Sinds 2005 was er geen game meer verschenen onder de World Rally Championship licentie. Ontwikkelaar Milestone en uitgever Black Bean vonden het de hoogste tijd dat er weer eens een game onder deze licentie uitkwam en gelijk hadden ze. Het rallyrijden is een door vele mensen geliefde sport die op de huidige generatie spelcomputers alleen beoefend kon worden in de onrealistische DiRT-games. Een probleem was dit niet, omdat de games die onder de naam van Colin McRae uit zijn gekomen het erg goed doen en ze gewoon ontzettend tof zijn, maar WRC: Fia World Rally Championship wilde een andere insteek.
Om te beginnen is het racen in WRC niet te vergelijken met het rallyrijden dat ontwikkelaar Codemasters je voorschotelt. Het onder controle houden van je auto blijft ondanks de moeilijkheidsgraden nooit vanzelfsprekend en een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Verder zul je immer racen over uitgestrekte landschappen en vlaktes, onder het gebrul van je bijrijder die schreeuwt welke bochten van welk niveau er nu weer aankomen. De sport is zo authentiek mogelijk overgezet naar de game en het racen is lekker hardcore. Waar in DiRT 2 een kaartje nog altijd laat zien dat er een bocht aan komt, zul je hier slechts moeten vertrouwen op de persoon die naast je zit.
Deze realistische insteek is eveneens terug te vinden in het realistische schademodel. Je auto kan op verschillende punten beschadigd raken. Dit hebben we in andere games wel vaker gezien, maar in WRC zul je ook merken dat de auto er onder lijdt. Een heuvel oprijden gaat bij een beschadigde motor met veel meer moeite en het nemen van bochten wordt ook een stuk lastiger, wat kostbare seconden in beslag neemt. Het is daarnaast leuk dat de ontwikkelaar speciale aandacht aan de ondergrond heeft besteed. Op een modderige of een besneeuwde ondergrond zul je je beter moeten concentreren, omdat de auto dan voortdurend afwijkende bewegingen maakt door de kuilen en groeven in het parcours.
Het racen zit dus goed in elkaar, maar helaas kunnen we dit niet over de graphics zeggen. In vergelijking met de concurrentie ziet WRC er namelijk een stuk minder goed uit. De eerder genoemde landschappen liggen er kaal en kleurloos bij en de luttele nederzettingen en stadia die je tegenkomt, wekken weinig sfeer op. Sfeerloos zijn ook de menu`s en de rest van de presentatie van het spel. Waar je begint met een veelbelovend introfilmpje, kakt de game daarna in en zien we saaie en inspiratieloze menu`s die ook nog eens onleesbaar zijn. Dit is een gemiste kans, omdat de WRC-sfeer wel in het racen zelf gekweekt is. Helaas is dit niet terug te vinden in de presentatie van de game.
Toch is het voor de fans fijn dat er een game onder de licentie van de World Rally Championship terug is. In een uitgebreide carrièremodus begin je in de laagste klasse van de WRC en zul je op moeten klimmen richting de hogere klassen. De game bevat tevens een multiplayermodus, maar in deze modus rijdt je alleen tegen ghosts en probeer je een zo goed mogelijke tijd neer te zetten. Gelukkig is dit waar het een rallycoureur juist om draait: zo hard mogelijk over kleine zandweggetjes raggen en elke seconde pakken die er te pakken valt. De licentie is optimaal benut en wij durven dan ook te zeggen dat WRC: Fia World Rally Championship een must voor de fans is.
Conclusie
Veel mensen zullen WRC aan zich voorbij laten gaan en wachten op DiRT 3. WRC richt zich gelukkig op een hele andere doelgroep en biedt gamers een rallygame waarin zij hardcore kunnen gaan racen op ranzige parcours. Jammer genoeg maakt de game gebruik van een mindere engine en zijn de graphics daarom verouderd. Ook laat de rest van de presentatie nog veel te wensen over. Desalniettemin is het schademodel succesvol uitgewerkt en is de licentie optimaal benut. Hierdoor is WRC: Fia World Rally Championship een must voor iedereen die ook maar iets van het rallyrijden volgt.