Nog geen week geleden slingerde ik een preview online van PlayStation All Stars: Battle Royale. In het artikel zei ik dat de game potentie had, maar dat ik sceptisch was over het feit dat Superbot deze potentie uit de game zou kunnen halen. Nou dames en heren! Dat deden ze, en hoe!
Voor deze recensie heeft een viertal leden van ons team zich urenlang in een kamer gezet met niets meer dan flauwe grapjes en wat cola. Het doel? Om de multiplayer van PS All Stars binnenstebuiten te keren. Werkelijk elk karakter in het twintigkoppige raster is meermaals aan bod gekomen en verrassend genoeg bleek Fat Princess de groepsfavoriet. Cake!
Wat het meeste opviel tijdens deze uitgebreide speelsessie was dat in de maand extra ontwikkeltijd er flink onder de motorkap gesleuteld is. De vertraging die ik opmerkte in de beta was als sneeuw voor de zon verdwenen en ook de balans lijkt nu aardig on point te zitten. Zo nu en dan zet ik er een vraagteken bij, maar dit is normaal bij een 2D-fighter. Het is door uren en uren bestuderen van honderden spelers dat exploits en balans verbeterd worden. Superbot, het zij u vergeven.
In de volksmond wordt PlayStation All Stars vaak spottend de Super Smash van Sony genoemd. Een ondoordachte grap zonder stevige fundering als je het mij vraagt. Er zijn tenslotte wel meer games die een sterrencast opvoeren voor een stevig potje knokken. Bovendien is het gevechtsyteem van een hele andere orde dan de brawler van Nintendo. Het doel is niet om je tegenstanders HP-balk leeg te krijgen, noch moet je ze uit het veld slaan. Je moet ze in je superaanval krijgen voor een enkeltje respawn.
Deze superaanvallen krijg je door blauwe orbs te verzamelen en vijanden te raken met je reguliere aanvallen. Elk karakter krijgt zo gaandeweg toegang tot drie superaanvallen. Level een aanvallen zijn snel bij elkaar gespaard, maar zijn makkelijk te onderbreken of te ontwijken. Level twee daarentegen staat vaak garant voor een kill, maar is van korte duur waardoor een chain lastig blijkt. Het leukste wordt het bij level drie, als een speler lang spaart voor deze aanval zal deze een cutscene triggeren waarin karakters hun ultieme move laten zien.
Enkele voorbeelden van deze supermoves zijn Heihachi die zijn slachtoffers aan een raket bindt en de ruimte in lanceert, Parappa die een optreden geeft dat zo luid is dat je sterft of Nathan Drake die andere spelers met een mysterieus artifact in zombies verandert. Compleet van de pot gerukt, maar het past bij de vibe van de game. De levels waarin je vecht zijn een vaak gestoorde combinatie van games, of je moet LittleBigPlanet met Buzz of Patapon in God Of War de normaalste zaak van de wereld vinden.
Deze levels liggen bovendien bezaaid met gevaren. In het LBP X Buzz-level worden gevechten onderbroken door de commentator die vragen aan de spelers stelt. De kunst is om zo snel mogelijk naar het goede gedeelte van het level te gaan en andere spelers er weg te houden, zodat ze getrakteerd worden op een flinke taart in het gezicht. In het GoW X Patapon level moet je meer op je hoede zijn voor de Patapon die vanuit de achtergrond salvo's vuren en Hades die zijn kracht laat gelden. Zo heeft elk level zijn eigen unieke twist wat de gevechten fris en interessant houdt.
Tussen de schuttingtaal richting elkaar na de zoveelste kill en het gejuich bij gelijkspel (OVERTIME!!) door hebben we ons beurtelings even op de singleplayer gestort. Hierin doe je exact wat je verwacht in een fighter. Je werkt je door een serie gevechten heen met als laatste een eindbaas. Elk karakter wordt begeleid door een flinterdun verhaal dat in een drietal cutscenes uit de doeken gedaan wordt. Ik hoor jullie al denken, tot zover niets nieuws onder de zon, en jullie hebben gelijk. Waar PS All Stars het interessant maakt is door elk karakter te bundelen met een rivaal. Deze rivalen ontmoeten elkaar gaandeweg en krijgen dan ruzie om de meest belachelijke redenen.
Kratos heeft bijvoorbeeld mot met Sweeth Tooth over gemorst ijs van de laatste. Anderzijds vecht Toro Inoue voor zijn leven als zijn compagnon spierbundel Heihachi beledigt. De tweede vecht trouwens om zijn nieuwe verjongingskuur te testen. Hij zal deze snel moeten patenteren want anti-rimpelcreme is er niets bij.
Om een verhaallijn te volbrengen zal je een kleine drie kwartier nodig hebben. Gezien het feit dat er tien paartjes zijn, is de arcade dus af te ronden in minder dan acht uur. Maar kijk verder dan je neus lang is, want anders ga je veel moois missen. Omdat de meeste tijd in PS All Stars doorgebracht zal worden in multiplayer, kan de singleplayer gezien worden als een opstapje om uit te vinden welk personage je het beste ligt.
Wanneer je hier achter bent, kun je op weg na een andere singleplayer mode. Hierin zul je uitdagingen moeten volbrengen die een steeds hoger niveau van skill vragen. De helft van de uitdagingen is voor de basis en kan met elk karakter voltooid worden. De andere helft is karakter gebonden en is ervoor bedoeld om je te specialiseren in het karakter waar je voor koos te spelen. Aan het begin zijn ze makkelijk, maar je leert er de sterke en zwakke kanten van je personage beter mee kennen dan met honderd potjes multiplayer.
Wanneer deze honderd (of duizend) potjes erop zitten en je uitgekeken raakt, heb ik goed nieuws voor je. Superbot is namelijk van plan de game uitgebreid te ondersteunen met bijvoorbeeld eerder genoemde verbeteringen. Maar ook nieuwe karakters, compleet met eigen levels, challenges en verhaal zullen gratis worden toegevoegd. Op dit moment zijn Kat uit Gravity Rush en Emmett Graves uit Starhawk al bevestigd en in de wandelgangen duiken namen als Abe (Oddworld), Spyro, Crash Bandicoot en Yorda (ICO) al op. Het lijkt erop dat PlayStation-bezitters een goede tijd tegenmoet gaan.
Conclusie
Alle scepsis die ik origineel had over PlayStation All Stars: Battle Royale is omgeslagen in enthousiasme na het spelen van de uiteindelijke game. De afwerking en liefde waarmee deze titel gemaakt is laten zien dat Superbot op de kaart gezet mag worden als een uiterst getalenteerde nieuwkomer in de game-industrie. Met een uitgebreide singleplayer en verslavend leuke multiplayer zou PS All Stars wellicht wel eens de grootste nieuwe IP in jaren kunnen worden.