Lombax Ratchet en zijn robotvriendje Clank gaan al enige tijd mee in het land der videogames. Het duo debuteerde op een dvd-schijfje in 2002 en verscheen vervolgens nog elf keer op een ander schijfje. De serie van Insomniac Games stond altijd garant voor kwaliteit. Bij het in huis halen van een Ratchet & Clank game wist je eigenlijk al wat je voorgeschoteld kreeg. Echter besloot Insomiac Games met Ratchet & Clank: All 4 One het roer tijdelijk om te gooien, iets wat bij velen in het verkeerde keelgat schoot. Toch zette Insomniac Games haar visie door en ontwierp het Ratchet & Clank: Q-Force, welke wederom afwijkt van de vertrouwde formule. Weet de ontwikkelaar hiermee haar gelijk te halen dat de spin-offs deugen? Of is het een misstap?
Ratchet & Clank: Qforce maakt het wederom mogelijk om samen met een vriend de strijd aan te gaan tegen allerlei monsters uit het fantasierijke universum. In All 4 One kon je al met Dr. Nefarious en Captain Qwark spelen. Dit is nu ingeperkt tot Ratchet, Clank en Qwark. Het verhaal van Qforce draait om de verveling van superster Captain Qwark die al tijden wacht op een spannende gebeurtenis in zijn directe omgeving. Na lang wachten is het eindelijk tijd om de held uit te hangen en hiervoor roept hij de Qforce tot leven, bestaande uit Ratchet, Clank en Captain Qwark zelf.
Vervolgens start er een repetitief avontuur dat zich in verschillende werelden afspeelt. Ratchet & Clank: Qforce bevat veel RTS elementen die de game erg vernieuwend maken, maar ook erg afwijkend van de succesvolle formule. Je start elk level met een basis waarin zich zes generatoren bevinden. Het is de bedoeling om het gehele level deze generatoren in leven te houden. Dit doe je door je basis te upgraden met turrets, mijnen en verdedigingsbarrières. Door kratten te slopen verdien je bolts die je kunt verdienen om je basis te upgraden. Ondertussen zoek je buiten je basis naar weapon pods waar je telkens uit twee of drie wapens kunt kiezen. Deze wapens variëren van Mr. Zurkon tot de welbekende Combuster. Wanneer je genoeg weapon pods hebt gevonden, is het tijd om door te dringen tot het verdedigingscentrum van de planeet. Deze is namelijk ingenomen door de slechterik van de game. Ondertussen wordt je basis echter wel aangevallen door robots en ander gespuis. Als je niet genoeg in je verdediging hebt gestoken, is het aan te raden terug te keren en je basis eigenhandig te verdedigen, om vervolgens weer de aanval in te zetten.
Naarmate het spel vordert en je de rust op meerdere planeten hebt laten wederkeren, krijg je de beschikking tot steeds meer verdedigingsmechanismen, zoals de welbekende Groovitron en sterkere barrières en turrets. De tegenstanders worden echter ook steeds sterker en komen in steeds grotere getallen aan de deur kloppen. De extra verdediging is dan ook wel nodig. Deze gehele campagne is met maximaal twee spelers te spelen. De tweede speler kan altijd meedoen. Ook wanneer de verhaallijn met één speler is begonnen. Mocht je niemand hebben om op de bank mee te doen, dan kun je ook je campagne online voortzetten. Er is dan altijd de mogelijkheid voor iemand anders om plotsklaps in het spel te verschijnen en je een handje te helpen.
Het spel kent verder nog een online mogelijkheid die zichzelf als ‘competitief’ betitelt. In deze mode neem je het op tegen een andere speler online. Beide spelers krijgen een basis die ze moeten beschermen, net als in de singleplayer. Vervolgens breken er drie rondes aan. In de eerste ronde moet de speler proberen zoveel mogelijk van de zeven punten veilig proberen te stellen. Deze punten leveren je namelijk wapens op en genereren automatisch bolts, waarmee je je basis kunt upgraden. Wanneer deze ronde voorbij is, is het tijd om je bolts in verdediging en aanval te steken. Je kunt kiezen uit een arsenaal aan aanvallers uit de singleplayer. Je kunt al je bolts in een heel sterk monster steken of verdelen over meerdere minder sterke monsters. Bedenk echter wel dat de basis ook verdediging vereist. Je zult dus moeten afwegen hoeveel je in je verdediging en in je aanval stopt. Vervolgens breekt ronde drie aan, ookwel de aanvalsronde genoemd. De monsters die je hebt geselecteerd kloppen aan de poorten van de tegenstanders en die van de tegenstander aan de jouwe. Dit is het moment om een belangrijke beslissing te maken: blijf ik bij mijn basis om zeker te zijn dat alles heel blijft? Of ga ik met mijn monsters mee en val ik aan in de hoop dat mijn verdediging de boel onder controle heeft? Deze vraag ligt natuurlijk ook bij de tegenstander op schoot, dus het is altijd een verrassing wat hij of zij kiest. Deze competitieve mode kun je overigens één tegen één of twee tegen twee doen. Helaas kun je niet met twee spelers vanaf één console online. Dit is wel een gemis voor een game die coöperatief spelen toch wel erg aantrekkelijk aanbiedt.
De herhaling die Ratchet & Clank: Qforce voorschotelt is niet altijd even aantrekkelijk. Na een paar werelden heb je het concept wel gezien en erg moeilijk wordt het op geen enkel moment. Naast de vrij korte campagne en de online multiplayer is er zeer weinig dat het spel te bieden heeft. Weliswaar is het spel voor een aangepaste prijs te krijgen, wat dit gebrek enigszins verantwoordt. Dit neemt echter niet weg dat deze vorm van repetiviteit eigenlijk iets teveel van het goede is. Grafisch gezien houdt Ratchet & Clank: Qforce vast aan de standaard die All 4 One heeft gezet. Het is exact dezelfde engine en grafisch dus ook exact hetzelfde plaatje. Ook qua gameplay verschilt de game totaal niet van de eerdere spin-off.
Deze game is getest voor de PlayStation 3. De Vita-versie van Ratchet & Clank: Qforce verschijnt in januari.
Conclusie
Ratchet & Clank: Qforce is een vermakelijke game voor de prijs van €20,-. De game is leuk om met een vriend of vriendin te spelen, maar begint al snel erg repetitief te worden. Daarnaast is het spel wat aan de makkelijke kant en kun je niet met twee spelers vanachter één console online spelen, iets wat een zeer welkome toevoeging zou zijn geweest. Het spel scoort zeker geen onvoldoende, een goede voldoende zelfs, maar toch wil ik Insomniac Games vragen nu eens te stoppen met die spin-offs en mij weer eens een ouderwetse Ratchet & Clank voor te schotelen. Daar snak ik na A Crack in Time namelijk wel weer naar!





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie