Een jaar of zeven was ik toen ik in 1992 mijn ouders de kop gek maakte over een spelcomputer. Ik moest en zou er één hebben. Na een poosje zoet te zijn geweest met een apparaat die op cassette bandjes werkte, kreeg ik dan eindelijk een Nintendo Entertainment System met het spel Super Mario Bros 3. Wat ik toen nog niet wist, was dat deze game één van de allerbeste games is die ik tot nu toe heb gespeeld. Toppers als Resident Evil 4 en Metal Gear Solid zagen er allemaal super uit en waren ook ontzettend leuk om te spelen, maar geen enkel spel heeft zo een hoge replaywaarde voor mij als Super Mario Bros 3. Lang heb ik gewacht op een game die deze platformer kon evenaren. Totdat er bekend werd gemaakt dat er een nieuwe ouderwetse Mario platformer op de Nintendo DS zou verschijnen. Ik heb het natuurlijk over New Super Mario Bros. Bij de Amerikaanse release besloot ik gelijk te kijken of dat spel aan het oude Mario 3 kan tippen. Het antwoord hierop vind je in deze recensie.
Als er iemand weet wat ontvoerd worden betekent, is Princess Peach dat wel. In vrijwel iedere Mario game wordt ze door Bowser of Baby Bowser ontvoerd. In New Super Mario Bros is dit ook weer het geval. Als je de game start wordt gelijk de prinses voor je neus weggekaapt door Baby Bowser, die haar door acht verschillende werelden zal heen slepen. Onze gesnorde vriend Mario ziet het gebeuren en twijfelt geen moment om erachter aan te gaan. Het avontuur kan beginnen!
Het eerste level in het spel wist gelijk een glimlach op mijn gezicht te toveren. Na het horen van de vrolijke deuntjes en het zien van een aantal oude bekende vijanden wist ik gelijk dat deze platformer alles in zich heeft om menig één vele uren plezier te geven. Vanouds loop je grotendeels van links naar rechts tot je een kasteel met een vlag nadert. Het is de bedoeling dat je door het springen, rennen, zwemmen en het afmaken van vijanden, veilig aan het einde van ieder level komt. Dat is het voornaamste doel in het spel. Daarnaast kun je in ieder level een drietal munten verzamelen. Deze zitten vaak op lastig te bereiken plekken. Door het verzamelen van deze munten kun je nieuwe paden openen op de kaart. Deze kaart heeft overigens veel weg van de map in Super Mario 3. Door het openen van deze paden kun je extra levels unlocken en paddestoelen openen. In deze paddestoelen is het mogelijk om items of extra levens te krijgen, die je op sommige momenten hard nodig zult hebben.
Gaandeweg het spel wordt alles steeds moeilijker. Hoewel je de eerste paar levels zeer gemakkelijk doorkomt, eisen de latere levels wel enige behendigheid. In het totaal zijn er acht werelden met in het totaal 80 verschillende levels. Iedere wereld heeft een soort thema. Zo is er weer een woestijn te vinden en een waterwereld. In die werelden kom je weer bekenden karakters tegen uit voorgaande delen, echter zijn er ook flink wat nieuwe tegenstanders. Nintendo heeft naast een groot aantal oude elementen ook wat nieuwe elementen toegevoegd in de game. Naast het gewone rennen en springen zijn er ook nog een aantal bewegingen van 3D spellen toegevoegd. Zo is het mogelijk om een walljump te maken, en een nog een aantal moves die je eerder zag in Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. In de oude spellen kon je door het pakken van verschillende Items van gedaante veranderen.
Zo werd je groot als je een paddestoel pakte en kon je vuurballen gooien als je een bloem pakte. Deze zijn er in The New Super Mario Bros ook aanwezig. Naast de standaard paddestoel en bloem zijn er ook een aantal nieuwe bij gekomen. Zo kun je een kleine paddestoel pakken om als Mini Mario door de levels te gaan en een hele grote om als een alles verpletterende reuze Mario door de levels heen te stampen. Deze laatste is eigenlijk een soort van tijdelijke verandering. Je hebt een aantal seconden de tijd om als deze reus door het veld te rennen. Hoe meer je verwoest, hoe meer punten je krijgt, waardoor je weer levens kunt halen. Als mini Mario heb je toegang tot bepaalde gebieden waar je als gewone Mario niet terecht kunt. Verder is er nog een schild van een schildpad die je kunt pakken. Daardoor kun je in je schild kruipen en niet geraakt worden en je kunt er sneller door zwemmen.
De speelwerelden in Mario zijn 2D getekend, dat is een must om de klassieke Mario’s te evenaren qua gameplay. Deze werelden zijn vrolijk en kleurrijk getekend. Ieder level heeft mooie gedetailleerde achtergronden en Mario en zijn tegenstanders zijn goed getekend. Het niveau van de graphics zijn zeker DS waardig. Over het geluid valt ook weinig te klagen. De muziekjes zijn erg vrolijk, al zijn er maar weinig verschillende tracks. Dus je hoort wel in veel levels dezelfde nummers, maar dit is niet storend. In de game is weinig sprake van voice acting, maar dat is bij een game als deze ook niet echt nodig. Af en toe hoor je Mario een keer een zinnetje roepen of het geniepige gelach van Baby Bowser en het “Oh No” van Princess Peach. Daarnaast zijn de geluidjes ook weer vanouds, de bliepjes bij het gooien van vuurballen en het doodgaan zijn nog precies hetzelfde als vroeger. Al met al ben ik over het beeld en het geluid zeer positief.
Naast de single player mode is er ook nog een Mario vs. Luigi Mode. Zo kun je dus tegen elkaar door levels racen om een vijftal sterren te verzamelen. Degene die dat als eerste heeft wint. Het is wel aardig om een keer geprobeerd te hebben, maar echt geweldig is deze multiplayer niet. Wees niet getreurd want naast deze optie is Nintendo ook nog eens zo vriendelijk geweest om een aantal van Super Mario 64 DS minigames in het spel te stoppen. Ditmaal met de mogelijkheid om het met zijn vieren te spelen. Een groot deel van deze games waren om alleen te spelen al ontzettend leuk, maar met 2 tot 4 man is dit nog veel leuker. En het voordeel is dat er maar 1 gamecard voor nodig is. Een goede zet van Nintendo dus. Bovendien verlengt het de duurzaamheid van deze game.
Zoals ik al zei is dit spel ontzettend leuk om te spelen. De simpliciteit van de gameplay blijft onveranderd vergeleken met die mooie oude tijden. Elk level is puur genieten. Van het begin tot het eind wil je blijven doorspelen. De optie om te saven is ook aanwezig. Na het openen van een pad door middel van muntjes kan er gesaved worden en na het uitspelen van een kasteel of fort. Je moet dus iedere keer 3 á 4 levels uitspelen voor je een fort of kasteel bereikt om te saven. Het grootste gedeelte van het spel is wel erg makkelijk, maar sommige levels zijn genoeg uitdagend. Een hardcore gamer zal wel het spel redelijk snel uitspelen, maar met sommige werelden wel even zoet zijn. Zo heb ik bij een aantal levels vele pogingen moeten doen om het eind te halen. Wil je alle 240 munten verzamelen ben je over het geheel een behoorlijk stuk langer bezig. De moeilijkheidsgraad is zoals ik al zei wel laag en dat vooral bij de eindbazen, die weinig variërend zijn. De doorsnee gamer zal er wel iets langer mee worstelen om het spel tot een goed einde te brengen.
Conclusie
Nintendo flikt het weer om menig gamer aan te spreken met deze toptitel. Er is zeker alles op alles gezet om hier weer iets moois van te maken en het is ze gelukt. New Super Mario Bros is een titel die bij iedere DS bezitter tussen de collectie hoort te staan. Een game voor jong en oud en zeker geen miskoop. Op de vraag of het spel het oude Super Mario 3 kan evaneren heb ik nog geen antwoord. Dat zal de tijd moeten uitwijzen. Als ik over 10 jaar mijn DS nog steeds uit de kast trek om het spel te spelen, dan is het antwoord ja.
0 reacties op "New Super Mario Bros."
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier