hotness 0
Star Ocean: The Second Story R Cover
News

Star Ocean: The Second Story R

Nog steeds het spelen meer dan waard

Gepost door

Toen de HD-2D artstyle van Octopath Traveler een schot in de roos bleek voor uitgever Square Enix, duurde het niet lang alvorens meer games in die stijl verschenen. Octopath Traveler 2 natuurlijk, maar ook Triangle Strategy en een remake van LIVE A LIVE. Met name die laatste moet je onthouden, want vandaag hebben we het over nog zo’n remake: Star Ocean: The Second Story R.

Dit is overigens niet de eerste keer dat de tweede Star Ocean een remake krijgt. De game verscheen origineel op de eerste PlayStation en kreeg later een port op de PlayStation Portable. Die versie werd op zijn beurt weer geport naar de PlayStation 4, hetgeen de versie is waar deze remake op gebaseerd is. Die over nog een generatie heen tillen, was echter een beetje teveel van het goede, waardoor de keus werd gemaakt de game dit soort make-over te geven.

Star Ocean: The Second Story R Review-1

HD-2D

Wie bekend is met de titels uit de inleiding, zal waarschijnlijk een goed begrip hebben van waar ik naar refereer als ik zeg ‘’dit soort make-over.’’ De HD-2D artstyle brengt karakters met een typische 16-bit pixelartstyle naar een wereld die wel een 3D-uitstraling heeft. De exacte invulling hiervan verschilt een beetje van titel tot titel, maar in deze is gekozen om de spelwereld een volledige 3D make-over te geven waar de sprites echt enorm tegen afsteken. Het resultaat is iets waar je waarschijnlijk enkel van kunt houden of kunt haten en ikzelf neig meer naar de tweede. Het contrast is mij gewoonweg té groot, al moet ik er wel bij zeggen dat het minder stoort in combat of kleinere locaties zoals in huizen.

Star Ocean: The Second Story R is echter meer dan een visuele upgrade. De soundtrack is voor deze editie opnieuw orkestraal opgenomen en ook het stemmenwerk is opnieuw geleverd. Spelers hebben hierbij de keuze uit Japanse of Engels stemmen en zelfs tussen de nieuwe of de oude stemmen. Daarnaast zijn wat extra dingen toegevoegd, zoals de nieuwe Bodyguard-specialiteit en het bijna verplichte vissen wat je tegenwoordig overal vindt.

Star Ocean: The Second Story R Review-2

Job hoppen

Specialiteiten zijn niet Star Oceans versie van de meeste games classes of jobs noemen, in plaats daarvan zijn het meer randactiviteiten die jouw karakter uit kan oefenen, welke invloed hebben op hun stats en skills. Hierdoor kun je ze uit hun ingebakken rol halen door deze uit te bouwen. Daar de Star Ocean-franchise een mix is van fantasy en sci-fi, krijgt je hiervan een behoorlijke diverse mix voorgeschoteld, waarmee je jouw karakters naar eigen smaak vorm kunt geven en toegang kunt krijgen tot specifieke craftings-recepten.

De verklaring voor de mix van genres, kan worden gevonden in het verhaal. Hierin wordt Claude C. Kenny tijdens een missie naar planeet Expel geteleporteerd, waar hij wordt gezien als een legendarische held. Expel is namelijk een ‘’underdeveloped’’ planet, hetgeen betekent dat ze nog geen ruimtevaart hebben en dus niet zijn meegenomen in de alliantie waar de Kenny-familie een prominente rol in speelt. Specifiek bevindt deze planeet zich in een soort middeleeuwen, welke nu op de kop worden gezet door buitenaardse invloeden. Claude trekt daarom er op uit met Rena als zijn gids, hopend deze invloeden weg te nemen. Spelers kunnen hierbij kiezen om het spel te ervaren van Rena haar oogpunt of in de schoenen van Claude, hetgeen een aantal dingen veranderd.

Star Ocean: The Second Story R Review-3

Keep it coming

Ongeacht wiens verhaal je verkiest, zal je in The Second Story R heel veel moeten vechten. En in tegenstelling tot de meeste JRPG’s uit het PS1-tijdperk, doe je dat in real-time. In een afgelopen veld kun je rondrennen, aanvallen, skills gebruiken en aanvallen ontwijken. Dat was altijd al zo. Ditmaal zijn hier de Perfect Parry en Armor aan toegevoerd. Armor is daarbij specifiek voor vijanden en kun je zien als een focuspunt voor je aanvallen. Want wanneer Armor breekt, kun je een hoop extra schade doen. Dit levert je bovendien punten op die je kunt gebruiken voor boosts en welke zelfs tussen gevechten worden meegenomen. Mislukt een Perfect Parry echter óf wordt je gestaggerd, dan ben je ze wel in één keer kwijt. Dit maakt zelfs de meer basic gevechten spannend.

Hoe moeilijk je gevechten kunnen zijn, kun je om die reden dan ook zelf kiezen. Je ziet vijanden niet lopen op de overworld, maar ziet in plaats daarvan wolkjes in verschillende kleuren. Deze kleuren zijn indicatief voor de moeilijkheidsgraad en hoewel een grotere uitdaging grotere beloningen oplevert, houdt dit spelers een beetje aan het lijntje, met de nadruk op een beetje. Want wie flink specialiteiten grind, kan zelfs mechanics van de game beïnvloeden, waardoor het mogelijk is de game echt compleet te breken. Dit maakt grinden heerlijk verslavend en laat de game schijnen tussen de vele JRPG’s die recent verschijnen.

Conclusie:

Als je langs de visuals kunt kijken is Star Ocean: The Second Story R een ijzersterke JRPG die niet voor niets wederom een remake krijgt. Met name de specialisaties, waarmee je jouw karakter volledig kunt breken, zijn heerlijk om te grinden, waardoor je makkelijk tientallen uren in de titel kan zinken.

0 reacties op "Star Ocean: The Second Story R"