Iedere recensist zette er vorig jaar op in dat de Skylanders-games en bij behorende figurines een succes zouden worden. Maar de stormloop die ontstond op de winkels die de figurines verkochten sloeg alles. Na een half jaar kampten ketens nog steeds met de tekorten door de enorme vraag die er was. Nu zijn we een jaar verder en is er een nieuwe Skylanders-game met nieuwe figurines, is de vraag nog steeds zo gigantisch?
Voordat ik het echt over de game ga hebben wil ik eerst wat zaken ophelderen. Er blijkt namelijk nog al wat verwarring te zijn over de Skylanders-figurines. De eerste Skylanders-game bevatte in totaal 33 Skylanders. Vier voor elk van de acht elementen, met uitzondering van Magic. Magic had een 3DS-exclusief negende personage in de vorm van Dark Spyro. Verder waren er vier extra gebieden en acht items om te helpen in de strijd, wat het totaal op 45 brengt. Hier mocht later 49 van gemaakt worden met de komst van de Legendary Skylanders. Hierbij zijn speciale edities als Golden, Silver, Glow In The Dark en Saphirre Skylanders niet meegenomen, omdat ze enkel als figurine anders uitzien, niet in-game.
Skylanders Giants doet er schepje bovenop door de figurines in vier categorieën te verdelen. Elk element heeft nu een drietal series 2 Skylanders, gepimpte versies van de originele die nu tot level 15 kunnen stijgen. Gelukkig is het net zo goed mogelijk om hiervoor je originele Skylander-figurines voor te gebruiken, die in-game precies hetzelfde zullen kunnen als hun series 2 tegenhangers. Naast de series 2 is er voor elk element ook een 2nd generation Skylander. Dit is een echt nieuwe Skylander die verder functioneert als ieder ander.
Een van de vier figurines van elk element zal tevens in een Lightcore-variant verschijnen. Wanneer deze Skylander op de Portal Of Power wordt gezet zal hij oplichten, maar verder zal het in-game geen verschil maken. De ster van de show zijn natuurlijk de acht Giants. Deze figurines zijn 2.5 keer zo groot als de reguliere figurines en zijn bovendien een stuk krachtiger.
Alsof dat niet genoeg is zijn er foto’s opgedoken van nieuwe Legendary Skylanders, evenals speciale Baby-uitgaves. Ook Golden, Glow In The Dark en nieuwe Platinum Skylanders zijn al gesignaleerd dus het gaat weer een duur grapje worden dit jaar. Vooral de echte diehard, die elke Skylander wil hebben zal diep in de buidel moeten graven. Mold Rex, de blauwe variant op leven-Giant Tree Rex, gaat vooral geld kosten. De enige manier om deze Skylander te bemachtigen is het aanschaffen van een PS3 super slim in combinatie met Skylanders: Giants. Enkele ketens mogen bovendien de exclusieve aarde-Giant Granite Crusher aanbieden en ook de 3DS-versie heeft een exclusieve in de vorm van Punch Pop Fizz. Ik ben de tel kwijtgeraakt.
Met dat achter de rug zijn we nu eindelijk bij de 3DS-versie aanbeland. Zoals de 3DS-versie van vorig jaar heeft Skylanders Giants op de handheld een apart verhaal ten opzichte van de consoledelen. De Skylanders verzamelen zich nadat Kapitein Frightbeard vrij breekt uit zijn eeuwige gevangenis en van plan is Skylands te onderwerpen.
De Skylanders, als gezworen beschermers, zijn natuurlijk niet van plan zonder slag of stoot neer te gaan en dus wordt de hulp van Hugo en Flynn opgeroepen om Skylands te doorkruisen en het gevaar af te wenden. Skylanders: Giants toont zich wederom als een vrij simpele Dungeon Crawler. Door een kleine 25 levels moeten vijanden verslagen worden en komen de puzzelstukjes bij elkaar om het grote plan van Frightbeard te onthullen. Deze wordt uit de doeken gedaan in enkele cutscenes, die er met name in combinatie met het 3D-effect spectaculair uitzien.
De levels op zich zijn vrij lineair, maar wanneer je Skylanders van het goede element- of Giant-type voor de goede poort staan krijg je de mogelijkheid om speciale gebieden te betreden. Deze gebieden belonen je naar goede gewoonte met een maf hoedje, welke je Skylanders een statboost geven. De 3DS-versie biedt je helaas echter niet de optie om te wisselen van Skylander wanneer het je uitkomt. In plaats daarvan moet je aan het begin van een level twee Skylanders kiezen, eventueel uitgerust met twee items.
Bij het verslaan van vijanden, het halen van doeleindes en het opsparen van loot zal je Skylander beloond worden met XP. Wanneer je Skylander in level stijgt, zal hij buiten hogere stats regelmatig extra aanvallen krijgen. Deze zijn gelukkig altijd terug te lezen op de Skylander-pagina, want met ruim honderd Skylanders ga je het anders lastig krijgen. Het is met deze reden dan ook dat de je Skylanders enorm snel in rang stijgen, met name als je op de vlaggen let die per dag veranderen. Gebruik een Skylander met een element dat overeenkomt met degene op de vlag voor bonus XP.
Voor het uitspelen van de verhaallijn heb je een kleine tien uur nodig. Kleine kans dat je in die tijd alles al vrijgespeeld hebt. Dit nodigt dan ook uit om levels opnieuw te spelen om alle hoedjes en sterren te krijgen en ondertussen je Skylanders te levelen. Tel er nog maar een tien uur bij dus.
Conclusie
Skylanders: Giants is een vervolg dat zo uit het handboek komt. Met meer van alles! Meer figurines, meer levels en meer opties staan garant voor nog meer plezier dan vorig jaar. Dus bel je familie en zeg dat je met kerst moet werken, want het gaat een duur geintje worden om alle Skylanders te krijgen.