Als je een generieke naam als Special Forces: Team X gebruikt, moet er wel een goede gameplay verbonden zijn aan je titel om je game kenbaar te maken op de markt van downloadtitels. Gelukkig stemt Special Forces: Team X op het eerste opzicht hoopvol, door enkele interessante ideeën aan te dragen.
In een Squad-Based Shooter is de eerste stap die je neemt, voor het betreden van het slagveld, het bekijken van je uitrusting. Tot zo ver is er niets mis. De lay-out van de menu’s is overzichtelijk genoeg en je opties zijn hetgeen je mag verwachten van een game in dit genre. Eens je uitrusting en naam gekozen is, maak je je klaar voor de strijd.
Hier komt het eerste goede idee bovendrijven. In plaats van spelers een handjevol maps te geven worden alle maps gemaakt uit drie onderdelen. Deze onderdelen kunnen uit een aantal pre-loads gekozen worden en het onderdeel met de meeste votes wint. In theorie zouden hierdoor vele combinaties mogelijk moeten zijn. In theorie…
In de praktijk blijken de onderdelen echter niet afwisselend genoeg, waardoor de vele combinaties al snel in gedachten samensmelten tot een grote hutspot van middelmatigheid. Met dat laatste woord heb ik dan ook gelijk het probleem benoemd waar Special Forces: Team X mee kampt.
De game doet wat het zou moeten doen, maar weet nergens indruk achter te maken. De load-outs die je je karakter na het levelen kunt aanmeten boeien niet. De graphics zijn niveau PlayStation 2, terwijl de geluiden eerder aan een B-film doet denken. Je zou denken dat ze met acht jaar ontwikkeltijd meer eruit zouden kunnen halen.
Ik hoop tenminste dat de game acht jaar in ontwikkeling is geweest. Ik kan immers anders geen goede reden bedenken voor het feit dat je je na zoeken van cover eerst los moet maken om naar je volgende schuilplaats te rennen.
Aan de andere kant zou het wel heel erg triest zijn als er na een ontwikkeltijd van acht jaar nog steeds zoveel bugs in zouden zitten als waar Special Forces: Team X mee kampt. Je spawnt regelmatig in een kogelregen of, gewoon omdat het kan, midden in vijandelijke troepen. De AI van je K9-hulpjes neemt bovendien regelmatig een dutje, maar wanneer ze wakker worden….is je XP verdwenen en zit je weer op level 1. Ach, de game wordt er wel lang speelbaar door zullen we dan maar denken.
Conclusie
Special Forces: Team X mag dan wel een dertien in een dozijn naam zijn voor een game, het dozijn waar Special Forces: Team X in komt mag regelrecht terug naar de fabriek. Het aantal fouten dat de game heeft is om te huilen en zelfs hetgeen dat wel werkt doet dit volgens de minimale eisen die jou kunnen stellen. Nee, haal voor dat geld dan maar beter nog wat hoedjes in Team Fortress 2.