Als lid van het U.S. Navy SEALs team maak je deel uit van de gevaarlijkste en belangrijkste missies. Er is geen plek voor gebrek aan concentratie of andere amateuristische acties. Tijdens een levensgevaarlijke opdracht om gijzelaars op te sporen loop je door de straten van een op het eerste gezicht verlaten Afrikaans dorpje. Autowrakken, smeulend puin en armoedige bouwvallen vullen het uitzicht. In de verte zie je een toren hoog boven alles uitsteken. Plotseling hoor je een schot, waarna het geschreeuw van je verloren teammaat volgt. Je zoekt snel dekking achter een vervallen muurtje, afvragend waar de vijand zich schuil houdt. Er is maar één manier om uit deze situatie te komen: speel SOCOM: Confrontation!
Dankzij ontwikkelaar Slant Six Games mochten we dit jaar aan de slag met de eerste SOCOM game op de PlayStation 3. Een multiplayer van 32 spelers, gebruik makend van tactische beslissingen in grote omgevingen, moest voor een frisse wind in het genre zorgen. De werkelijkheid verliep helaas anders. Na de release van de game in Noord-Amerika volgde een hele waslijst aan negatieve recensies, verkochte PlayStation 3’s en vermiste ontwikkelaars. Oke, dat laatste net niet, maar de technische problemen waarmee Confrontation kampte, waren allesbehalve positief te noemen.
Sony besloot dan ook om de game uit te stellen in Europa, wat resulteerde in weinig vertrouwen in een goede game. Uiteindelijk blijkt het wel mee te vallen. Sony heeft er goed aan gedaan om te wachten met een Europese release, aangezien van problemen zoals lag en vastlopers nu dankzij talloze patches en updates weinig meer te merken is. Het is nog steeds verre van perfect, maar lang niet zo slecht als de reviews van een paar maanden geleden deden vermoeden. Het joinen van een match gaat de laatste tijd, zonder dat je elke keer naar het hoofdmenu verwezen wordt, vrij soepel. Wat nog wel gefikst moet worden, zijn de redelijk lange laadtijden. Heel storend zijn ze echter niet en we zijn allang blij dat de makers het ouderwetse SOCOM gevoel weten terug te brengen. Tactiek is er in overvloed.
Aan keuzes ook geen gebrek. Alles van de toonhoogte van je stem tot het uiterlijk is aanpasbaar. Jouw commando of huurling kan uitgerust worden met allerlei verschillende kledingstukken. Vanzelfsprekend is het niet handig om met witte kleding door donkere levels te lopen. De optie om de kleur van je uitrusting te veranderen brengt dus wat extra diepgang in multiplayer matches. Verder kun je het uitgebreide wapenarsenaal (Call of Duty 4 fans opgelet!) geheel naar jouw hand aanpassen met grenade launchers, scopes, red dots, silencers en handvaten voor extra nauwkeurigheid.
Eenmaal de laatste keuzes gemaakt te hebben, kun je, of beter gezegd: moet je direct de multiplayer in voor een ouderwets tactisch potje knallen. Slant Six Games heeft er namelijk voor gekozen om de singleplayer geheel te schrappen en zich volledig te concentreren op het creëren van een zo goed mogelijke online ervaring. Een goede keuze, aangezien SOCOM vanaf de eerste dag bekend staat om zijn gebrekkige verhaal en AI. Het nadeel is wel dat beginners meteen in het hol van de leeuw worden gegooid, zonder eerst aan de controls (die overigens goed werken) te wennen. Door de hoge instapdrempel bevinden groentjes zich grotendeels in het spectator menu, want nadat je sterft kun je niet opnieuw spawnen en moet je dus wachten tot de ronde is afgelopen.
Beginners zullen ongetwijfeld snel afhaken na de zoveelste headshot die ze niet eens aan hebben zien komen. Ons advies: blijf proberen. Je zult zien dat het de moeite waard is. Allereerst is het belangrijk om een headset te hebben, want als headsetloze gamer hoor je er eigenlijk niet bij. Heb je die niet, koop je het beste de winkelversie van SOCOM met de kwalitatief goede Sony headset voor 60 euro. Teamcommunicatie is zeer belangrijk in deze game en bijna iedereen maakt er dan ook gebruik van. Vergeet niet dat dit geen Call of Duty is waarin je elk potje een killstreak van 15 kan halen. Het gebruikt van tactiek wordt in Confrontation beloond en doe je dit niet, dan zul je hopeloos afgestraft worden.
De zeven verschillende modi vereisen ook veel gebruik van tactiek. Zo moet in de Escort mode het ene team een groep VIPs naar een bepaald punt begeleiden, terwijl het andere team logischerwijs dit moet zien te voorkomen. In Elimination moeten de twee teams elkaar dan weer simpelweg uitroeien. Vanwege het ontbreken van een optie om te 'herspawnen' is hierbij extra voorzichtigheid geboden. SOCOM: Confrontation lijkt dus de ultieme game om in clanverband te spelen. Het aantal maps (op dit moment in totaal zeven) is niet heel erg indrukwekkend, maar gelukkig zitten ze goed in elkaar en bevatten genoeg variatie, zodat ze niet snel gaan vervelen. Bovendien ben je wel even bezig met het behalen van alle medailles en trophies.
Op gebied van presentatie houden we gemengde gevoelens over. Het geluid van de wapens klinkt dankzij de 7.1 Surround Sound ondersteuning akelig goed en realistisch. De graphics zijn dan weer erg matig. Wazige textures van de omgeving en lelijke effecten zoals de explosies en animaties deden mij meermaals denken aan de oudere PlayStation 2 games. Natuurlijk, SOCOM moet het voornamelijk van zijn gameplay hebben, maar de grafische prestatie is ondermaats voor de PlayStation 3. Desalniettemin is SOCOM: Confontation de moeite waard voor mensen die op zoek zijn naar een realistisch online samenspel, ook al is het niet de SOCOM waar we zo lang op hadden gehoopt.
Conclusie
Het PlayStation Network heeft er weer een goede online shooter bij, maar het is alleen jammer dat Slant Six Games de SOCOM games op de PlayStation 2, en dan met name deel twee, niet weet te overtreffen. Toch biedt deze game dankzij het uitstel een veel stabielere online ervaring. SOCOM stond altijd al bekend om zijn tactische gameplay en dat is nu niet anders. Zoek je echter een shooter die je direct op kan pikken om vervolgens de onverwoestbare soldaat uit te hangen, ben je hier aan het verkeerde adres. Sterker nog: jij zal dit keer waarschijnlijk degene zijn die wanhopig door de headset schreeuwt.