Mensen die regelmatig mijn artikelen lezen zullen gemerkt hebben dat ik niet warm of koud wordt van online gamen. Dit betekent echter niet dat ik online mogelijkheden geen warm hart toedraag. Want hoewel ik zelden online game, wordt ik vrolijk van goeie DLC, achievements / trophies / accomplishments, patches en community based levels. Eindeloze bergen levels in Modnation Racers, LittleBigPlanet en Super Smash Bros. Brawl hebben vele offline multiplayersessies op de bank tot nieuwe hoogtes gestuwd. Wellicht kan Sound Shapes hetzelfde doen voor singleplayer in de trein.
Sound Shapes is zoals de naam doet vermoeden een game die veel te maken heeft met geluid. Logisch, want wat zijn games nu zonder geluid om wat op het scherm gebeurd te ondersteunen? Sound Shapes doet het echter andersom, want je maakt geluid, en daar past het level zich op aan.
Wie vreest in een ingewikkelde poel van opties gegooid te worden kan zijn hart gerust ophalen. De ontwikkelaar van de game heeft namelijk de instapdrempel bewust zo laag mogelijk gehouden. Wanneer je een level maakt zal het scherm zich dan ook opdelen in hokjes. Door noten in deze hokjes te gooien zal je een basis creëren voor jou beat. Nadat deze basis is gelegd ga je door met het echte werk.
Door de game heen krijg je toegang tot vele onderdelen, variërend van lasers tot dansende blokjes, die elk hun eigen geluid en ritme hebben. Door deze onderdelen goed te plaatsen, zal een ware orgie aan geluiden ontstaan die, wanneer je het goed doet, samensmelt tot een geheel om U én amen tegen te zeggen. Voor het echter zover is zal je wel eerst deze onderdelen vrij moeten spelen. Dit doe je in de meer dan amusante singleplayer.

Voor deze game heeft de ontwikkelaar enkele bekende namen uit de game-industrie naar zich toegetrokken om hun eigen ‘’albums’’ te ontwerpen. Een album is in feite een wereld waarin de artiest in kwestie een aantal platformlevels heeft gemaakt rondom een bepaald thema als kantoren of een vervallen stad. De onderdelen die je vrijspeelt zullen dan ook met dit thema te maken hebben en zijn in het level dat je zojuist gespeeld hebt terug te vinden. Gelukkig is de singleplayer voldoende onderhoudend om ook de minder creatieve en/of casual speler over te halen om een aanschaf te doen, helaas mede door de ontzettende lage moeilijkheidsgraad.
Het casual gedeelte mag echter overboord wanneer de albums voltooid zijn en Death Mode zich aan dient. In deze mode krijg je als speler een aantal zenuwslopende opdrachten. De eerste levels zijn nog wel te doen en resulteren in makkelijke trophies. Maar de moeilijkheidsgraad loopt steiler op dan de trap na een goed feest. Op dit moment scheidt Sound Shapes de mannen van de jongens, maar dat maakt voor de casual speler niets uit. De casual speler zal dan namelijk online duiken om levels van andere spelers te downloaden en hun muziek te horen, en jongens wat is er al veel lekkers online te vinden. Je krijgt de game bovendien voor zowel de PS3 als Vita wanneer je hem aankoopt, al is de Vita vanwege zijn touchscreen en draagbaarheid mijn favoriet.

Conclusie
Sound Shapes is een bijzonder vermakelijke game die met name op de Vita goed tot zijn recht komt. De standaard levels zijn een goede manier om kennis te maken met de game en zijn opties. Death Mode zal aan de hardcore gamers hierna nog bekoren, terwijl de downloadbare levels voor iedereen de spelduur kunnen verlengen. Dat wordt ’s morgens dus eerder opstaan om wat levels voor in de trein te downloaden!





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie