Crystal Dynamics komt op de proppen met een nieuwe Lara Croft. De stoere, gewelddadige vrouw zoals we ze kenden uit de jaren ’90 is er in deze game niet meer. De nieuwe Lara is realistisch, geëmotioneerd en onzeker. De transformatie komt doorheen het ganse spel tot uiting. Crystal Dynamics heeft de evolutie van het gamen niet aan zich laten voorbijgaan. Een combinatie van avontuur, emotie en een flinke portie actie in deze Tomb Raider.
Geen auto-aim systeem meer in deze nieuwe Tomb Raider, deze werd ingeruild voor een Third Person Shooter systeem. Wanneer je schuilobjecten nadert, gaat Lara die automatisch gebruiken om achter te schuilen. In tegenstelling tot games zoals Uncharted is hier dus geen knop aan gewijd. Opmerkelijk zijn ook de vele opties die Lara heeft om te overleven. Van zand en stenen tot pijlen en vuurwapens, het komt allemaal aan bod om jouw vijand aan te vallen. Opmerkelijk is ook dat Lara niet meer de vechtmachine is zoals ze geweest was. De omstandigheden dwingen er haar toe om te doden. Het eerste slachtoffer gaat moeizaam, de volgende tientallen gaan al wat vlotter. Je merkt dat ook in de tussentijdse filmpjes die de emoties van Lara in beeld brengen. Bij het eerste slachtoffer is er nog ontroering, wat later een pak minder. Het overlevingsinstinct komt duidelijk tot uiting.
Hier en daar moeten ook een puzzels opgelost worden, over het algemeen niet erg tijdrovend, maar wel steeds een korte uitdaging. Moest de uitdaging je gaan vervelen, kan je bovendien steeds gebruik maken van Lara’s survival instinct, waarmee de bruikbare objecten in de omgeving gaan oplichten. Het gebruiken van de survival instinct is een persoonlijke keuze, maar het neemt de uitdaging van de game wat weg naar mijn mening.
De combinatie van beeld en geluid is van het hoogste niveau. Yamata is werkelijk een eiland dat je doet verwonderen. Van besneeuwde bergtoppen tot donkere tempels, alles is tot in de puntjes uitgewerkt. Ook de manier van bewegen is ferm gemoderniseerd door een geavanceerd animatiesysteem. De bewegingen zien er echt heel natuurlijk uit. Wanneer je bijvoorbeeld over een balk kruipt, kan je zien hoe Lara soms wat moeite heeft met het behouden van haar evenwicht. Naast het grafische topwerk is ook de acteerprestatie van Camilla Luddington bovenal vermeldingswaardig. Deze actrice stond in voor de tekst van Lara Croft en deed dat meer dan subliem.
Het hoofdverhaal uitspelen is één ding, maar daarnaast zijn er nog veel zijmissies en challenges die nodig zijn indien je alle skills en wapens maximaal wilt upgraden. In deze game is namelijk een progressiesysteem ingevoerd. Je verzamelt voortdurend ervaringspunten die gebruikt kunnen worden om vaardigheden uit te breiden. Ook het jagen op dieren is geen tijdverspilling en zijn onontbeerlijk om jouw wapens te optimaliseren. Wanneer je de singleplayer-modus uit hebt, kan je kiezen om de game opnieuw te spelen, maar er is ook nog de mooi aansluitende multiplayer-modus.
Vooraf had ik heel wat twijfels bij deze multiplayer, maar het eindresultaat mag er best wel zijn. De Rescue en Cry For Help modi zijn zeker de moeite. Daarnaast zijn er nog de Deathmatch en Team Deathmatch. Je speelt in twee verschillende teams: enerzijds de survivors en anderzijds de eilandbewoners. De vier multiplayermodi zijn speelbaar in vijf verschillende maps. Geen al te groot aanbod zodus, maar ze zijn wel alle vijf de moeite waard en vrij groot. Diegene die de omgeving ten volle benutten hebben altijd een stapje voor. Overal staan explosieve kisten, allerlei vallen en bovendien heeft elk level ook een game changer: een specifiek element waarmee je de toestand op zijn kop kunt zetten. In het level Chasm bijvoorbeeld kan je een zandstorm activeren, waardoor het zicht van de tegenstanders belemmerd wordt, terwijl jouw team duidelijk de locatie van de tegenstanders ziet. Ik raad de game niet aan vanwege de multiplayer, maar als je de game hebt, is het wel het proberen waard.
Conclusie
Een absolute must-have! Crystal Dynamics is erin geslaagd om mezelf tot verstomming te slaan. Yamata is geweldig en Lara is nog geweldiger! De Lara Croft zoals we ze kenden is verleden tijd, maar eerlijk gezegd, ga ik daar niet om treuren, want deze nieuwe Tomb Raider is een werkelijke synthese van de afgelopen Tomb Raider-games.