Naast het succes van Guerilla Games en hun Killzone-franchise zou je soms bijna vergeten dat ook er ook andere ontwikkelaars zijn van Nederlandse afkomst. Triumph Studios gooide bijvoorbeeld hoge ogen met Age Of Wonders en Overlord. Hetzelfde geldt echter voor Two Tribes, die met Toki Tori een bescheiden hit te pakken had. Nu komen ze met een exclusief vervolg voor de Wii U.
Vervolg is ondanks de twee in de titel misschien niet het goede woord. Als je deeltje een gespeeld hebt mag je alles wat je weet zo’n beetje weg gooien als je het vervolg gaat spelen. Two Tribes heeft besloten het met de tweede telg in de kuiken-games over een hele andere boeg te gooien, die tegelijkertijd zo bekend is.
Waar we in de oorspronkelijke Toki Tori nog kuikens moesten redden met behulp van speciale gaves, lijkt het gele gevaarte nu gestript van al zijn kracht. Met enkel de A-knop om te zingen en de B-knop om je dikke pluizige kont op de grond te bonken blijkt echter nog best wat mogelijk.
Het zingen en bonken is vooral bedoeld om de vele dieren in de omgeving naar je toe te lokken of juist te verschrikken. Zie ze als schaakstukken die goed moeten staan voor die ene zet die jij hebt uitgepland. In steeds ingewikkelder wordende omgevingen zet je met je zet de computer schaakmat, zodat deze geen andere keuze heeft dan jou door te laten. De dieren vervangen in zekere zin zo je tools en het is op zijn minst origineel te noemen, absoluut kindvriendelijk, back to basic maar vooral oersaai!
Het goede leveldesign, gecombineerd met indrukkende graphics en audio kunnen niet verhullen dat Toki Tori 2 maar een beetje vooruit krabbelt. Wanneer je door de levels banjert en hier en daar wat kuikens in een zeepbel lanceert en iets doet met paarse kristallen en rood met gele kikkers word je nooit geprikkeld om door te spelen. Daarvoor is hetgeen dat je allemaal doet op het eerste gezicht te willekeurig en op het tweede gezicht gewoon niet interessant genoeg. Een klein voorbeeld verduidelijkt mijn standpunt wellicht.
Een paar uur in de game zie je op de achtergrond van het level een gigantische deur, jouw bestemming. Het pad wat je echter bij deze bestemming brengt blijkt te hoog voor de korte beentjes van Toki Tori. In je omgeving vind je een kevernest, een verzamelvogel, een bubbelspugende kikker en een tweetal warpgates.
Het idee van deze puzzel is dat je de kikker door de warpgate gooit. Vervolgens zal deze worden weggedragen door de vogel die obsessief alles naar zijn nest draagt. Snel jaag je de kever door de gate en wacht je tot de kikker gebracht is. Zo snel je kan gooi je ook dit beest door de tunnel voor de vogel de kever grijpt, waarna hij van de kever een lekker maaltje maakt.
Met zijn volle buik zwelt de kikker op en wordt de ronde vreetzak door de vogel gegrepen. Halverwege de route onderschep je het onbeest met een flinke kontstomp, waarna de kikker vlak naast het hoge platform valt. Een flinke kontstomp later zit je in de boer van de kikker en zweef je naar de deur. Yuk!
Conclusie
Two Tribes heeft alle ingrediënten in Toki Tori 2 gestopt om er een waardig vervolg van Toki Tori op te maken. De game ligt goed in het oor en ziet er prettig uit, de puzzels zijn interessant en het hoofdpersonage schattig. Het geheel van de som komt echter op een minverbruik, omdat de manier waarop het gepresenteerd wordt zo ontzettend slaapverwekkend is, dat ik heb besloten heb het te gebruiken als vervanging van die schapen.