Laden...
Review

Sackboy: A Big Adventure

0

Het is alweer twaalf jaar geleden dat de wereld kennis maakte met Sackboy, een nieuwe held in het PlayStation-universum. Het schattige poppetje maakte zijn entree met LittleBigPlanet, een platformer waarin de speler niet alleen kon spelen, maar ook zelf aan de slag kon gaan met het ontwikkelen van spelletjes en levels. Het spel kreeg twee opvolgers, genaamd LittleBigPlanet 2 en 3. Sackboy figureerde daarnaast in games als PlayStation All-Stars en LittleBigPlanet Karting, maar krijgt nu op de PlayStation 4 en PlayStation 5 een nieuw avontuur waarin hij helemaal centraal staat. Zijn verhaal, zijn levels en zijn wereld. Geen geknutsel en gefrutsel van de spelers hand, maar een verhaal dat van begin tot eind is ingevuld. Welkom bij Sackboy: A Big Adventure.

We hebben hier te maken met een cross-gen titel van ontwikkelaar Sumo Digital. Dit betekent dat de game zowel speelbaar is op de PlayStation 4 als de PlayStation 5. Voor deze recensie hebben we te maken gehad met de last-gen versie van het spel op de PlayStation 4. Nieuwe features zoals de haptische feedback en adaptieve triggers zijn in bepaalde mate aanwezig op de PlayStation 5, maar voor deze beoordeling dus buiten wegen gelaten. En dat is geen ramp, want Sackboy: A Big Adventure is op de PlayStation 4 eveneens een dijk van een game.

Kleurrijke werelden in grijze maanden


Sackboy: A Big Adventure draait om Vex, die Craftworld (ook wel knutselwereld genoemd) wil omtoveren tot een wereld vol nachtmerries, want dat is waar Vex goed in is. Wanneer de slechterik de Knutselwereld aanvalt, weet alleen Sackboy in zijn raket te ontkomen en alle hoop is dan ook op hem gevestigd. Het brengt hem langs vijf planeten om de snode plannen van Vex te stoppen en het kleurrijke, vrolijke leven veilig te stellen.

Dit alles gebeurt in een waanzinnig kleurrijke, haarscherpe wereld. Het spel weet een constante zestig frames per seconde te halen wanneer je de levels doorkruist. Dit vloeiende beeld draagt bij aan een plezierige ervaring. De resolutie mag op een PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro dan niet 4K zijn, maar alsnog ziet het spel er erg strak uit. Daar komen nog eens de vrolijke, toepasselijke deuntjes bij die voor het spel zijn gecomponeerd. Hier en daar maakt het spel zelfs gebruik van een bestaand nummer, waarbij een level als het ware tot een ritmische race wordt omgetoverd. Onder andere Bruno Mars’ Uptown Funk is hiervoor gekozen. De levels lijken erg op de muzikale uitstapjes van Rayman Legends, die destijds ook al een succes waren. Verder zorgen de verschillende werelden voor de nodige afwisseling. Zo bevind je je het ene moment in een jungle tussen de apen en het volgende moment tussen de vissen onder water. Een slimme designkeuze, want het geeft ontwikkelaar Sumo Digital de mogelijkheid om met kleurenpaletten te variëren en zo alles fris te houden.

Platformen to the max!


Maar variëren moet ook op gameplay-vlak gebeuren. Ongeveer elf uur lang alleen maar springen van plank naar plank is voor niemand leuk. Sackboy: A Big Adventure pakt genoeg elementen die in LittlebigPlanet al een succes waren. Zo is er het verzamelen van de lichtgevende bolletjes en belletjes om kostuums vrij te spelen, maar gaat het uiteindelijk om de kant-en-klare kostuums die voor het oprapen liggen. Door deze allemaal te verzamelen kunnen je levels volledig uitspelen. De stickers die je ooit verzamelde zijn niet meer, want Sackboy: A Big Adventure gaat niet over ‘create’, maar over ‘play’. Gamers die dus graag meer van LittleBigPlanet willen, moeten zich beseffen dat dit een spel is met een script en dit niet uit handen geeft. Geen enkel probleem in onze ogen!

Naast het verzamelen is er variatie in levels aangebracht middels gadgets. Deze krijgt Sackboy aangereikt van enkele doldwaze figuren die hem willen helpen. Deze zijn opvallend goed ingesproken in het Nederlands. Normaal is een game in het Nederlands spelen een fout van ondergetekende, waarna er snel naar Engels wordt gewisseld. Maar eigenlijk beviel de Nederlandse voice-acting wel en de vertaling was ook dik in orde. Dat mag ook wel eens worden gezegd!

Komt er nog een ‘…maar’?


Het klopt, alle bovenstaande alinea’s zijn louter positief ingevuld. Zijn er dan minpunten te ontdekken aan Sackboy: A Big Adventure? Weinig. De charme van het spel komt pas echt tot uiting wanneer je met meerdere Sackboys speelt met een maximum tot vier spelers. Dit kan in lokale co-op. Online co-op is nog niet beschikbaar en zou later dit jaar worden toegevoegd. Dat maakt het met de huidige corona-maatregelen er niet gemakkelijker op. Sommige levels zijn ingericht op minstens twee spelers, maar dit zijn wel zijweggetjes die je kunt bewandelen. Omdat de beleving wel echt minder is, kun je ongeveer een punt van het totaal aftrekken wanneer je alleen op avontuur gaat.

Conclusie

Sackboy: A Big Adventure is simpelweg een dijk van een platformer die bijzonder weinig fout doet. Audiovisueel staat het spel zijn Sackboy en alle ingrediënten voor een degelijke platformer zijn aanwezig. De Nederlandse voice-acting is prima in orde, waardoor het nog aantrekkelijk wordt voor kleine heumessen om het spel te spelen. We raden je aan om wel minstens één en het liefst meer vrienden op te trommelen, want voor Sackboy: A Big Adventure geldt absoluut: hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Reacties (0)

Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers

Plaats een reactie

Reacties laden...