Stel je voor dat je in een bus stapt die een interstellaire reis maakt naar een andere planeet, maar je wordt op een verkeerde planeet afgezet, een vol met mysterieuze inwoners. Je bent een jonge knul genaamd Kurt en het enige wat je wilt is dat je thuis komt. Dit is het verhaal van de game Pid.
Pid’s cartoonachtige uiterlijk past perfect bij de fantastische gameplay, dat over het gebruiken van een bol gaat die je vrij snel in de game krijgt. Het is geen normale bol, maar een bol waarmee Kurt met zwaartekracht kan spelen. Dit zal hem helpen om geen hulpeloze jonge knul meer te zijn, maar een dappere knul die zijn vijanden kan verslaan, op een rare planeet.
De eigenschap van Kurt om met zwaartekracht te spelen is mogelijk doordat hij een bol op de grond/muur gooit (verder in de game krijgt Kurt een slingshot). Hierdoor ontstaat bron met energie die Kurt van de grond afhaalt, er kunnen maar twee bronnen tegelijk worden geplaatst. Dus als er bijvoorbeeld een platform boven Kurt is die hij niet kan bereiken, dan kan hij een zwaartekracht bron plaatsen en er zo komen. Dit zorgt voor een leuke en uitdagende gameplay in de verschillende secties van de game.
Met zwaartekracht spelen is niet het enige wat Kurt kan. Door de vele vijanden op de planeet, sommige slimmer dan de ander, Kurt heeft ook manieren nodig om hun te verslaan. Hij vindt op zijn reis verschillende hulpmiddelen die dit mogelijk maken voor hem. Blauwe bommen geven vijanden meteen schade, terwijl rode bommen een tijdsklok hebben voor ze ontploffen. Rotjes-achtige items laten Kurt extreem hoog springen. Rook bommen zullen Kurt laten omhullen in rook, waardoor hij even veilig is voor bijvoorbeeld beveiligingscamera’s. Door al deze hulpmiddelen kun je de game spelen zoals jij wilt.
Kleur speelt ook een belangrijke rol in Pid, vooral de kleuren blauw en rood. Een vijand die rood gekleurd is kan worden beïnvloed door de zwaartekrachtbronnen, maar als een vijand blauw is dan is dit niet mogelijk. Kurt moet dan een andere manier vinden om die vijanden te verslaan. Deze situatie geldt ook ongeveer voor de vloer, muur of plafond, dus als ze blauw zijn kan Kurt er geen zwaartekracht bronnen op plaatsen.
Al deze mogelijkheden in deze game gaan geweldig samen, vooral in het eerste gedeelte van de game, maar soms is dit niet het geval. Je zult af en toe heel erg gefrustreerd raken omdat iets niet lukt. Vooral bij puzzels waar je iets perfect moet raken en het niet op een andere manier kan. Gelukkig is het niet zo schadelijk als je dood gaat, want je keert meestal weer aardig in de buurt terug van waar je dood ging.
De presentatie van deze game is prachtig, voor een 2D puzzle-platformer is dit wel een aardig goede puzzle-platformer. De muziek, wegen, omgevingen en de graphics maken deze game tot een hele leuke ervaring. De gevarieerde levels zijn dan ook geweldig, omdat je de hele tijd andere omgevingen ziet. Maar een mooie gamewereld maakt een game nog niet tot een goede game. Sommige gameplay problemen kunnen frustrerend zijn, al met al is Pid een hele leuke game ervaring.
Conclusie
Pid is een geweldige 2D puzzle-platformer. De variatie aan manieren om door de levels heen te gaan zijn leuk en uitdagend. Soms is Pid wel wat frustrerend, maar de mooie en sfeervolle gamewereld maakt dat wel weer goed. Pid is een 2D puzzle-platformer waar je op sommige momenten gewoon U tegen zegt!