En nu gaat de game naar de PSP. Eindelijk kunnen we onderweg eventjes tussendoor racen op die futuristische banen. Naja, zolang je tenminste wat langer dan een paar minuten onderweg bent.
De menu structuur van Wipeout is vrij overzichtelijk. Je kunt kiezen voor single of multiplayer, dat laatste via Wifi, verder profile of online. Aangezien ik nog niet via Wifi of Online het gespeeld laat ik dit buiten de review, we richten ons volledig op de singleplayer. Binnen het singleplayer menu heb je 5 opties: single race, tournament, time trial, zone en free play. De laatste is vooral handig om de circuits te leren kennen, maar voegt voor de rest weinig toe.
Single race is de meest eenvoudige, je kiest een snelheidsgraad, in het begin heb je er 2, dat loopt uiteindelijk op tot 5, je kiest een mode, en als laatste het circuit waarop je gaat racen. Tournament werkt vrijwel hetzelfde, alleen kies je niet het circuit, maar werk je binnen de mode alle 4 de circuits af. De time trial werkt identiek aan de single race alleen hierin heb je geen tegenstanders en is het de bedoeling de race binnen een bepaalde tijd af te leggen voor een medaille.
De zone mode is toch wel het meest apart. Hierin rijd je namelijk over een circuit en de computer geeft gas voor je. Om de zoveel tijd haal je een nieuwe zone en per zone gaat het spel weer iets versnellen. Je uiteindelijke doel is zo lang mogelijk te overleven. Op basis van hoeveel zones je haalt, hoeveel je er feilloos rijdt en hoeveel perfect laps je rijdt krijg je een score. Het aantal zones is beslissend voor de medal, maar een score daagt natuurlijk uit tot opnieuw proberen voor het verbeteren van die score.
Je begint bij elke mode met maar 1 mode (hmm, is dit wel duidelijk). Bij single race begin je met alleen Alpha, maar je speelt later ook Beta, Classic en Ascension vrij. De laatstgenoemde is alleen in tournament mode want dit is de Alpha en de Beta bij elkaar.
In zone begin je met 1 circuit waarin je er uiteindelijk nog 3 vrij kunt spelen.
En hierin schuilt denk ik een van de grootste zwaktes van WP (Wipeout Pure). Er zijn verdraaid weinig circuits. 12 circuits in de gewone races en dan 4 zones. En dat is het dan wel. Nu kun je wel nieuwe downloaden, maar een paar extra circuits was geen overbodige luxe geweest. Je kent ze namelijk vrij snel uit je hoofd, gegeven, zeker op hogere snelheden is dat van levensbelang, en dit gaat vervelen op den duur.
Nu zijn tegen de tijd dat je dit leest al een flinke lading packs te downloaden die nieuwe circuits bevatten, er is zelfs een coca-cola circuit. Maar toch, voor de kleine groep die geen internet heeft of zo, gaat dit er toch aan voorbij.
Maar hoe racet de game dan? Wel de gameplay is dik in orde, je hebt de besturing vrij snel duur en je zult snel meekunnen met de CPU's. Een nadeel van het racen met de analoge stick is dat je vrij snel last krijgt van je duim, dit ligt niet zozeer aan de game en meer aan de ligging van de analoge stick, dus daar moet je aan wennen of maar gewoon met de toetsen gaan spelen.
Als je voor het eerst een race start, dat was bij mij tenminste het geval, is het ook genieten van de graphics. De game is namelijk erg mooi voor een handheld game. WP laat duidelijk zien waar de PSP toe in staat is en ik vermoed dat deze game nog lang niet alles eruit haalt. Echt elk level weer is totaal anders en zowel de auto's en de omgevingen zijn prachtig vorm gegeven.
Het snelheidsgevoel is, zeker op hogere snelheden, echt super. Je voelt je ook echt of je met 500 over een circuit racet. Heerlijk.
Ook het geluid is niks op aan te merken, de beats, waar ik normaal nooit naar zou luisteren, passen perfect bij dit type game, en ik heb er geen moment last van. Ook de muziek en de overige soundeffects van de wapens zijn top.
Jaren geleden bracht F-Zero ons een nieuw sub genre binnen het racen. Het ging om supersnel racen, in futuristische auto's en omgevingen. De game sloeg niet echt aan en het genre leek ook snel dood te gaan, en toen kwam Wipeout. Hetzelfde concept, alleen dan wat toegankelijker. De banen hadden nu wel muren, de game was wat eenvoudiger, en je kon je tegenstanders wegknallen. Wipeout sloeg wel aan, het genre kwam tot leven, F-Zero kwam weer terug, en een andere bekende is rollcage.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie
Reacties laden...