Wie in de nadagen van de PlayStation Vita graag nog een goede game op de kop wil tikken, heeft geen erg ruim aanbod om uit te kiezen. Toch duiken er zo nu en dan van die pareltjes op die wellicht niet de marketingcampagne krijgen die ze verdienen. Ontwikkelaar Drinkbox hoopt met Servered toch nog wat te kunnen bieden aan de gamers die de handheld van Sony een warm hart toedragen. Weet het hierin na het succesvolle Guacamelee! wederom te slagen? Of weet Severed ons niet te verleiden de handheld weer tevoorschijn te halen?
Severed speelt zich af in een mysterieuze en zeer kleurrijke wereld, waarin de meest bizarre monsters de revue passeren. Je speelt als Sasha, die om onduidelijke redenen al snel van haar familie wordt gescheiden. Aan jou de taak om Sasha weer met haar familie te verenigen. Dit doe je door de wijde wereld in te trekken en je swipend met een zwaard een weg te banen door de bossen, tempels en grotten.
Vingervlug te werk gaan
Want swipen is dat wat je in dit spel verder brengt. Severed kan gezien worden als een dungeon crawler met RPG-elementen, waarbij je alleen de analoge stick gebruikt om je van ruimte naar ruimte te bewegen. Verder focust het spel zich voornamelijk op de gevechten, waarin je zo snel mogelijk de zwakke plek van je vijand moet ontrafelen.
Het uitdelen van raken klappen door te swipen, vult namelijk je focusmeter aan. Met een volle focusmeter kun je aan het eind van een gevecht lichaamsdelen van het monster afhakken, waarmee je de vaardigheden van Sasha kunt upgraden. Door mislukte aanvallen gaat de meter langzaam weer leeg, dus je bent er bij gebaat om je slagen goed te timen.
In eerste instantie zul je in de dungeons alleen vijanden tegenkomen die alleen ronddwalen. Later zullen er echter meerdere vijanden tegelijk op je scherm verschijnen. Via ronde metertjes kun je zien welke vijand een aanval in gedachte heeft. Aangezien jij je maar op één vijand tegelijk kunt focussen, zul je je aandacht zorgvuldig over de vijanden moeten verdelen. Wanneer een monster op het punt staat een rake klap uit te delen, is het aan te raden deze te blokken, waarna je weer in de aanval kunt gaan. Dit geeft de combat een interessante vorm van diepgang. Later in het spel zul je ook bepaalde magische krachten bemachtigen, die je weer nieuwe mogelijkheden geven in de gevechten met de fantasierijke monsters.
Kleurrijk van hot naar her
Severed zorgt met een kleurrijk toneel ervoor dat het spel qua vormgeving geen moment verveeld. Het ziet er allemaal uiterst verzorgt uit, van de omgevingen zelf tot de monsters die je tegenkomt. De wereld is vormgegeven door een aaneenschakeling van ‘ruimtes’, die elke keer weer geladen worden. Dit gebeurt in een split van een seconde. Hierdoor heb je niet te maken met een hele ruimte die je millimeter voor millimeter moet doorzoeken, maar ‘kamers’ die je even scant en weer doorgaat. Een stijl die voor Severed een prima keuze is gebleken.
Naast de visuele vormgeving is er natuurlijk ook aan audio gedacht, maar de muziek is vrij repetitief. Aangezien we hier te maken hebben met een game met de nodige puzzelelementen, kan het voorkomen dat je wat langer in dezelfde ruimte ronddwaalt. Hierdoor zul je het muziekje op een gegeven moment wel zat worden. Mij werd dan ook door mijn omgeving al snel verzocht of ik met de koptelefoon op wilde verder spelen.
Sasha ‘who’?
Het enige waar Severed echt een steek laat vallen, is het verhaal. Het spel doet barweinig om je het verhaal van Sasha en haar familie over te brengen. Het spel overstroomt van vaagheden. Dit past op zich wel in de stijl die Drinkbox heeft gehanteerd, maar zelfs een vaag verhaal moet uiteindelijk toewerken naar een conclusie. Het moet handvatten geven waaraan de gamer zich kan vastklampen. Severed weet hier niet in te overtuigen.
Conclusie
Severed is een game die op zichzelf staat. Een prachtige stijl met mooie gameplayelementen. De grafische stijl wordt helaas niet bijgestaan door verbluffende audio en het verhaal weet niet aan te slaan, maar de ervaring staat. Drinkbox weet met Severed in de nadagen van de PlayStation Vita toch een vermakelijke titel uit te brengen, waar de fans van de handheld mee aan de slag kunnen.