Wie kent ze niet? De lombax Ratchet en zijn robotmaatje Clank. Al vanaf deel één zijn de Lombax en robot grote vrienden. Samen behoeden zij de wereld voor het kwade door gevaarlijke missies uit te voeren. Bij deze missies was Ratchet meestal verantwoordelijk voor de praktijk en Clank voor het denkwerk. Zonder Clank zou Ratchet dus niet ver komen. Aan het einde van Tools of Destruction raakte hij zijn vriendje kwijt, wat dus betekent dat hij in het volgende deel zonder hem moest overleven. Gaat dat hem lukken?
Je zou kunnen zeggen dat een vervolg maken op deze game een eitje is. Het is natuurlijk voortborduren op een bestaand succes. Maar tot nu toe heeft Insomniac Games elk deel leuk gemaakt. De kwaliteit gaat niet achteruit. Ik kan je alvast vertellen dat dit op het gebied van graphics ook zeker niet mislukt is. Dankzij de krachtige engine zijn de graphics hetzelfde als zijn voorganger. Een goede zaak, aangezien Tools of Destruction er gewoon goed uitzag. Insomniac beweerde dat de graphics een kleine boost hebben gekregen. Deze moet dan wel erg klein zijn geweest, want ik heb niks opvallends gezien. Omdat de graphics dus niet veranderd zijn moet de inhoud van de game voor de vernieuwing zorgen. Ik kan je vertellen, dat is goed gelukt.
Insomniac heeft in deze nieuwe Ratchet & Clank lekker veel platform-elementen gestopt, wat het spel weer onwijs leuk maakt. Met je nieuwe moersleutel kan je nu ook elementen in het spel bewegen/draaien, om zo een doorgang te maken. Van dit nieuwe speeltje wordt dan ook veel gebruik gemaakt. Je zult voor de rest geen nieuwe wapens ontdekken in Quest for Booty, omdat oude wapens van Tools of Destruction worden gebruikt. Denk hierbij aan de elektrische zweep, de ’Tornado Launcher’ en de ’Predator Launcher’. Deze zijn wel volstrekt onbekend voor de mensen die Tools of Destruction niet hebben aangeraakt.
Hier komen we dan gelijk op de verhaallijn. Is Quest for Booty te spelen als je niet bekend bent met Tools of Destruction? Ja, dat kan. Het enige wat handig is om te weten is dat Clank in Tools of Destruction door de Zoni is ontvoerd, maar ook dit wordt aan het begin van Quest for Booty nog eens dunnetjes verteld door Rusty Pete. In Quest for Booty ga je opzoek naar je vriendje Clank die dus ontvoerd is door de Zoni. Ratchet heeft te horen gekregen dat ene kapitein Darkwater hem misschien wel eens verder kan helpen. De zoektocht naar Darkwater is dan ook gelijk het startpunt van dit nieuwe avontuur.
Natuurlijk hoort er bij een piratengame ook een piratenlied. En daar heeft Insomniac goed over nagedacht. Wat al in de trailer te horen was is dus de soundtrack van dit nieuwe deel. Een lied dat een beetje weg heeft van de Pirates of the Caribbean, wat totaal niet erg is aangezien die film ook een ijzersterke soundtrack had. Zelfs onze grote vriend Tiësto heeft de soundtrack immers gebruikt in zijn nummer. Toch kun je het geluid geen tien geven. Als je namelijk met poppetjes in gesprek bent kunnen de stemmen wegvallen, waardoor je niet kunt horen wat ze zeggen tenzij je het geluid al op maximum hebt staan. De uitspraken van het poppetje staan echter onder in beeld, waardoor je dus alles rustig kunt meelezen. De stemmen zijn leuk in zowel het Engels als in het Nederlands. Een nadeeltje is echter dat je niet in het spel zelf de taal kan instellen. Je moet dit in het XMB menu doen. Eitje voor de hardcore-gamers onder ons, maar voor de mensen die niet zo goed zijn met de PlayStation 3 kan het een berg van frustratie opleveren. Wat ook frustratie kan opleveren is de installatie. Hier ben je zo’n tien minuten voor kwijt, maar dit is natuurlijk geen allergrootse ramp omdat het de laadtijden immers verkort.
Ik heb de game in het Engels op hard uitgespeeld en in het Nederlands op makkelijk. Hiermee kon ik kijken of het zowel leuk was voor de gamers die een beetje uitdaging willen en de kleintjes die graag hun eerste avontuurtje willen beleven. Ik kan je vertellen dat er nog een aardige uitdaging te wachten staat is voor de mensen die dit zoeken. Als de game op hard staat zijn de piraten natuurlijk stukken sterker dan op makkelijk. Je moet bijvoorbeeld één of twee keer op een piraat slaan bij makkelijk om hem te slopen, waar je bij hard zeven of acht keer zijn kop inbeuken. Ook is de levensbalk bij makkelijk tien keer zo simpel vol te krijgen als bij hard, waardoor hard soms nog een pittig karweitje kan opleveren.
Conclusie
Ratchet & Clank: Quest for Booty is door Insomniac voor 15,- op de markt gebracht. Omdat het spel maar zo`n vier tot vijf uur duurt is deze prijs meer dan terecht. Het spel is vooral uitgebracht voor mensen die kennis willen maken met de reeks, maar ook voor de fans is dit een waardig vervolg. Dus tegen de mensen die twijfelen over Ratchet & Clank: Quest for Booty en de fans heb ik maar één ding te zeggen: Just get it sweethearty!