Telltale wist met de episodische The Walking Dead-games meerdere prijzen in de wacht te slepen. Dit gaf ze zelfvertrouwen genoeg om de game te bundelen op een retail disc, wat ons de kans gaf alsnog een review op het web te slingeren. Tijd om te zien waar al die heisa om te doen was.
Wanneer de game van start gaat bevind je je achter in een politiewagen. Beschuldigd van moord en veroordeeld tot de nor. De agent die de wagen rijdt knoopt een gesprek aan, wat in principe de tutorial van de game is. Je leert hoe de gespreksopties werken en hoe je interacties verricht, de enige twee dingen die je hoeft te doen in The Walking Dead.
Je niet zo gezellige uitstapje wordt echter al snel ruw verstoord wanneer de doden uit hun graf herrijzen. Een van de ondode mormels schuifelt voor de politiewagen, met een crash als gevolg. Het resultaat is een niet zo lang dode agent, een gewond been en een schot dat jou kan redden van een dood als zombie.
Eens je met meer geluk dan wijsheid de meute hongerige ‘’Walkers’’ ontsnapt bent stuit je op een verlaten huis. Om niet teveel te verraden spoelen we een stukje door, naar je ontmoeting met Clementine. Clem is een meisje van acht dat alleen achterbleef toen de pleuris uitbrak. Uit de goedheid van je hart ontferm je je over het arme kind, wat de start wordt van een diepe relatie (get your mind out of the gutter!).
Wat volgt is een achtbaanrit aan gebeurtenissen en karakters die proberen te overleven in hetgeen dat is overgebleven van de menselijke beschaving. In de rol van Lee en met Clementine aan je zijde probeer je wanhopig een plek te vinden die nog niet is aangetast door de stank van de dood. Onderweg ontmoet je vele kleurrijke karakters, welke je als speler aan het denken moeten zetten en moeten betrekken bij het verhaal.
The Walking Dead is razend populair en de comics en serie staan garant voor kwaliteit. Telltale heeft er goed aan gedaan om trouw te blijven aan het bronmateriaal, iets wat met name in de comic-look en erg sterke voice acting van de game naar voren komt. Ook het verhaal poogt zoveel mogelijk de kwaliteit van de franchise te evenaren, maar helaas is dit waar de schoen knelt. Het verhaal laat de gebeurtenissen in hoog tempo op elkaar opvolgen, waardoor de meeste karakters uit beeld verdwijnen voor je goed of wel een band met ze krijgt. Sommige keuzes zullen nog steeds lastig te maken zijn, maar zelden zul je je echt schuldig voelen als je iemand moet laten zakken. Bovendien zie je vele 'plot twists' al ruim van tevoren aankomen, waardoor ze impact en zelfs het doel missen. Pas ruim na de helft van de game neemt het verhaal vormen aan die zich mogen meten met de naam op het doosje.
Begrijp met niet verkeerd; het verhaal in The Walking Dead is van een niveau waar vele games een puntje aan kunnen zuigen, maar het heeft de torenhoge verwachtingen die de ontwikkelaar zelf geschapen heeft simpelweg niet waar kunnen maken. Met name op cruciale momenten schiet de game tekort. In verband met spoilers is besloten hiervan geen voorbeelden aan te leveren.
Telltale is niet de eerste ontwikkelaar die enkel de schijn opwekt de speler centraal te stellen terwijl het zelf de touwtjes in handen heeft, en ik durf mijn vrouw erop te verwedden dat ze ook zeker niet de laatste zijn. Maar wanneer elke episode start met de melding ‘The story is tailored by how you play’, dan wordt het bij vlagen een gênante vertoning wanneer het deze belofte maar half na komt.
Ondanks deze gebreken en een ietwat slungelige besturing heb ik me opperbest vermaakt met The Walking Dead. De prijzen die het in de wacht heeft weten te spelen waren dan ook zeker niet gebakken lucht. Maar wanneer je de game gaat spelen, doe het dan niet zoals mij. Houd je nieuwsgierigheid in bedwang en ga niet verschillende opties verkennen. Volg het verhaal en trek je keuzes niet in twijfel, dan wordt de illusie niet verbroken en is The Walking Dead een dikke tien uur aan onvervalste genialiteit.
Conclusie
Telltale’s The Walking Dead bevindt zich tussen twee vuren. Enerzijds is er The Walking Dead-franchise, welke als een wolkenkrabber uittorent boven de ontwikkeling, anderzijds zijn er de verwachtingen die Telltale zelf maakte met hun beloftes. Het feit dat geen van beide vuren door deze game bedwongen kan worden zorgt ervoor dat een goede tien punten van de score afgebrand zijn. Maar dat ben ik als recensist, welke de game van alle kanten moet bekijken. Speel het spel gewoon om ervan te genieten en ga vooral geen stukken of de game zelf herspelen. Volg dit advies en de score mag een puntje of zeven omhoog. En dat, dames en heren, zorgt voor een game waarvoor ik uit de dood zou herrijzen om hem te spelen.