Ik moet aan het begin van deze recensie eerlijk toegeven dat ik geen doorgewinterde Star Wars-fan ben. Ik heb niet alle films uitgebreid op mijn netvlies staan en haal nog wel eens wat namen door elkaar. Dat bood zijn voor- en nadelen voor het schrijven van deze recensie. Ik kon namelijk objectiever naar het spel kijken zonder dat mijn fanboy-gevoelens de kop op zouden steken. De vraag is wat er op dat moment van Star Wars: Squadrons overblijft.
Of dat een vraag is die te rechtvaardigen valt, valt te betwisten. Als je namelijk nagaat wat de doelgroep van dit spel is, dan zul je toch echt bij Star Wars-fans uitkomen. Deze recensie gaat je echter niet haarfijn uitleggen wat wel en niet klopt in staat tot de reeds bestaande verhaallijnen. We zoomen hier in op het technische aspect dat Star Wars: Squadrons te bieden heeft en dat is iets unieks.
TIE Fighter of X-Wing
In Star Wars: Squadrons zul je je hoofdzakelijk bezighouden met ruimtegevechten. Hiervoor kruip je in een zogeheten TIE Fighter of X-Wing. Je leest het goed, je speelt de campagne vanuit twee perspectieven. Aan de ene kant is daar de New Republic, terwijl de andere kant The Empire vertegenwoordigt. De missies voor deze twee kampen worden aan elkaar gepraat met missiebriefings. Na wat rondvraag te hebben gedaan lijken deze briefings alleen voor de echte Star Wars-geek interessant te zijn. Verder ogen ze vooral erg saai en wil je ze zo snel mogelijk doorspoelen. Gelukkig wordt die optie riant aangeboden. De missies die de singleplayer te bieden heeft, houden je ongeveer negen uur bezig. Daarna is het tijd voor het echte werk: de multiplayer
Riemen vast en knallen
In de multiplayer van Star Wars: Squadrons kun je met twee modi aan de slag. Aan de ene kant zijn daar de Dog Fights, wat eigenlijk ordinair Team Deathmatch is maar dan in de ruimte. De meer interessante modus is Fleet Battles, waarin je het Capital Ship van de tegenstander moet zien uit te schakelen. Dit gaat echter niet zomaar en vraagt om de nodige tactiek. Goed op elkaar ingespeelde teams zijn hier dus riant in het voordeel, want deze modus ingaan alsof het Team Deathmatch is, gaat je weinig opleveren. Maar of je uiteindelijk de singleplayer of de multiplayer speelt, Star Wars: Squadrons heeft maar één echte trekpleister en dat is VR.
VR is een must
Je kunt het gehele spel namelijk in VR spelen en dat is niet zomaar. Wanneer je de virtual reality-bril opzet, heb je namelijk met een heel ander spel te maken. Ten eerste kun je met de VR-bril op gemakkelijker om je heen kijken terwijl je in je X-Wing of TIE Fighter zit. In de reguliere modus moet je hiervoor een paar knoppen indrukken, van oorsprong kijk je namelijk alleen maar vooruit. Daarnaast zijn de barrel rolls en andere manoeuvres veel indrukwekkender wanneer je deze met de bril op uitvoert. Ook de briefings worden een stukje dragelijker wanneer je deze in VR-modus bijwoont. Dat het spel ook echt voor VR is gemaakt, blijkt wel uit de bewegingsvrijheid die je hebt bij de briefings. Je kunt namelijk alleen naar plekken toe teleporteren en niet lopen, een bekend trucje van VR-games. Wie de VR-modus omarmt, moet er rekening mee houden dat het elk half uur wel eventjes pauze moet nemen. Star Wars: Squadrons is namelijk een redelijk intensieve VR-game, wat de nodige misselijkheid kan oproepen.
Conclusie
Star Wars: Squadrons heeft eigenlijk alleen bestaansrecht vanwege de VR-modus. Het verhaal is flinterdun en zal alleen de grootste fans kunnen bekoren. Met twee online modi en negen uur aan singleplayer hebben we niet te maken met een vetpot aan replay value, maar de VR-ervaring om in een TIE Fighter of X-Wing het gevecht aan te gaan, maakt een hoop goed. Dus zijn ruimtegevechten echt jouw droom en heb je een VR-set liggen? Dan is dit zeker het proberen waard. Ben je op zoek naar wat meer variatie in het Star Wars-universum? Kijk dan nog even verder.