Ontwikkelaars voegen maar al te graag minigames toe aan hun games om de speelduur op te rekken. Negen van de tien keer is het niveau van de minigames ver te zoeken en zul je ermee stoppen nadat je het enkele keren gespeeld hebt. Gelukkig zijn er uitzonderingen op die regel. Kijk bijvoorbeeld eens naar Resident Evil 4 en Resident Evil 5. Nadat je de verhaallijn uitgespeeld had van deze survival horror games, was het mogelijk om een modus genaamd ‘The Mercenaries’ te spelen. Ondergetekende heeft vele uren in deze modus doorgebracht en met hem waarschijnlijk vele anderen, want Capcom heeft besloten om een volledige game van The Mercenaries te maken voor de 3DS. Wij speelden de game en vellen ons oordeel in deze review.
The Mercenaries was een minigame waarin je in een afgebakend level werd gedropt. Gewapend tot de tanden moest je het opnemen tegen allerlei freaks met hakbijlen, zeisen, molotov cocktails en zelfs kettingzagen. Het doel was simpel: binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk punten scoren. Het echte survival horror gevoel maakte plaats voor snelle en brute actie, al had je je hart constant in de keel zitten, omdat je continu werd opgejaagd. Het puntensysteem was dusdanig uitgebreid uitgewerkt dat je het in principe kon blijven spelen. Tel daarbij op dat er tal van verschillende personages en wapens waren en een flink aantal levels en je kunt al gauw stellen dat het woordje minigame niet helemaal op zijn plaats is.
Daarom is het ook niet vreemd dat Capcom The Mercenaries van Resident Evil 4 en 5 heeft samengesmolten tot één volledige game. Dat Resident Evil The Mercenaries 3D uitgerekend op de Nintendo 3DS uit is gekomen verbaasd ons niets, want een game als deze leent zich uitermate voor dit systeem. Een handheld is namelijk uit het hout gesneden voor het houden van korte spelsessies en het verbeteren van highscores. Wij merkten namelijk dat we de 3DS continu even aanzetten om even een potje te knallen.
Het spelen van The Mercenaries werkt erg goed op de Nintendo 3DS. De beschikbare personages, zoals bijvoorbeeld Jill Valentine, Chris Redfield en Hunk, laten zich gemakkelijk besturen met de circle pad en omdat de 3DS een touchscreen heeft, is het wisselen van wapens eenvoudiger dan ooit. Niet langer hoef je op pauze te drukken om van wapen te wisselen. Een simpel tikje op het wapen is voldoende. En zo kent de 3D-versie nog meer handigheidjes: je kunt bijvoorbeeld schieten tijdens het lopen en je hoeft niet een extra knop in te drukken tijdens het rennen.
Om high scores te verbeteren is het zaak om zoveel mogelijk vijanden neer te maaien. Echter kun je dit niet hersenloos doen. Combo’s leveren namelijk meer punten op. Hoe langer jij de combo maakt, hoe meer punten je krijgt. Soms zie je een groep van tien vijanden staan, die je allemaal in een keer kunt doden door simpelweg een granaat naar ze toe te werpen, maar de kans dat je daarna een poosje moet wachten op nieuwe vijanden is groot. Resultaat: de combo wordt afgebroken en blijft steken op tien. Als je deze engerds één voor één afwerkt, dan is de kans groter dat de combo langer wordt dan tien kills. Echter heb je dan weer met de tijd te maken, want die is maar beperkt. De tijd kun je wel verlengen door de tijdbonussen te pakken die verspreid liggen over de levels, of door vijanden met een melee attack af te maken.
Tot nu toe lijkt het allemaal koek en ei met het spel, maar als je The Mercenaries in Resident Evil 4 en 5 gespeeld hebt, zul je snel zien dat Capcom vrijwel niets extra heeft gedaan. Je hebt de hoofdmode, maar er is totaal geen verhaal en bovendien zijn er geen extra modi aan het spel toegevoegd. Tenzij je de paar minuten durende demo van Resident Evil Revelations meerekent. Wat wel leuk is, is dat je het spel zowel off- als online in co-op kunt spelen.
Resident Evil Mercenaries 3D doet grafisch weinig onder voor Resident Evil 4. Alle omgevingen zien er redelijk gedetailleerd uit en zijn erg herkenbaar. Niet vreemd, want het zijn veelal levels uit de verhaallijnen van deel vier en vijf. De personages zien er op hun beurt strak uit, evenals de vijanden. Het is cool om dit allemaal in 3D te zien: vijanden lijken dichterbij dan ooit en het bloed vliegt om je oren. Ondersteund door spannende muziek en zo nu en dan een voice over die je vertelt wat te doen, mogen we absoluut niet klagen over een audiovisuele aspect van dit spel.
Conclusie
Mercenaries 3D is absoluut een leuke game geworden. Eentje die perfect geschikt is voor de korte speelsessies. Het is redelijk verslavend om steeds scores te verbeteren. Bovendien biedt het spel spanning en ziet het er erg goed uit. Echter heeft Capcom weinig moeite gedaan om er iets speciaals van te maken. Buiten de goede interface via het touchscreen is er niet veel veranderd aan The Mercenaries. Jammer, want er had meer ingezeten, maar al met al zijn we dik tevreden over deze titel.