Laden...
Review

Tearaway

Door Sil Hendriks
0

Wanneer ontwikkelaar Media Molecule een game onthuld, kun je er geld op inzetten dat het iets bijzonders is. Of het nu de garen en knoopjes van LittleBigPlanet of het klei van de naamloze PlayStation 4-demo is, de creativiteit spat er vanaf. Tearaway is op papier dus al een goede game.

Op papier kun je hier letterlijk nemen, want de wereld van Tearaway is volledig opgebouwd uit papercraft. In deze wereld speel jij een tot leven gekomen envelop die we voor het gemak messenger zullen noemen. Het doel van messenger is om zich- of haarzelf te bezorgen bij de zon, een portaal naar de wereld van de You’s. You, als speler wilt natuurlijk het bericht lezen en dus reik je messenger regelmatig de helpende hand toe.



Ook dit is meer dan beeldspraak, want door je vingers op het rear touch pad van de Vita te bewegen, is het mogelijk bepaalde delen van de wereld binnen te dringen. Op deze manier kun je je vingers gebruiken om vijanden te slaan, messenger te lanceren of delen van het level te verplaatsen. Niet alleen is het een erg originele manier om de unieke kwaliteit van de rear touch pad te benutten, maar in de praktijk werkt het, tegen mijn verwachtingen in, vrijwel altijd vlekkeloos.

Maar je krachten als You gaan verder dan het binnen dringen van de spelwereld. Je moet opvulling aan de wereld geven met jouw gezicht, met je stem maar vooral met je eigen creativiteit. Met enige regelmaat zul je met papier voorwerpen moeten knutselen die je verder helpen in het verhaal. Je creaties kun je fotograferen en vervolgens delen met de wereld met één druk op de knop.



Dit sociale aspect komt op meerdere manieren in Tearaway terug. Zo kun je papercraft blauwdrukken verzamelen tijdens het spelen van de game en deze vervolgens uploaden naar je profiel op Tearaway.me. Dit profiel wordt op jouw verzoek automatisch aangemaakt op basis van je PSN-gegevens.

Op dit profiel zul je verschillende varianten vinden van de blauwdrukken die je in Tearaway hebt vrijgespeeld. Je kunt ze vervolgens uitprinten en in elkaar zetten, om het resultaat hierna op je profiel te uploaden. Op deze manier zorgt Media Molecule ervoor dat de houdbaarheid van de game als geheel enorm verlengt wordt en spoort het mensen aan hun creativiteit de vrije loop te laten.



Maar zelfs als je er niets voor voelt om handenarbeid te verrichten, zul je Tearaway na voltooiing makkelijk kunnen opstarten voor een tweede speelsessie. Door met je nieuwe krachten, welke je gaandeweg de game verdient, worden nieuwe gebieden in eerder voltooide levels beschikbaar. Voor je echt alles gezien hebt wat Tearaway te bieden heeft, ben je na het zien van de credits dan nog wel zo’n vijf tot tien uur bezig. Dat is ongeveer net zolang als de oorspronkelijke speeltijd!

‘’Nou is tien tot twintig uur speeltijd toch wel aan de korte kant,’’ hoor ik je al denken. ‘’dan kan ik toch wel langere games kopen?’’ Gelijk heb je in principe dan wel, maar realiseer je dan wel dat geen een van die games dezelfde ervaring biedt als Tearaway. De game is feitelijk dan wel een erg korte adventure platformer, maar de sprookjesachtige wereld die je zelf vormt compenseert dit ruimschoots. Bovendien is zowel de retail als de digitale versie van Tearaway tegen een scherpe prijs beschikbaar, ondanks dat het een volledige game betreft.

Conclusie

Tearaway valt voor mij in dezelfde categorie als bijvoorbeeld Rain. Een game die an sich niet zoveel anders doet dan andere games in zijn soort, maar die door dat ene unieke element een magische sfeer creëert die jou als speler raakt. Alleen in Tearaway doe je het zelf! Media Molecule heeft daardoor iets wonderbaarlijks gedaan. Het heeft het vastgestelde pad voor iedereen uniek gemaakt.

Volg redacteur Sil Hendriks op Google+

Reacties (0)

Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers

Plaats een reactie

Reacties laden...