Een van de grootste hypes van de laatste tijd bestond ongetwijfeld rond Titanfall. Met ontwikkelaars die verantwoordelijk waren voor Call of Duty-games toen CoD nog goed was, moest het zonder enige twijfel wel goed komen. Nu de game eindelijk is verschenen, kunnen we die ene belangrijke vraag beantwoorden: is Titanfall daadwerkelijk zo goed als de hype ons deed geloven?
Wanneer je Titanfall voor het eerst opstart, krijg je een weinigzeggend introductiefilmpje voorgeschoteld. Deze video zou je bekend moeten maken met het verhaal, maar roept eigenlijk zeer veel vragen op. Duidelijk wordt wel dat de strijd gaat tussen de Militia en de IMC. Waarom deze twee groepen tegen elkaar strijden wordt uitgelegd, maar eigenlijk erg slecht. Over de tutorial die na de video komt, hoor je ons echter niet klagen. Je wordt keurig uitgelegd hoe je kunt free runnen, titans kunt uitschakelen en hoe je je eigen titan moet besturen.
In de hoop meer te weten te komen over het verhaal, begon ik maar met de campaign. Min of meer word je hier ook toe gedwongen. Wanneer je deze modus namelijk niet hebt uitgespeeld, kun je slechts met één titan spelen in plaats van drie. Voordat je aan een potje begint, wordt uitgelegd waarom je op deze map moet zijn en wat je missie is. Daar beginnen de problemen al. Personages worden zonder enige introductie voor je neus geduwd en beginnen over iets te praten waar jij amper iets vanaf weet. Hierdoor begint het verhaal een beetje aan te voelen als een film die je pas in het midden echt begint te volgen. Wanneer je dan effectief bent begonnen, wordt dat alleen maar erger. Terwijl je aan het spelen bent stopt het praten namelijk niet. Wanneer je dood bent kun je het verhaal nog makkelijk volgen. Maar stel je bent net bezig in een zwaar gevecht tegen twee andere titans, dan heb je simpelweg geen tijd om ook nog eens te luisteren naar wat je commandanten te zeggen hebben. Hierdoor heb ik de campaign drie keer moeten doorlopen en weet ik nu pas helemaal hoe het verhaal in elkaar zit.
Naar mijn mening moet je daarom zo weinig mogelijk aandacht schenken aan het verhaal. De gameplay is wat Titanfall zo bijzonder maakt. Deze is namelijk ongelooflijk soepel. De maps zijn redelijk groot, maar als je het slim aanpakt kun je toch binnen een korte tijd aan de andere kant zijn van het land. Eventjes een stukje rennen tegen de muur, pak daarna een zipline en je bent op de plek waar je wilt zijn. De maps zijn erg goed afgesteld op het snel bewegen. Omdat je je zo snel kunt verplaatsen, zijn er maar weinig momenten dat je je verveelt omdat er geen actie om je heen is.
Ook het grote aantal vijanden die in de map rondlopen, helpen hieraan mee. Toen Respawn Entertainment bekendmaakte dat de teams slechts uit zes mensen zouden bestaan, bracht dat de nodige ophef met zich mee. Nu de game verschenen is, ben ik ervan overtuigd dat dit de beste keuze is geweest. Omdat er zoveel computergestuurde vijanden rondlopen heb je bijna altijd wel iets om op te schieten in de omgeving. Brengt het neerknallen van deze grunts en robots te weinig lol voor je mee? Geen probleem, focus je gewoon op de vijandelijke pilots! De AI van de computergestuurde vijanden is erg laag, maar dit is juist goed. Hierdoor kan iedereen wel kills krijgen, waardoor de instapdrempel ongelooflijk laag is en je nooit een potje meemaakt waarin je helemaal niets hebt kunnen uitrichten.
Titanfall zou Titanfall niet zijn zonder zijn titans. Op dit moment zijn er drie verschillende soorten beschikbaar. Ten eerste heb je de Stryder die snel kan bewegen maar minder bepantsering heeft. Ten tweede is er de Ogre, welke minder snel is maar meer kogels aankan. Als laatste is er dan ook nog de Atlas, welke een mix is van de twee. Om een titan te krijgen hoef je geen idiote kill streak te halen of iets anders raars te doen, je moet enkel vier minuten te wachten. Als je in de tussentijd nog wat kills weet te krijgen, wordt die tijd iets korter. Het toffe hieraan is dat dus iedereen toegang heeft tot het voor een korte tijd sterker zijn dan de rest. Wordt je de hele tijd afgeschoten? Geen probleem, drop een titan en dan ben jij diegene die als laatste lacht.
Dat betekent echter niet dat titans overpowered zijn. Oké, je moet niet in je eentje een titan aanvallen want dan ben je binnen de kortste keren dood. Wanneer je echter met meerdere mensen een titan aanvalt met je anti-titan weapon, heb je wel een grote kans om te winnen. Hierdoor voel je je niet minderwaardig als je eventjes niet beschikt over een titan maar speel je gewoon altijd volle bak mee. Als je toch in je eentje een titan wilt uitschakelen, kan dat zelfs ook. Spring op het hoofd van de titan en na het leegschieten van drie magazijnen op de motoren is de titan kapot. Het probleem hierbij is wel dat de pilot in de titan gewoon kan uitstappen en je dan een gemakkelijk doelwit bent.
Toch blijft Titanfall het leukst wanneer je in een titan zit. Schiet eventjes een pilot neer die niet goed aan het opletten is of loop over een paar robots heen, het voelt allemaal geweldig aan. Wanneer je dan uiteindelijk in een strijd terechtkomt tegen een andere titan begint de lol pas echt. Dan komt een beetje tactiek namelijk naar boven drijven. Zorg ervoor dat je de kogels van de vijand ontwijkt maar wees er ook zeker van dat jij zelf genoeg schade aanricht.
Helaas blijft een van de weinige dingen waar ik me bij het spelen van Titanfall aan blijf storen het aantal gamemodi. Momenteel zijn er namelijk slechts vijf modi: Attrition, Pilot Hunter, Last Titan Standing, Capture The Flag en Hardpoint Domination. Al deze gamemodi doen helaas niets wat nog nooit gedaan is, maar zijn eigenlijk vrij traditionele manieren van spelen met enkele kleine aanpassingen. Respawn heeft beloofd om later nog content toe te voegen. Bovendien heeft het bedrijf beloofd dat deze extra modi gratis zullen zijn. Dit probleem is dus binnenkort opgelost, al blijft het jammer dat er niet meer modi zijn bij de lancering.
Titanfall is vooral bijzonder om zijn gameplay, maar dat betekent niet dat Respawn het audiovisuele aspect heeft verwaarloosd. De game ziet er prima uit en je zult je echt niet gaan ergeren aan lelijke dingen. Toch geeft Titanfall je niet het echte ‘next-gen’ gevoel. Respawn Entertainment heeft ervoor gekozen om de gameplay een belangrijkere rol te geven ten opzichte van de graphics. Hierin is het bedrijf zeker geslaagd en dat is dus ook een goede keuze geweest.
br>Conclusie
Titanfall heeft een goede balans tussen titans en pilots en iedereen kan zich vermaken met deze first-person shooter. Het verhaal wordt helaas niet zo goed uitgelegd maar wanneer je eenmaal start met een potje, vergeet je dit gelijk door de ongelooflijk soepele gameplay. Een blijvende frustratie blijft helaas het kleine aantal gamemodi. Gelukkig wordt dit in de toekomst opgelost. Door dit alles is Titanfall ongetwijfeld een van de beste shooters van de afgelopen tijd.