Er zijn tal van programma's uit, onder andere, de VS afkomstig die in Nederland best wel hoge ogen gooien. Niet vanwege de kwaliteit, maar vooral vanwege de absurditeit. Een van die programma's was, of is, Storage Wars. Een groep ondernemers, vaak met een eigen tweedehandswinkel of kringloopwinkel, reist stad en land af op zoek naar opslagunits die verlaten worden of niet meer betaald worden. Deze opslagunits worden dan opengebroken met een tang en de ondernemers kunnen een blik werpen op de inhoud. Vervolgens kunnen ze bieden op de inhoud en het hoogste bod wint. De veilingmeester is overigens altijd dezelfde onverstaanbare persoon. Als een ondernemer dan het hoogste bod heeft uitgebracht, moet hij of zij zelf maar uitzoeken hoe de opslagunit wordt leeggehaald en wat er met de inhoud moet gebeuren. In Storage Hunter Simulator kruip jij in de huid van zo'n ondernemer en hou je je bezig met acquisitie, verkoop en het beheer van je eigen bedrijf. En daarnaast kun je je verzamelwoede en je innerlijke binnenhuisarchitectgevoelens ook nog eens kwijt.

Gameplay
Je hebt de mogelijkheid de game met zowel een gamepad, als met muis en toetsenbord te spelen. Een gamepad is zeker niet aan te raden, omdat dat gewoon niet lekker werkt voor deze game. Muis en toetsenbord werken vele malen beter. Helaas kom je er snel achter dat een een aantal dingen gewoon niet goed uitgewerkt zijn. Als je een veiling hebt gewonnen, moet je de spullen in de opslagunit verifiëren met je verificatie-tool. Daarna moet je ze in je wagen leggen en daarmee naar je bestemming rijden. Het rijden in de game voelt onnatuurlijk aan. Natuurlijk is het geen racegame, maar een beetje feedback zou je toch wel willen van je wagen. Er zitten meerdere wagens in de game, maar ze voelen allemaal hetzelfde aan als de mini-truck waarmee je begint. Gelukkig zijn alle wagens magisch, want hoe je je spullen ook in de wagen legt, ze blijven, hoe wild je ook rijdt, altijd in de wagen liggen. Gewoon stapelen dus.
Wanneer je je spullen verkocht hebt bij de lommerd, kun je de dag eindigen door simpelweg terug naar huis te gaan en naar bed te gaan. Je krijgt dan een overzicht van je prestaties te zien en de game wordt naar de volgende dag 08:00 gezet. Je huis kun je overigens inrichten met de spullen die je vindt. Je kunt dit naar eigen smaak doen. Dit heeft voor mij niet heel veel toegevoegde waarde, maar kan leuk zijn voor de Jan de Bouvrie-fans onder ons. Het gaat er uiteindelijk om dat je naam voor jezelf maakt en je bedrijf naar grote hoogtes tilt.
Ook andere gameplay-elementen zijn compleet overbodig, zoals het bijtanken van je wagen. Natuurlijk maakt dat het spel realistisch, maar leuker wordt het er wat mij betreft niet op. De filler content had van mij wel een tandje minder gemogen.
Hoewel ik gek ben op Tycoon- en city building games, en een goede simulatiegame ook kan waarderen, had ik grote moeite mij vast te bijten in deze game. De gameplay zit eigenlijk gewoon heel generiek in elkaar. Er zijn vrijwel geen beleving in de game, zowel qua mechanics als content. Alles voelt aan als een snelle cash grab.

Grafisch wisselvallig en qua geluid én muziek, eentonig
Ja, ik weet dat zulke games niet om de graphics draaien, maar dan nog zou kun je het in ieder geval levendig kunnen maken. Zoals ik al eerder aangaf, zit de game er zo generiek uit dat het nergens in uitblinkt. Het lijkt alsof ze meer tijd in de andere auto's op de weg hebben gestoken, dan in zaken waar het in de game daadwerkelijk om draait: de verzamelbare en verhandelbare items. Ik heb het idee dat elk bureau, elke kast en eigenlijk elke categorie aan items er hetzelfde uitziet. Op een aantal legendarische, en dus zeer zeldzame items, na lijkt het dus of je constant hetzelfde spul tegenkomt.
Datzelfde heb ik ook ervaren met de geluidseffecten. Elke keer dat je biedt tegen NPC's, lijkt het alsof ze allemaal dezelfde stem hebben. Natuurlijk kun je mannen- en vrouwenstemmen wel onderscheiden, maar echt verschillen zijn er niet. Hetzelfde geldt voor de veilingmeester, die constant dezelfde brabbels lijkt uit te spreken. En de muziek is al helemaal niet noemenswaardig.

Conclusie:
Ben je een groot fan van de TV-serie Storage Wars of American Pickers en daarnaast binnenhuisarchitect en verzamelaar? Dan zou je wel wat plezier uit Storage Hunter Simulator kunnen halen. Verwacht echter geen fantastisch gameplay, want er zit teveel gameplay in die vooral overkomt als filler content. Als de developer zich vooral had gericht op de kern van het spel, dan zou ik deze game ook kunnen aanraden aan mensen die niet specifiek liefhebber zijn van Storage Wars, American Pickers, binnenhuisarchitectuur en verzamelen. Gelukkig is de prijs van de game is vrij zacht.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie