Niet dat de TAG5106 als dusdanig wordt aangeprezen overigens. Al het promotiemateriaal dat ik heb gezien, de website en ook de doos zelf richten zich volledig op gamers als doelgroep. Dat muziek ondergeschikt gaat zijn, is daardoor een inkoppertje. Maar toch. Ook games hebben vaak muziek in de achtergrond en er zijn ook ritmespellen als AVICII Invector, waarin muziek een centrale rol speelt, dus je mag verwachten dat het in ieder geval fatsoenlijk klinkt.

Je voelt hem al aankomen…
…maar dat was niet het geval. Het eerste apparaat waar ik deze Philips aan koppelde, was mijn iPhone. Ik speelde een nummer van Rachmaninoff, een track van Ria Valk, probeerde een beetje Eminem en sloot af met μ's. Elk van de nummers voelde…hol. Mijn vinger kon ik er echter niet op leggen. Pas toen de vijfde track, het nummer Storytime van Nightwish, gedraaid werd, klikte het. Dit nummer begint rustig en bouwt langzaam op, om bij 25 seconden in vol ornaat los te barsten met een knallende gitaar en bas. Dat is hoe ik het nummer althans ken. Door de TAG5106 voelt het alsof de diepe tonen worden gedempt en is deze knallende overgang meer een doffe ruis. Hetzelfde ervaarde ik bij Do It Again van Steely Dan, die juist de andere kant op gaat. De treble die zo kenmerkend is voor deze plaat, klinkt alsof je het door een muur heen hoort terwijl de buren het draaien.
Om dit verder te testen, heb ik de headset bekabeld aangesloten op mijn externe geluidskaart, waarbij ik grote vrijheid heb om zaken aan te passen. En pas nadat ik zowel treble als bass met meer dan 50% had geboost, kreeg ik een ervaring die enigsins vergelijkbaar is met al mijn andere hardware. Dit bevestigt feitelijk dat Philips ervoor gekozen heeft om de focus te leggen op de mid-range, hetgeen is waar je het meeste mee te maken zal hebben als gamer zijnde.

Op naar de games!
Dit was natuurlijk de volgende logische stap en tevens het eerste moment waarop ik de headset een langere tijd achter elkaar heb gedragen. De Philips TAG5106 is geprobeerd op iPhone (World Flipper), PlayStation 4 (Rubber Bandits en It Takes Two), PlayStation 5 (Ghostwire Tokyo en Call of Duty: Black Ops – Cold War), Steam Deck (PowerWash Simulator en We Were Here) en Nintendo Switch (Pokémon: Scarlet), waarbij ik elke game ongeveer een uur heb gespeeld. Al met al heb ik het apparaat dus een uur of acht gedragen, welke ik niet als onprettig heb ervaren. De TAG5106 is licht genoeg dat je er niet constant aan herinnerd wordt iets op het hoofd te hebben, maar heeft genoeg heft om zich daar stevig te settelen. Dankzij de zichzelf corrigerende headband hoef je niets af te stellen en hoewel even wennen, zit het over het algemeen prima.
Iets wat ik minder plezant vond, waren de oorschelpen. Philips heeft gekozen voor een hexagonaal ontwerp in twee kleuren, welke worden gescheiden door een RGB-lamp. Het nut daarvan is een groot vraagteken, maar er zijn nu eenmaal mensen die hiervoor warmlopen. En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Nee, dan heb ik meer problemen met de grootte van de schelpen, daar deze door de grote kussens erin niet mijn volledige oor konden bedekken. Het gevolg is dat mijn oorlel en -bel worden platgedrukt. Mijn oorbel is klein en daarom kan ik dit goed hebben, maar wie een flinke oorpiercing heeft of bijvoorbeeld een tunnel, zal ongetwijfeld ongemak ervaren.

Maar over gamen?
Dit euvel daargelaten, presteerde de TAG5106 verrassend goed als het aankomt op videogames. Met name de games met een wat groter budget profiteren van diens snufjes, daar met één druk op de knop DTS kan worden aangezet voor gesimuleerd Surround Sound. Ik heb hier profijt mee gehad in Cold War en heb nadien ook nog Bloodborne opgestart, waar ik duidelijk kon horen waar vijanden buiten mijn gezichtsveld zich moesten bevinden. Het geluid is kraakhelder als het aankomt op vuurwapens, zwaardgevechten en de kreunen van monsters, maar eens ik voor de grap AVICII Invector even opstartte, werd wederom bevestigd dat het echt de mid-range is die deze headset moet dragen. Dit en diens microfoon.
Rubber Bandits werd al even genoemd en is mijn go-to game om microfoons te testen. Samen met enkele redactieleden gaan we dan slap ouwehoeren terwijl we de trophy’s bij elkaar sprokkelen. En daar viel weinig op aan te merken. Zelfs op 40% volume was ik uitstekend verstaanbaar, terwijl ik me met één druk op de knop op de headset kon muten. De microfoon is afneembaar, hetgeen tegenwoordig een pré is, maar is eveneens één stuk hard plastic. Het verbuigen om de microfoon aan de kant te doen zit er dus niet in.

Unique selling point
Tot zover is de TAG5106 nog niet bepaald een product wat in het oogt springt. Sommige dingen zijn goed, andere zijn slecht. Maar niets is echt uniek. Als het op de audio aankomt tenminste. Waar het zich mee onderscheid van de competitie, is dat het op drie manieren gebruikt kan worden. Via de USB A-dongel over 2.4 GHZ draadloze communicatie, met Bluetooth of via afneembare een 3.5MM jackplug-aansluiting. Met name dit laatste is belangrijk, daar je dus ook in plaats van de standaard 3.5MM to 3.5MM kabel een ander format kunt gebruiken voor bijvoorbeeld een 2.5MM jackplug aansluiting of de eigenaardige aansluitingen van de oudere Xbox.
Opladen gebeurt dan weer met de bijgeleverde USB A- naar USB C-kabel, waarna Philips belooft dat de headset 45 uur draadloos mee kan gaan na twee uur opgeladen te zijn. Ik geloof het direct. Ik ben er in anderhalve week tijd niet in geslaagd om de charge die er op zat te legen, het daarna opnieuw op te laden en te zien of die echt 45 uur haalt. De eerste charge zit echter al dik over de dertig uur, dus aannemelijk dat het klopt is het wel. Zo hoef je niet te vrezen voor uitval tijdens een spannend multiplayer-potje. En dat is, zoals je hebt kunnen lezen, toch echt waar je het bij deze headset voornamelijk van moet hebben.
Conclusie:
Voor een potje Call of Duty, met de jongens Rocket League doen of een horror- of survival-titel is de Philips TAG5106 een prima headset in zijn prijsklasse, welke merkbaar beter scoort dan andere producten die ik heb mogen testen. Met 45 uur op één charge en drie manieren om het aan te sluiten, heb je bovendien een veelzijdige headset die lang mee kan gaan. Maar dan moet dit wel jouw enige doel zijn. Wil je muziek ermee luisteren of een cinematische ervaring als Final Fantasy of Horizon beleven, dan wel een ritmespel ermee doen, dan ga je van een koude kermis thuiskomen. Mijn advies is om in zo’n geval uit te wijken naar iets als de Gioteck HC2+ of de NACON RIG 500 HC, die allicht een mindere microfoon hebben maar een betere all-round ervaring bieden voor een lagere prijs. Of even door te sparen voor de headsets in een iets hoger prijssegment die niet de nadelen van de TAG5106 hebben.