Na vier keer in de schaduw te hebben moeten staan van zijn baas, is het nu eindelijk eens tijd om er uit te stappen en zelf de held uit te gaan hangen in een eigen verhaal. Als steeds de grote favoriet van menig Saints Row speler, krijgt Gat eindelijk zijn eigen verhaal en hoofdrol in deze standalone expansion voor Saints Row 4.
Whatta Hell
Saints Row: Gat out of Hell gaat verder waar Saints Row 4 stopte. Je hebt zojuist de mensheid gered, en bent bezig een verjaardagsfeestje te geven voor één van je teamleden Kinzie. Jullie beslissen het feestje te vullen door spelletjes zoals "prikstaart", of wilde dansspelletjes te spelen, tot opeens het "Juju Spirit board" boven gehaald wordt. De groep begint vragen te stellen, als er opeens een portaal geopend wordt naar de hel, en de baas erin weggezogen wordt om te trouwen met Jezebel, dochter van Lucifer. Gat laat dit natuurlijk niet zomaar gebeuren, en gaat hem achterna. Kinzie wil deel uitmaken van de actie, en chanteert Gat om mee te mogen. Aangekomen in hel, maken ze terug kennis met een oude bekende die hun wegwijs maakt in de onderwereld ('die verdacht veel op Steelport lijkt). Jouw taak is om de onderwereld aan jouw kant te krijgen, om Satan uit te dagen tot een laatste gevecht, waarin je "Gat Style" een kogel door zijn gezicht wilt rammen. Dit gebeurt natuurlijk met de nodige tegenstand, hilariteit en zelfs een musical!
We beginnen het spel dus in de onderwereld. Deze sandbox omgeving gebaseerd op Steelport uit Saints Row 4 is onmiddellijk volledig beschikbaar en nodigt uit tot verkenning. Net als in elke Saints Row heb je de mogelijkheid om auto's te stelen, wapens te verzamelen (alhoewel deze nu wat "duivels" getint zijn), deze up te graden en te werk te stellen tijdens één van de vele minigames.
Een toevoeging aan Gat out of Hell is de manier van verplaatsen. Natuurlijk kan elke zelfrespecterende boef een auto stelen en deze gebruiken om zich doorheen de stad te verplaatsen, maar Gat krijgt als steun voor zijn missie de mogelijkheid om tijdelijk met vleugels door de stad te vliegen! Deze manier van verplaatsen gaat niet alleen stukken sneller, maar (na upgrades) maakt het mogelijk om die verre verplaatsingen volledig te vergeten!
Give us back the boss
De hoofdbedoeling is het veroveren van alle gebieden, zodat Satan verplicht wordt aandacht aan je te besteden. Dit wordt uitgelegd tijdens de cutscenes die gemaakt zijn, alsof voorgelezen uit een sprookjesboek. Het overnemen van een gebied gebeurt door een minigame. Deze minigames zijn, in vergelijking met de met vorige Saints Row spellen gelijk gebleven. Zo dien je een hoeveelheid schade aan te richten, of een hoeveelheid vijanden te vernielen binnen een bepaalde tijd. Omver gereden worden voor het de meeste schade bestaat ook nog steeds, want de grootste aanpassing is de race. Door het toevoegen van vleugels, dien je nu de race te voltooien door enkele gewaagde parcours te vliegen door de hel. Deze vergen wel wat oefening maar met de nodige upgrades krijgt men dit ook snel onder de knie.
Kijken we dan naar de hoofdmissies, dan vinden we ook hier weinig verrassing. Een minigame verpakt in een mooi uitziend filmpje dient onze verlangens naar een verhaal te verzadigen.
Deze verhaallijn, die enkel bestaat uit het verlangen van Gat om Satan een kogel door z'n hoofd te schieten, is dan ook redelijk kort. Een speelduur van ongeveer 5 uur is de maximale tijd nodig om het verhaal uit te spelen met een bevredigende kogel door Satan's hoofd. Eenmaal je de verhaallijn uitgespeeld hebt, word je beloond met één van vijf mogelijke eindes. Hierbij kan je zelf de keuze maken hoe jij wil dat dit verhaal, alsook de Saints Row quadrilogie , eindigt.
What to do, what to do...
Gelukkig zijn er de minigames om dit spel wat inhoud te geven. Niet alleen zijn de minigames entertainend, maar doorheen de wereld zijn er nog voldoende collectables om elke freak bezig te houden. Geen zorg hoor, doorheen het spel zal je automatisch reeds voldoende collectables verzamelen om de nodige upgrades te voltooien.
Ben je het beu van met Gat te spelen, dan heb je de mogelijkheid om in de huid van Kinzie te kruipen. Alhoewel dit niets verandert aan de gameplay, beschikken beide over verscheidene locaties waar ze extra zijmissies kunnen activeren of voltooien. Ook kan je zo eens op een vliegend kontje van een vrouw kijken, in plaats van het achterwerk van Gat!(pun intended ^_-)
Indien het betere schietwerk je voorkeur heeft, biedt Saints Row: Gat out of Hell je gelijkaardige mogelijkheden als vorige games. Verscheidene wapens vallen te verzamelen of te kopen waarna je ze kan upgraden in zowel aantal kogels, precisie en schietsnelheid. Door enkele zijmissies te voltooien kan je nog eens de zoektocht naar legendarische wapens beginnen die je zeker zullen van pas komen.
Conclusie
Gat verdiende zeker een eigen hoofdstuk in de Saints Row franchise. Steeds de brute kracht geweest die alles deed wat je hem vroeg, kon het niet lang meer duren alvorens hij z'n eigen verhaal kreeg. Het feit dat hij dit verhaal dan nog dient te delen met Kinzie doet niet onder aan de ervaring, integendeel. Wel is dit spel geen eigen ervaring. De storyline is heel beperkt, en de keuze van het einde toont aan dat Gat out of Hell werkelijk een fan-service game is. Niet alleen is dit een verdieping van zijn achtergrond, maar ook een goede manier om het verhaal van deze Saints tot een einde te brengen (naar eigen keuze!). Alhoewel we nog steeds zitten met een open einde, zie ik dit wel als een mogelijkheid voor Volition om (opnieuw) een andere kant uit te gaan met deze franchise. Als liefhebber van het genre en fanaat van Gat is het spel zijn tijd waard, maar de casual gamer zal zijn plezier beter halen uit een volwaardige spel.