hotness 0
News

Super Mario Land 3: Wario Land

Gepost door

Toen ik nog een kleine Sil was, bracht ik vele uren door met mijn GameBoy, Pokémon spelen. In de hoop dat ik er zelf geen zou worden kreeg ik zo nu en dan nieuwe games van mijn ouders. Looney Tunes, Kirby, Metroid, Mario en Tetris, het deed me allemaal vrij weinig en al snel was ik weer bezig met trainen van mijn geliefde beestjes. Een game wist mijn aandacht langer dan drie uur vast te houden, en dat was Wario Land. Helaas ging hij kapot voor ik het uitgespeeld had. Wat een vreugde toen Nintendo me verwende met een downloadcode voor Wario Land. O, de nostalgie!

Wario speelde de grote eindbaas in Super Mario Land 2: 6 Golden Coins. Blijkbaar was hij nogal populair want korte tijd later was de besnorde antiheld hoofdrolspeler in zijn eigen game. Hier geen prinses om te redden van een boos draakachtig wezen. In plaats daarvan ga je platformen voor eigen gewin met als doel zo veel mogelijk cash te verzamelen.

Wario is niet zo lenig als zijn Italiaanse tegenhanger en heeft ook niet zo’n hoge pet op van op hoofden springen. In plaats daarvan gooit Wario liever de beuk erin, letterlijk. Vijanden worden met een flinke ram gereduceerd tot muntjes die Wario aan zijn schatkamer kan toevoegen.

Wario Land kent in vergelijking met de Mario games een behoorlijk groot aantal levels. Sommige van deze levels bevatten bovendien extra uitgangen naar geheime levels of werelden, en voor de archeologen onder ons, geheime schatten. De echte strever zal dan ook pogen alle schatten aan zijn verzameling toe te voegen alvorens de eindbaas te confronteren. Afhankelijk van hoe goed je doorzet, kun je je hier toch een goeie zes tot acht uur mee vermaken.



Geen game uit de Mario-familie is compleet zonder power-ups. Voor Wario geen vuurbloemen. Onze knorrige dikzak heeft liever een vikinghelm (bull power-up), vlammenwerper (dragon power-up) of jetpack (rabbit power-up). De vikinghelm maakt je hoofd onkwetsbaar en stelt je bovendien in staat om aan het plafon te hangen zodat vijanden vrolijk onder je door lopen. De vlammenwerper stelt je in staat om ook onderwater flinke klappen uit te richten en de jetpack stelt je uiteraard in staat korte afstanden al beukend te vliegen. De power-ups zijn origineel maar maken een al makkelijke game een fluitje van een cent, en das jammer.

Conclusie

Wario was voor zijn tijd een geniale game, en hoewel het wat rimpels vertoont staat de formule nog steeds garant voor onvervalst, al dan erg simpel, plezier. Voor een paar euro heb je een heerlijke zes tot acht uur durende reis naar het verleden. O, de nostalgie!

0 reacties op "Super Mario Land 3: Wario Land"