Het heldenduo Ratchet & Clank heeft de laatste jaren hard aan de weg der beroemdheid getimmerd door in een drietal sterke games voor de PlayStation 2 te schitteren. De games met dit heldenduo in de hoofdrol kwamen dicht bij de absolute top in het genre van de avontuurlijke games. Met Ratchet & Clank: Size Matters komt een vierde deel uit deze serie naar de PS2. Ditmaal is het geen volledig nieuw deel, maar een directe overzetting van een PSP-spel. De overzetting van het kleine scherm van de PSP naar een volwaardig televisiescherm moet de status van dit heldenduo nog dichter bij de absolute top brengen.
Eigenlijk willen hoofdpersonage Ratchet en zijn robothulpje Clank even helemaal geen avonturen meer. Onder het genot van een niet nader gespecificeerd drankje ligt Ratchet op een strandstoel zijn vacht aan een zomers tintje te helpen, wanneer een jong meisje voor zijn ogen ontvoerd wordt door ruimtewezens. Kennelijk wakkert deze gebeurtenis de “red-de-wereld-spirit” van onze helden weer aan, want er wordt een achtervolging op de schurken ingezet. Hiermee is direct het startsein gegeven voor een avontuurlijke reis langs verschillende planeten.
Op het vasteland van deze planeten vindt de vertrouwde platformactie plaats. Ook in Size Matters zal er weer flink gesprongen, geklommen en gevochten moeten worden. Helaas wordt al snel duidelijk dat dit spel een overzetting is van een PSP-titel, want de actie wordt niet erg indrukwekkend in beeld gebracht. De vrij hoekige en kartelige beelden laten zien dat dit spel de PS2 niet tot uiterste grafische krachtsinspanningen dwingt. Ook de afwerking van de bewegingen laat behoorlijk te wensen over, want menigmaal verdwijnt een voet van Ratchet op mysterieuze wijze in een muur of obstakel. Een sterke gameplay kan deze grafische smetjes echter ruimschoots wegpoetsen.
De basis van de game is vertrouwd en van een degelijk niveau. Verschillende hindernissen worden afgewisseld met vele gevechten, waarin je een ruim arsenaal aan gevarieerde wapens op de vijandelijkheden los kunt laten. Gaandeweg het spel kun je verschillende nieuwe wapens aanschaffen met een verzameld fortuin aan bouten, de valuta uit het spel. Door deze variëteit aan wapens kun je de gevechten goed overleven. En mocht je toch het loodje leggen, dan is het spel wel zo vergevingsgezind om je weer tot leven te wekken (met volle levensenergie!), waardoor je direct opnieuw kunt proberen de vijanden te verslaan.
Deze vergevingsgezindheid, die ook doorgetrokken wordt naar het spring- en klauterwerk, zorgt er voor dat de frustratie niet te hoog oploopt. Want vervelend genoeg zorgt de cameravoering zo nu en dan wel voor frustratie. Dit komt vooral doordat de camera de neiging heeft om je iets te veel op de huid te zitten, waardoor de actie te onoverzichtelijk in beeld gebracht wordt. Daardoor komt het meer dan eens voor dat je, afhankelijk van de situatie, óf een afgrond in stort, óf door vijandelijkheden op een enkele reis richting het dodenrijk gestuurd wordt. Het gevolg hiervan is dat je in de spectaculaire gevechten regelmatig kopzorgen hebt over de camera, waardoor je onnodig schade oploopt en dus onnodig sterft.
Mocht je de gebruikelijke actie, of de camera, even zat zijn, dan kun je jezelf storten op een groot aanbod aan minigames. Tussen deze collectie zitten een aantal matige spelletjes, maar ook enkele bijzonder vermakelijke minigames. Zo is er een persiflage van het televisieprogramma Robot Wars, waarbij Clank in een robotvoertuig kruipt om het in een arena tegen andere gevechtsrobotten op te nemen. Dit chaotische spelletje zorgt zeker voor een glimlach bij de kenners van deze show. Een andere leuke minigame met Clank in de hoofdrol is een soort Lemmings, waarbij je kleine dubbelgangers van Clank voorbij afgronden moet begeleiden van een beginpunt naar een eindpunt. Het racen met Ratchet op een hoverboard is echter ronduit dramatisch dankzij de belabberde besturing. Wanneer je de verschillende minigames tot een goed einde brengt, krijg je een portie bouten of nieuwe stukken uitrusting voor Ratchet.
Elke uitrustingsset komt in vier delen. Wanneer je alle delen van een set door Ratchet laat dragen, ziet hij er niet alleen een stuk stoerder uit, maar krijgt hij ook een extra vaardigheid. Vreemd genoeg verdwijnt alle aankleding van Ratchet op wonderlijke wijze in de vele tussenfilmpjes, waardoor deze filmpjes een groot deel van hun overtuigingskracht verliezen. Ook de vele wapens kunnen sterker worden, al dien je hiervoor geen minigames te winnen. Het veelvoudig gebruiken van een wapen zorgt ervoor dat het wapen sterker wordt, en dat zul je in de latere levels zeker nodig hebben.
Want niet alleen de camera stribbelt tegen, ook een aantal vijanden in de latere levels weten niet wanneer het juiste moment aangebroken is om te sterven. Het is een beetje alsof twee jongetjes cowboytje aan het spelen zijn: beiden blijven doorschieten omdat ze vinden dat de ander eerder dood behoort te gaan. In dit geval sta jij als speler dus een volledige voorraad aan munitie te verspillen aan een aantal vijanden, die weigeren het loodje te leggen. Deze onbalans zorgt ervoor dat je soms tot wanhoop gedreven wordt door de game. Vijf minuten lang een vijand met kogels moeten doorzeven, vind ik enigszins overdreven.
Conclusie
Het is erg jammer dat Ratchet & Clank: Size Matters een aantal grove minpunten kent. De basis van spectaculaire schietactie in de gevechten en het betere spring- en klauterwerk kan de missers niet voldoende opvangen. Allereerst zijn de graphics zo ondermaats, dat ik me afvroeg of de game werkelijk op een PS2 draaide. Daarnaast zijn de vijanden de ene keer erg zwak, terwijl ze een andere keer abnormaal sterk zijn. Hierdoor duren sommige gevechten tot vervelens toe, wat jammer is. Het ergste is echter dat de camera het op Ratchet voorzien heeft, waardoor de actie met name tijdens de gevechten absoluut niet goed in beeld gebracht wordt. Omdat de multiplayer ook zeer matig is, wil ik daar niet eens een alinea aan wijden. De basis van Size Matters blijft aantrekkelijk, waardoor de game een krappe voldoende scoort. Toch had het spel op het kleine PSP-scherm moeten blijven, want de DVD die het spel naar het grote scherm brengt doet de Ratchet & Clank-serie geen eer aan.