Tegenwoordig zie je steeds meer games met de graphics van vroeger, Thomas Was Alone is ook ongeveer zo’n game, maar doet iets wat deze puzzle-platformer speciaal & uniek maakt. Het laat je om de personages geven, terwijl het maar gekleurde rechthoeken & vierhoeken zijn. Dit komt omdat de gameplay, stijl, muziek en de verteller (Danny Wallace) de game bijzonder maken.
Thomas Was Alone vertelt het verhaal van de opkomst van de eerste zelfbewuste kunstmatige intelligentie. Elk van de tien hoofdstukken begint met een fictief citaat van kranten, woordvoerders of commentatoren, maar het hoofdverhaal gaat over de gesprekken tussen de rechthoeken & vierhoeken verteld door de verteller terwijl zij door de levels heen springen.
Je begint de game met een enkele rode springende vierhoek genaamd Thomas. Die tijdens zijn reis soortgenoten tegenkomt en vriendschappen sluit. Zij hebben allemaal andere persoonlijkheden en eigenschappen. De een kan op water drijven, de ander is een trampoline, de ander is klein ,de ander kan niet hoog springen, de ander is noodzakelijk om de trap op te komen en de ander is te groot waardoor de andere vierhoeken of rechthoeken een puzzeltje moeten oplossen. Het doel van alle levels is om alle personages in de witte portaal te krijgen, als ze allemaal in de portaal zijn ga je naar de volgende level.
De game is soms een beetje uitdagend, maar het laat je denken zoals je normaal nooit denkt, met zwaartekracht spelen en perceptie. Over de duur van het spel, ongeveer vier uur, wordt er zoveel mogelijk variatie en nieuwe dingen in de levels gedaan wat menselijk mogelijk is. Sommige zijn weer heel makkelijk, andere levels laten je toetsenbord bijna niet meer heel als het niet lukt. Gelukkig lukken de meeste levels wel na drie keer.
De mooie muziek door David Housden in deze game geeft het een geweldige sfeer. Het past gewoon heel erg goed bij deze puzzle-platformer. Het gebruik van kleur en schaduw maakt de sfeer nog beter, ook al zijn het niet top graphics, het geeft deze game wel een unieke setting. Ook het level-design maakt het een hele leuke game, je zal nooit een level tegenkomen en zeggen “niet weer zo’n level…”.
Conclusie
Thomas Was Alone is een kleine game dat over springen en vriendschap gaat. Ook al zijn het maar vierhoeken & rechthoeken, je krijgt er een band mee. Dit komt door de verteller. Zonder de verteller was het een veel mindere game geweest. Deze game laat weer eens zien hoe leuk puzzle-platformers kunnen zijn, als je een leuke puzzle-platformer zoekt voor een klein prijsje(€ 7,99) dan is dit wel misschien iets voor jou!