Opmerking: Deze recensie is gebaseerd op een gesloten beta die zijn einde nadert. Een betere benaming voor dit artikel zou dan ook een impressie kunnen zijn, maar de redactie van GameQuarter heeft besloten ook op deze gesloten beta een cijfer te plakken.
De onwetende gamer koopt een game op basis van een aantrekkelijk hoesje of simpelweg op basis van de naam. James Bond games zijn zelden sterk geweest, maar deze verkochten wel. Puur op basis van de naam; het merk. Onwetende gamers zijn niets anders dan kleine kinderen in een bibliotheek: het boek met de mooiste kaft gaat mee in de boekentas. Je kunt echter ook imponeren met een naam die niet gekoppeld is aan een tv-serie of boekenreeks. Ubisoft wist hier wel raad mee en besloot de game The Mighty Quest for Epic Loot op de markt te brengen. Voor de naam alleen al verdient de game een +1.
The Mighty Quest for Epic Loot is een strategische free-to-play game die gamers een kasteel laten verdedigen naar eigen inzicht. Na een humoristische introductie is het tijd om aan te vallen en te verdedigen. Dat is waar het spel om draait. Allereerst kies je één van de drie personages waarmee je de wereld gaat veroveren. Dit kan een ridder, een boogschutter of een tovenaar zijn. Elk heeft zo zijn voor- en nadelen. De tovenaar komt overigens het dichtst in de buurt van de boogschutter, daar het in zijn arsenaal vooral ranged aanvallen betreft. Elke klasse kun je levelen, waarbij er steeds betere special moves vrijkomen.
Het inrichten van je kasteel is één van de sterke punten van The Mighty Quest for Epic Loot. De ingang en het eindpunt is hetzelfde, maar de weg daartussen is volledig aan jou. Je kunt ruimtes kopen en vervolgens plaatsen. Daarnaast kun je in elke kamer wezens en vallen plaatsen. Er zijn flink wat wezens beschikbaar die ook nog eens te levelen zijn. De vallen zijn in wat mindere getalen aanwezig en daarbij ook minder effectief. Er is een limiet wat betreft het plaatsen van vallen en wezens, wat je kunt opkrikken door je summoning portal te upgraden. Er zijn ongeveer tien gebouwen die je kunt blijven upgraden voor betere prestaties. Hierdoor kun je je verdediging opschroeven om te zorgen dat gespuis buiten de deur blijft. Want je zult aangevallen worden, dat is zeker.
Als speler heb je achter in je kasteel twee schatkisten. De ene bevat goud, de andere life gems. Beide worden ontwikkeld binnen je kasteel en daarnaast kun je goederen stelen bij anderen. Wanneer jouw kasteel aangevallen wordt, dan krijgt de aanvaller een vooraf bepaalde tijd om je schatkamer te bereiken. Lukt dit binnen de tijd, dan mag hij een aanzienlijk deel van je voorraad aan goederen stelen. Lukt dit niet, dan zal hij wel het kasteel wel levend mogen verlaten, maar zal hij weinig meenemen.
Dit principe geldt ook als je zelf aanvalt. Je klopt op de poort van een kasteel en probeert binnen de tijd de schatkamer te bereiken. Elk kasteel is anders, aangezien de smaak en tactiek van elke speler verschillend is. Het ene kasteel van level 5 zal dus veel meer problemen kunnen opleveren dan het andere. Al met al zul jij de perfecte balans tussen kamers, wezens en vallen moeten vinden om vijanden tegen te houden.
Voor een free-to-play game heeft de game een geslaagd concept. Ik mocht aan de slag met extra Blings, die je tegen betaling kunt vergaren. Deze Blings kun je inzetten om bepaalde processen te versnellen, zoals het upgraden van een gebouw. Hier kun je normaal soms enkele uren voor rekenen. Je zult dus sneller op een hoger niveau raken tegen betaling, maar dit niveau is ook prima te achterhalen zonder te betalen. Je moet er alleen wat meer geduld voor hebben. Het concept is daarentegen hilarisch om tegen bekenden te spelen. Niets is leuker dan de deur plat te lopen van een bekende om vervolgens alles weg te halen wat hij bezit.
De game kent hier en daar nog wel wat kleine foutjes. Zo lopen monsters soms vast in een hoek of weten ze je simpelweg niet te bereiken door een obstakel. In de maand dat ik het spel heb getest zijn er wel een hoop bugs verdwenen en de hoop is dan ook dat Ubisoft deze verbeteringen blijft doorvoeren.
Het spelen van The Mighty Quest for Epic Loot vereist een installatie die volledig gratis is. Hiermee maakt Ubisoft haar free-to-play statement dus waar. Geen enkel moment werd mij gevraagd of ik toch niet wilde betalen, wat erg netjes is van de uitgever annex ontwikkelaar. Voor een F2P-game ziet het spel er degelijk en kleurrijk uit. Ubisoft lijkt veel vertrouwen te hebben in het project en wanneer de gamer zich voor dit concept openstelt, dan sluit ik niet uit dat dit vertrouwen niet misplaatst is.
Conclusie
Zoals gezegd begint The Mighty Quest for Epic Loot al met een +1 voor de naam. Daar komt nog eens bij dat het spel simpelweg goed in elkaar steekt. Er is balans tussen de klassen, het is gratis en er zijn tal van defensieve mogelijkheden. Daarnaast is het verschil tussen spelers die betalen en deze die niet betalen klein. Hiervoor verdient Ubisoft een dikke pluim. Al met al is The Mighty Quest for Epic Loot (heerlijk om dat te herhalen) een game die je zeker eens moet uitproberen. En nogmaals voor de Hollanders onder ons: het is écht gratis.