Als ik denk aan twin stick shooters met ruimteschepen in de hoofdrol dwalen mijn gedachten gelijk af naar aliens, ruimteschepen en meteorieten die vernietigd moeten worden in de oneindig grote kosmos. Shin’en Media pakt het echter wat kleiner aan, microscopisch klein nog wel. Hier mag je scheepje het namelijk opnemen tegen ziektekiemen en virussen.
In de toekomst wordt het menselijk ras met uitsterven bedreigd. De oorzaak is een dodelijk virus dat in rap tempo de bevolking uitdunt. Een virus zonder antivirus, maar niet voor lang. Wanneer een groep getrainde nanites in hun schepen springen, wordt de oorlog aan het Nano virus verklaard.
Je schip wordt verkleind en daarna in een afgeschermde omgeving samengebracht met geïnfecteerde cellen. Cellen die jij stuk voor stuk vrij moet maken van ziekmakend gespuis en ellendige mutaties. Zo leer je langzaam meer over het virus en hoe deze te bestrijden wanneer je steeds dieper in de kern van het Nano-virus organisme treedt. Hetgeen hiervoor werd beschreven is het flinterdunne verhaal dat de 32 levels in de story mode van Nano Assault EX met elkaar verbindt.
32 levels om hetzelfde te doen is veel, dus heeft de ontwikkelaar gezorgd dat er op tijd variatie geboden wordt om de gameplay niet te repetitief te maken. De levels kunnen dan ook in grofweg drie categorieën verdeeld worden. De hoofdmoot van de tijd zul je delen van een cel vrij maken van vijanden terwijl je ondertussen drie DNA-strengels verzamelt die kunnen worden gebruikt voor het onderzoek naar het Nano-virus. Je hebt hier een top-down view op je scheepje.
Hiernaast zul je een aantal levels hebben waar de camera zich achter je schip zal plaatsen en het bewegen vanzelf zal gaan. Jouw doel is enkel om zoveel mogelijk schade aan te richten en vijandelijke projectielen ontwijken. Hoewel niet verplicht, raad ik aan bij deze levels de Circle Pad Pro te gebruiken. Deze maakt het mogelijk met de ene stick je schip te besturen en met de andere je crosshair. In de reguliere levels is de accessoire nutteloos, hinderlijk zelfs. Dit verbaasde mij, want in plaats van in de normale levels met de actieknoppen te vuren was richten en vuren met de tweede stick een stuk makkelijker geweest.
Overigens geldt dit dubbel voor de derde variant van de levels. Dit zijn de bossfights, die ook in de meeste gevallen geen CCP ondersteunt. Gezien de gigantische hoeveelheid aan gevaren die tijdens deze confrontaties op je scherm komen had ik wel verwacht dat Shin’en zou hebben ingezien dat het apparaatje hier een grote meerwaarde kon bieden.
Wanneer je naar een uurtje of vijf het antivirus te pakken hebt, kun je je nog altijd uitleven in de drie andere spelmodi die dan vrijgekomen zijn. Je kunt in de Arcade je highscores verbeteren en / of speciale challenges aangaan. Een epische chain van minuscule goorheid krijg je in Boss Rush. En als jij wilt zien hoever je kan komen met beperkte middelen raad ik de pittige Survival Mode aan.
Welke van de drie je ook kiest, goede prestaties zullen worden beloond met Nano Coins. Deze valuta kun je in de Nano Shop spenderen aan bijvoorbeeld de soundtrack van de game. Ik raad het je aan zeker te proberen, want de muziek is net als het 3D-effect bijzonder goed te pruimen. Helaas vallen beide niet op als je fanatiek aan het verdelgen bent.
Conclusie
Nano Assault EX durft een ander pad in te slaan in een genre dat al jaren amper veranderd is. Hoewel de gameplay in essentie hetzelfde is, zorgt de verandering van omgeving voor het gevoel een hele nieuwe ervaring mee te maken. De twin stick shooter-gameplay wordt ondersteund door een goed werkend 3D-effect en passende kwalitatieve soundtrack, welke helaas overschaduwd worden door de chaos op je scherm. Het enige echte minpuntje is de half-half ondersteuning van de Circle Pad Pro.