehouden om te verbeteren.
Conclusie
Mutant Mudds is een grappig maar beetje simpel eerbetoon aan de platformers van weleer. De levels zitten structureel goed in elkaar, al maken de verschillende lagen in de wereld nauwelijks impact, daar had meer mee gedaan kunnen worden.