WarioWare: Touched was in 2005 één van de eerste titels voor de Nintendo DS. Het was één van de games die ons goed kennis liet maken met de mogelijkheden die het apparaat had. Het spel gebruikte zowel het touchscreen als de microfoon in de vele microgames die voorbij kwamen. Gecombineerd met een behoorlijke dosis humor, stijlvolle graphics en simpele, grappige deuntjes was het een erg leuke game om te spelen. Na een tijdje gespeeld te hebben werd het echter wel wat minder, waardoor het waarschijnlijk geen goede zet zou zijn geweest om nog een dergelijke game voor DS uit te brengen. Er moest wat veranderd worden om de boel fris te houden en dat heeft ontwikkelaar Intelligent Systems gedaan in Wario Ware: Do It Yourself. Of het zijn vruchten af heeft geworpen lees je in deze review.
Wat direct opvalt is dat de game qua uiterlijk niet veel verschilt van zijn voorganger. Grafisch ziet alles er nog steeds simpel doch stijlvol uit. Qua microgames is er ook weinig veranderd: tik een keer op een voorwerp om te winnen, of sleep een voorwerp naar een bepaalde plek. We hebben het allemaal al een keer gezien en sommige microgames lijken zelfs nagenoeg gekopieerd uit het vorige deel. Maar zoals we in de indeling al meldden, heeft Intelligent Systems wel degelijk wat vernieuwingen aangebracht, waardoor het niet op een groot fiasco uit is gelopen.
Dat het spel de subtitel ‘Do It Yourself’ met zich meedraagt is niet voor niets. Je kunt namelijk zelf je microgames creëren in het spel. Jawel, Intelligent Systems laat ons beleven hoe het is om dit soort games te maken. Wat nog leuker is, is het feit dat je de games via Wifi ook nog kunt delen met andere DS-bezitters. Je kunt in totaal negentig games opslaan op de cartridge, waaronder ook games die je downloadt van de andere creatieve gamers. Om het allemaal nog mooier te maken, kun je de games ook nog op de Nintendo Wii afspelen. Om gebruik van deze functie te maken, moet je wel de game Wario Ware D.I.Y. Showcase via WiiWare downloaden.
Het maken van de minigames lijkt op het eerste gezicht vrij lastig, maar gelukkig streeft Nintendo over het algemeen toegankelijkheid na. In het spel is namelijk een ontzettend uitgebreide tutorial aanwezig die je alle fijne kneepjes van het vak leert. In verschillende lessen leer je steeds meer over het maken van je microgames. Je zult beginnen met de basislessen, waarin je onder andere voorwerpen, achtergronden en melodieën leert maken en leert hoe je de objecten laat bewegen enzovoort. In de daaropvolgende lessen leer je diverse trucjes om je games nog meer diepgang te geven. Het volgen van de lessen is sterk aan te raden, omdat het programma veel functies kent. Je moet echter wel wat geduld hebben, want de lessen zijn behoorlijk lang. Gelukkig wordt dit door de nodige droge humor wat opgefleurd. Naast de lengte van de lessen is er nog een cruciaal punt: de taal. De lessen zijn in het Engels, waardoor het voor kinderen nogal lastig wordt om zelf games te maken.
Dat is jammer, want het maken van games werkt erg gemakkelijk. Je tekent zelf een mooie achtergrond, of je maakt gebruik van de vele voorgeprogrammeerde items in het spel om een achtergrond te creëren. Daarna zorg je dat er figuranten zijn die een rol gaan spelen in het spel. Of dit nu personen, dieren, planten of voorwerpen maakt niet uit. Het maakt ook niet uit of je ze zelf tekent of importeert uit één van de negentig aanwezige microgames uit het spel. Vervolgens kun je in de vrij uitgebreide editor leuke muziekjes maken. Je hebt in totaal vier sporen voor melodieën en een spoor voor het ritme. Heb je de achtergrond, de objecten en de muziek af, dan is het tijd om te assembleren.
Dit onderdeel van het spel lijkt op het eerste gezicht lastig, maar eigenlijk is het erg simpel als je de lessen gevolgd hebt. Je plaatst de voorwerpen op een locatie en bepaalt welke activiteit ze uitvoeren. Via simpele ‘ Als A dan B’ formules kun je allerlei eisen aan het spel stellen. Je kunt bepalen welke handeling er uitgevoerd moet worden om een bepaald object iets te laten doen. Daarnaast bepaal je wat er moet gebeuren om te winnen of verliezen. Je kunt ook nog allerlei andere foefjes toepassen dankzij de simpele formules. Zo kun je een geluid laten afspelen wanneer je iets aanraakt, of kun je objecten laten verdwijnen. Wario Ware: Do It Yourself kent ongelofelijk veel mogelijkheden.
Helaas is er ook een behoorlijke hoeveelheid aan mogelijkheden onbenut gelaten. Eigenlijk kun je enkel microgames creëren waarin je met de stylus moet tappen. Het maken van microgames waarin je dingen kunt verslepen, of waarin je de microfoon gebruiken kunt zijn niet aanwezig. Daarnaast zou het voor de DSi-bezitters leuk zijn geweest wanneer je met de camera zelf beelden kon importeren.
br>Conclusie
Intelligent Systems heeft ervoor gezorgd dat Wario Ware voor de Nintendo DS nog steeds interessant is. De negentig aanwezige microgames zijn niet origineel meer, maar gelukkig kun je zelf je games maken en verspreiden en kun je games van anderen downloaden. Dat is dan ook de voornaamste reden om dit spel te kopen. Er zijn enorm veel mogelijkheden en het is niet eens moeilijk, mits je de lessen gevolgd hebt. In het Nederlands was de game misschien net iets toegankelijker geweest en qua mogelijkheden had de ontwikkelaar er wellicht nog een schepje bovenop kunnen doen, maar al met al hebben we hier toch een zeer diepgaande en leuke game.