Al als kind was ik gefascineerd door rechtzaken. De vele films en tv series waren moordzaken werden behandeld, de emoties, de redeneringen en de soms briljante statements als "You can't handle the truth". Als studie is het er nooit van gekomen, een carriëre is lastig en mijn talenten liggen er nu eenmaal niet, maar Phoenix Wright: Ace Attorney maakt het voor mij toch mogelijk om nu eindelijk zelf die rechtzaal in te stappen.
In PW:AA speel je, hoe verrassend, de jonge advocaat Phoenix Wright die het big time wil gaan maken in de advocatuur. Zijn baas is een vrouw met iets te veel inkijk, maar ondertussen een briljant advocate. Het spel begint dat er een moord is gepleegd en een vriend van Phoenix wordt ervan beschuldigd de moord gepleegd te hebben. Aan de speler de taak om de waarheid boven tafel te krijgen.
De eerste rechtzaak is vrij simpel en vooral bedoeld om de speler wegwijs te maken in het spel, het speelt zich alleen in de rechtzaak af, en het is alleen zorgen dat je je vriend vrijgesproken krijgt en de echte moordenaar achter slot en grendel. Hoewel dit maar een korte rechtzaak is, is het een zeer handige intro omdat het je goed wegwijs maakt met de besturing en de gameplay.
In de 2e rechtzaak, ik zal niet veel over het verhaal vertellen, alleen dat het flinterdun is en eigenlijk totaal nergens over gaat af en toe, moet je uiteraard wederom een moordzaak oplossen, en nu wordt het ook echt oplossen. Je zult nu zelf het veld in gaan en bewijs verzamelen om je cliënt vrij te krijgen. Daarnaast zul je ook met mensen praten om dingen te leren over het slachtoffer en de schijnbare moordenaar. Met dit alles ga je proberen om in de rechtzaak je gelijk te krijgen en weer een mooie NOT GUILTY eruit te krijgen.
En zo gaat het spel eigenlijk de eerste 4 rechtzaken af. Je krijgt vanaf de 3e rechtzaak telkens 3 dagen om onderzoek te verrichten, mits je natuurlijk niet al een GUILTY over je heen krijgt gegooid in een eerdere hoorzitting, en 3 hoorzittingen om getuigen te horen en proberen de zaak aan het wankelen te krijgen.
En dit is een prima systeem, het verzamelen van bewijs is meestal niet al te moeilijk, alles wat je kunt onderzoeken staat mooi aangegeven, en alles waar je met mensen over kunt praten is ook duidelijk aangegeven in chatboxes. Als je erover gepraat het komt er een mooi vinkje voor zodat je weet dat je dat gedaan hebt.
De 5e rechtzaak is speciaal voor de DS ontwikkeld en voegt ook een leuke functie toe, zo kun je het meeste papiere bewijs nader bekijken, zo kun je meer te weten komen over de moord, en veel items kun je ook nader onderzoeken. Zoals bijvoorbeeld wie op een telefoon het laatst gebeld heeft en hoe laat, dit kan belangrijk zijn tenslotte voor de moordzaak. Verder zul je vingerafdrukken gaan afnemen en op zoek gaan naar bloedsporen, je zult zelfs puzzels in elkaar moeten zetten, allemaal met de stylus.
Alle 5 de rechtzaken werken op een zelfde manier. Je staat tegenover de openbaar aanklager en deze zal getuigen oproepen. Elke getuige zal vervolgens een verklaring afleggen. Als hij dit gedaan heeft ga je de hele verklaring nog een keer af, en kun je protesteren tegen wat de getuige zegt, en zelfs bewijsmateriaal leveren om aan te tonen dat de getuige liegt. Je moet wel opletten dat je niet verkeerd bewijs toont, want dit kost je een penalty, en bij 5 penalty's is het Game Over en GUILTY zal op je scherm verschijnen. Als de getuige liegt krijgt hij/zij opnieuw de kans om een verklaring af te leggen, deze keer aangepast aan wat je net opmerkte. Dit kan zo een aantal keer doorgaan. Meestal hou je er belangrijk bewijs aan over om de rechtzaak te winnen.
Een feature die het hele spel bruikbaar is is dat je tijdens een rechtzaak onder andere in de microfoon van je DS "Objection" kan roepen, hierbij lever je bewijsmateriaal tegen de getuige, of je onderbreekt hem/haar gewoon in zijn verklaring voor verduidelijking van wat hij/zij zegt. uiteraard hoeft dit niet, maar het is een geinige toevoeging.
De stijl van het spel is zeer vermakelijk, de vele conversaties zijn vaak grappig, ze gaan namelijk nergens over, en ook de duidelijke Japanse animé stijl is leuk verwerkt. De overdreven emoties en belachelijke dingen die de characters doen toveren van tijd tot tijd zeker een lach op je gezicht.
Maar natuurlijk zijn er ook nadelen aan het spel, niet veel maar toch. Eentje ergerde me van tijd tot tijd enorm. Het spel is namelijk soms erg vaag. Je moet vaak 1 dingetje doen om de story weer te triggeren en het is soms puur geluk dat je hier achter komt.
Ook in rechtzaken is het soms totaal onduidelijk met welk bewijs je nu moet komen aanzetten, en zeker in de 5e rechtzaak vond ik het zelfs zwaar frustrerend hoe belachelijk het was wat ik moest doen. Uiteindelijk bederft dit het spel niet natuurlijk, maar ik vind het nogal stom om binnen 1 minuut 2 keer met hetzelfde bewijs aan te moeten komen zetten. Als ik al weet welk bewijs ik dus moet doen, want het komt ook voor dat het bewijs wat je moet geven totaal niet voor de hand ligt, of dat je prima bewijs levert, maar de makers daar niet aan gedacht hebben en het je dus een penalty kost.
Tuurlijk, het is een adventure, en die moeten nu eenmaal lineair zijn, maar ik mis toch andere wegen om te bewandelen. Nu is het spel echt maar op 1 manier te spelen, en alles moet perfect verlopen zoals de makers het in gedachten hadden en dat is soms gewoon vervelend omdat je dan toch best lang bezig kunt zijn met zoeken om vervolgens iets totaal onzinnigs te doen.
Conclusie
Over het algemeen ben ik zeer te spreken over Phoenix Wright: Ace Attorney, de game heeft humor, een goede gameplay, en is gewoon verslavend. Nadelen als dat de game wat vaag is en lineair doen niet af aan dat we hier gewoon een topper voor de DS in handen hebben die iedere DS bezitter of adventure bezitter zeker moet overwegen om te kopen. Ik heb me in ieder geval erg vermaakt, en ik hoop ook op een vervolg, waarin die paar minpunten worden weggehaald.
br>Conclusie