Laden...
Review

Ninja Blade

Door Arnold Middelkoop
0

PC-gamers kennen het maar al te goed, het porten van consoletitels die vervolgens maanden later uitkomen op hun geliefde gameplatform. Ook Ninja Blade kunnen we hieronder rekenen, maar nog vreemder is het dat deze titel al tijden uit was in Amerika op de PC, voordat deze ook naar Europa toe kwam. Uiteraard hopen we dan dat ontwikkelaar Noviy Disk, welke speciaal de PC-versie voor ons klaarstoomde, even de tijd heeft genomen om fouten uit de Xbox 360-versie te halen. We hebben blijkbaar te maken met een luie ontwikkelaar, aangezien Ninja Blade nog altijd bulkt van de fouten. Laten we onze ninja-skills gebruiken om de bugs en besturingsfrustraties in de game te ontwijken en te kijken naar het grote geheel.

Wie vindt het immers niet geweldig om met een groot zwaard supersnel en sneaky monsters in mootjes te hakken? Tenzij je een piratenliefhebber bent, zal je nog altijd kunnen genieten van de vele moddervette actie en het afslachten van de vele vijanden in deze actietitel. Voor het verhaal hoeven we het alvast niet te doen, omdat deze toch meer iets weg heeft van een derderangs Japanse horrorfilm. Je bevindt je in Tokio en de bewoners zijn geïnfecteerd door een gevaarlijke parasiet, welke ze in monsters verandert. Uiteraard zal jijzelf je zwarte kleding bij elkaar moeten scharrelen en in je nieuw gefabriceerde ninja-outfit de strijd aan moeten gaan met gemuteerde Japanse monsters. Waar hebben we dit toch eerder gehoord? Ohja, vrijwel elke matige horrorfilm heeft een simpel plot als deze.

Maargoed, hier zullen we niet te zwaar aan wegen gezien het feit dat Ninja Blade volledig draait om de moddervette actie. Hiervan is er genoeg: van de ene berg gemuteerde monsters vallen we in de volgende en de combo’s vliegen ons om de oren. Zo nu en dan zal je een wat groter monster tegenkomen, waar je dan lekker op in kunt hakken. De finishing move voer je uit door een knoppencombinatie in te drukken op het juiste moment. Jawel, beste mensen, de beruchte Quick Time Events zijn alom vertegenwoordigd in Ninja Blade. Opgelet dus voor mensen die een enorme hekel hieraan hebben. Gelukkig komt het in Ninja Blade niet al te storend voor. Wel valt meteen op dat de gebruikte knoppen wel érg overeen komen met die op de Xbox-controller.



Bovendien lijken de paar platformelementen in Ninja Blade ook gemaakt voor de console. De besturing van bijvoorbeeld het heen en weer springen tussen muren kan nogal eens vervelend zijn. Het toetsenbord blijkt niet weggelegd voor enkele moves, mede door de keuze van enkele vreemde knoppen. Dit kan nogal eens voor frustratie zorgen. Een ander belangrijk punt van kritiek is te vinden bij de technische kant van de game. De parasieten die de Japanners infecteerden lijken ook de game beet te hebben, omdat het last heeft van een behoorlijk aantal kleine bugs. Daarnaast is de grafische kant van de game inmiddels behoorlijk verouderd. De ontwikkelaar heeft geen moeite gedaan om de game op grafisch gebied op te poetsen en dat merk je duidelijk bij het spelen. Ninja Blade lijkt op grafisch gebied wel een game van de vorige generatie consoles. Ondanks de lange productietijd van de Europese PC-versie heeft men geen moeite genomen deze negatieve kanten van Ninja Blade te verwijderen uit de game.

Conclusie

Ninja Blade is een aardige actietitel die echter niet op kan boksen tegen grootheden als pakweg een Ninja Gaiden. Hiervoor heeft de titel gewoon te veel fouten en frustrerende puntjes. Je merkt in de gehele game dat de productiewaarde van Ninja Blade maar matig is en dit uit zich in bugs, besturingsfouten en het feit dat we niet te maken hebben met een grafische hoogvlieger. Maar als we door de negatieve kant heen proberen te kijken, vinden we een actiegame met vette combo’s, gruwelijke eindbazen en gewoon een dosis hersenloze fun. Ninja Blade is een leuke titel voor de liefhebber, maar als je een topper zoekt kan je deze maar beter laten liggen.

Reacties (0)

Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers

Plaats een reactie

Reacties laden...