Laden...
Review

Warhammer Online: Age of Reckoning

Door Archief
0

De afgelopen jaren is de MMORPG-markt enorm gegroeid en niet alleen qua spelers. Ook de verschillende MMORPG’s verschenen te pas en onpas op de markt, maar voorlopig is er slechts één spel wat echt de lakens uitdeelt: World of Warcraft. Ondanks dat andere games als Lord of the Rings: Online ook goed werken, is WoW de nummer één bij afstand. Het succes van dit spel zorgt ervoor dat andere ontwikkelaars ook geld ruiken en dat resulteert in nog meer MMORPG’s. Ook Electronic Arts moet dit gedacht hebben bij het pre-ontwikkelen van Warhammer Online: Age of Reckoning.

Laat ik direct maar met de huis in deur vallen: Warhammer Online: Age of Reckoning (WOAR) is geen revolutie in het MMORPG-genre. Het spel is namelijk op geen enkel gebied totaal vernieuwend. Voor je quests, spreek je nog steeds de NPC’s (computergestuurde characters) aan, terwijl de bewegelijkheid van je character beperkt is tot lopen en een simpel sprongetje. Dit vind ik echt jammer, aangezien ik nog steeds hoop op een MMORPG waarin je vrij beweegbaar bent. Nu blijf je zitten met een statisch spel, waardoor de liefhebbers van actie niet geheel in hun wensen worden voorzien.

Het spel is echter niet helemaal hetzelfde dan de rest. Wat vooral een pluspunt is aan deze titel, is de Player versus Player-optie. Bij andere MMORPG’s kon je namelijk ook wel tegen medespelers strijden, maar dat ging er toch anders aan toe dan bij Warhammer. Bij WOAR krijg je namelijk naast titels en dergelijke, ook iets waar je echt iets aan hebt: experience points. Dit zorgt ervoor dat je ook lekker kunt levelen door het PvP-en.

Een ander pluspunt aan dit spel zijn de Scenario’s. In dit gedeelte komt de Player versus Player prima tot haar recht. De meeste Scenario’s komen neer op het, bij menig FPS-speler bekend, capture-the-flag. Bij WOAR speelt dit zich af in een level met drie verschillende punten. De bedoeling is dat het team dat het eerst 500 kills haalt, wint. Deze kills worden enorm beïnvloed door het in bezit hebben van de drie punten in de level. Voor het vermoorden van tegenstander krijg je experience points, maar ook renown. Hoe hoger je renown-rank stijgt, hoe meer bijzondere beloningen je krijgt. Deze beloningen zijn bijvoorbeeld nieuwe wapens en dergelijke items.

De strijd in de Scenario’s vindt plaats tussen het goede Order en het slechte Destruction. Ontwikkelaar EA Mythic heeft het echter goed aangepakt. Naast de scenario’s komt de strijd terug in het gehele spel: in de open wereld PvP, de public quests, maar ook alles wat er omheen hangt. Ondanks dat ik niet zoveel met Warhammer heb en het daardoor ook niet mijn lievelingssfeer is, vind ik toch dat de ontwikkelaar het prima heeft aangepakt.

Op het gebied van quests ben ik echter wat minder lyrisch. Niet over de quests zelf overigens, want die weten de sfeer van het spel goed weer te geven, maar over de manier waarop die quests worden weergegeven. In het spel is een Tome of Knowledge toegevoegd. Deze Tome is onder andere een soort map. Daar staat op waar je de personen kunt ontmoeten die je voor je quests nodig hebt. Hierdoor hoef je niet zelf op zoek naar de mensen en daardoor neem je minder snel de moeite om de wereld te verkennen. Ik vond het altijd juist heerlijk om minutenlang rond te dwalen, terwijl de persoon die je moest spreken gewoon aan de andere kant van de muur staat. Het questen wordt natuurlijk wel duidelijker, maar het mooie van de quests is er hierdoor wel af…

Over een MMORPG als deze valt nog voldoende te zeggen, maar uiteindelijk zijn het de hoofdlijnen die in zo’n uitgebreid spel de doorslag geven. Bepaalde punten zoals de graphics en de interface zijn heel belangrijk om als spel succes te behalen. Grafisch is het een redelijk goed spel, maar niet alles is helemaal goed vormgegeven en dat zorgt zo nu en dan voor ergernis. De interface daarentegen is heel duidelijk. Niet teveel tierlantijnen, maar de nadruk is juist op de essentie gelegd.

Conclusie

Warhammer Online: Age of Reckoning is geen revolutie in het genre en waarschijnlijk ook niet de titel die World of Warcraft van haar troon stoot, maar desondanks is het een vermakelijke MMORPG geworden. Met name de sterke PvP, die op diverse manieren goed de toon van het spel weet te zetten, zorgt voor een leuk spel. Grafisch is het spel niet uitstekend en ook het questen is niet voor iedereen even succesvol, maar over het algemeen heeft EA Mythic een solide spel neergezet. Niet briljant, maar ook zeker niet slecht!

Reacties (0)

Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers

Plaats een reactie

Reacties laden...