Vele retro Mario games hebben door de jaren heen een klassieke status verworven. Maar er is altijd baas boven baas en Mario boven Mario. En wat dat betreft steekt Super Mario World er met snor en pet bovenuit.
Dat Super Mario World bij de launch van de SNES aanwezig was, was een zegen en vloek tegelijkertijd. De game was een systemseller die gamers massaal wist te overtuigen over te stappen naar de volgende generatie. Aan de andere kant was de game zo ongelofelijk goed, dat andere games voor het apparaat totaal over het hoofd gezien werden. Maar wat maakte Super Mario World zo razend populair?
Om te beginnen waren dit de graphics. De 16-bit generatie was nog maar net begonnen, maar met Super Mario World zette Nintendo een nieuwe grafische standaard neer die slechts enkelen konden benaderen in de daarop volgende periode. Alsof dit ze te min was werd dit ondersteund met een soundtrack die zijn gelijke niet kende, een klassieker in gamemuziek.
Maar alles goed en wel, meer games zien er voor hun tijd fenomenaal uit, maar dat geeft geen recht op een iconische positie. Wat het wel geeft is de gewaagde zet om de gekende Mario-formule om te gooien. De standaard thema’s van de werelden van Mushroom Kingdom werden overboord gegooid en in plaats daarvan mochten spelers vertoeven op Dinosaur Island, waar nog een belangrijke reden te vinden was: Yoshi.
Het hongerige, groene beestje maakte springen op vijanden overbodig, want met zijn lange tong verorberde hij Koopa Troopa’s alsof het koekjes waren. In ieder level was Yoshi een betere optie dan welke power-up dan ook. De schrik zat er dan ook goed in bij de nieuwe spookhuizen, waar onze nieuwe partner moest achterblijven.
Deze levels waren puzzels op zich, met onzichtbare deuren, eindeloze illusies en deuren die je in een rondje lieten lopen. Een element dat zo goed viel, dat het daarna een fundamenteel onderdeel van de Mario-franchise werd. Maar niet alleen de spookhuizen waren van eenzaam hoog niveau, Super Mario World zat tot de nok vol met levels die vandaag de dag als klassiekers worden bestempeld. Van de luchtlevels, waar je nauwelijks ruimte had om te staan tot de levels waar je scherm naar rechts scrolt en even rustig je volgende sprong berekenen geen optie was.
Het is duidelijk dat ik nog altijd betoverd ben door de Super Mario World-magie, zelfs nu ik de nieuwe delen gespeeld heb. Maar dat staat mijn professionaliteit niet in de weg en ik zoek dus ook naar minpunten in Super Mario World. Als ik er gevonden heb laat ik het je weten!
Conclusie
Fantastisch design, Yoshi, de memorabele soundtrack, Dinosaur Island en de 16 bit graphics van eenzaam hoog niveau. Elk onderdeel van Super Mario World is de top in zijn respectievelijke aspect, waarmee Super Mario World zijn plek aan de top van het platformgenre dubbel en dwars verdiend heeft.