Ninja Gaiden Sigma komt hoe dan ook niet voor de Xbox 360, nee de Xbox 360-bezitters moeten het doen met een geheel nieuw deel in de reeks, namelijk Ninja Gaiden 2. Er is helaas nog niks over deze game bekend, maar dat ie er aan zit te komen weten we stiekem natuurlijk allemaal. Nog even geduld voor 360-bezitters dus. Maar natuurlijk kunnen onze Sony-freaks er hard tegenaan met dit pittige, zeer verslavende en vooral uitdagende nieuwe deel: Ninja Gaiden Sigma.
Ninja Gaiden was voor de Xbox al een enorm succes, dat is dan ook de reden dat we daarna aan de slag konden gaan met Ninja Gaiden Black. Ook dit deel scoorde goed en een nieuw deel kan daarom ook niet uitblijven. Ninja Gaiden Sigma is dit nieuwe deel en doet zijn naam zeker eer aan.
Je kunt Ninja Gaiden Sigma het best beschrijven als erg pittig. Vraag me niet hoe het de makers is gelukt maar op sommige momenten had ik echt zoveel zin om de controller tegen het scherm aan te gooien. Je merkt dit ook al meteen in het begin van het spel, en dat is dan nog niets met wat je te wachten staat. Het spel wordt namelijk steeds moeilijker en vijanden zijn telkens sterker. Natuurlijk kennen we dit al van de vorige delen, maar in Sigma is het zeker weer erg pittig.
De vraag is dan ook of je het leuk vind om extra veel moeite te doen voor een spel. Een vraag die we ons allemaal kunnen stellen: is Ninja Gaiden niet wat te pittig voor de ‘normale’ gamer? Het is maar net wat je ervoor over hebt. Maar waar iedere gamer voor valt zijn natuurlijk vlijmscherpe graphics en een vechtsysteem wat je nog nooit eerder gezien hebt.
Laat ik beginnen met het eerste: de graphics van Ninja Gaiden Sigma. Meteen valt het je op dat de karakters een stuk opgepoetst zijn. Het blijft daar niet alleen bij, want ook de omgevingen, lichteffecten, schaduwen en ga zo maar door zijn stuk voor stuk aangepast voor Sigma. Helaas blijft het bij ‘opgepoetst’ want een geheel nieuwe grafische versie zit er niet in voor PlayStation 3-eigenaren.
De gameplay is natuurlijk één van de belangrijkste punten die de vorige Ninja Gaiden’s zo groot bracht. Ook in Sigma is de gameplay weer uitstekend verzorgd. Zo heb je vette combo’s, nieuwe moves en klimt Ryu – In Sigma – vanzelf op obstakels. Echter zijn er nog meer vernieuwingen; zo zijn er nieuwe wapens te vinden en zijn er wat meer tussenfilmpjes geplaatst. Maar dit is nóg niet alles, want je hebt nu ook de mogelijkheid om met Rachel te spelen. Dit geeft dit derde deel meer speeltijd en is er nog wat meer afwisseling te vinden.
Wat in de vorige Ninja Gaiden-delen erg jammer is, is dat de camera soms niet altijd mee wil werken. Helaas is dit in Sigma ook nog het geval en moet je de camera vaak handmatig herstellen. Gelukkig is dit niet zo’n groot probleem, want dat is al met één druk op de knop gedaan. Maar wat er weer tegenover staat is dat het geluid in Ninja Gaiden van geweldig niveau is. Zo is er voor elk moment een gepast muziekstuk en is er tijdens de tussenfilmpjes ook de nodige sfeer te bekennen.
Om weer terug te komen op het vechtsysteem: wat zit dit goed in elkaar! Ook al is er nog nooit een Ninja Gaiden voor een PlayStation console verschenen, het voelt aan of Ninja Gaiden voor de PlayStation-controller gemaakt is. Het speelt lekker, soepel en bovenal erg natuurlijk. Alle combo’s vliegen zomaar uit je vingers en dat zonder dat je er bij na hoeft te denken. Het vergt weliswaar wat oefening, maar dat is natuurlijk.
Conclusie
Het is jammer dat Ninja Gaiden geen extreme-make-over gehad heeft wat graphics betreft. Grafish voelt het namelijk ietwat goedkoop aan, maar voor de rest valt er amper wat te klagen. Het is gewoon weer een Ninja Gaiden zoals we het gewend zijn. Het speelt lekker en is vooral extra pittig. Helaas is Ninja Gaiden niet voor iedereen weggelegd, want op sommige momenten is Ninja Gaiden haast niet te doen.