De nostalgische gamer onder ons zal vast en zeker gehoord hebben van XIII, een first-person shooter uit 2003 met een opmerkelijk aantrekkelijke grafische stijl, namelijk de cel-shaded artstyle. Je waande je de gehele game door in een stripboek, dat waar het spel oorspronkelijk ook op is gebaseerd. XIII is namelijk de hoofdrolspeler in een Belgische comic. XIII is een geheim agent die zijn geheugen kwijt is en tegelijkertijd verantwoordelijk wordt gehouden voor de dood van de president. Hij zou gezien zijn met het wapen en moet worden opgesloten. XIII zou XIII natuurlijk niet zijn als hij daar niet hoogstpersoonlijk een stokje voor zou steken.
Ontwikkelaar PlayMagic wilde zich graag over een remaster van deze game ontfermen. Geen gekke gedachte in deze tijd, waarin remasters floreren. Gamers snakken naar het herbeleven van de games van weleer en doen dat graag met opgepoetste graphics en gameplay die vandaag de dag nog mee kan. Ik kan jullie vertellen dat ik de insteek van PlayMagic kan waarderen, maar dat ze er beter aan hadden gedaan om dit plan tussentijds de prullenbak in te gooien. Want XIII is matig, erg matig.
2019 was het jaar waarin PlayMagic XIII oorspronkelijk wilde releasen, maar doordat ze tegen problemen aanliepen tijdens de ontwikkeling werd de game uitgesteld naar eind dit jaar. Mocht de game nog een kans van slagen willen hebben gehad, dan had 2020 geskipt moeten worden. Want het verkeerd remasteren van pareltjes uit de geschiedenis is al snel trappen op de ziel van de fans.
Wat is er gebeurd?
Direct wanneer je het verhaal hebt opgestart valt al op dat PlayMagic de mist in is gegaan. Er is gekozen voor een grafische stijl die niet als een remaster mag worden beschouwd. De iconische dikke lijnen die voor het stripboekeffect zorgen zijn bijna compleet verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor kleurrijke personages die er weinig mee te maken hebben. De nieuwe grafische stijl zorgt er ook niet voor dat alles soepeler loopt. Personages lopen uiterst houterig en moonwalken hier en daar van links naar rechts. Dit alles gaat gepaard met framedrops die zich aan de lopende band aandienen. Deze uiterst onstabiele framerate en houterige animaties maken XIII verre van plezierig om naar te kijken. Het spel draait gewoon dramatisch slecht op mijn PlayStation 4 Pro. Ook het geluid van de game doet afbreuk aan de ervaring. De originele geluiden van het spel zijn gebruikt. Natuurlijk prima als we het hebben over de voice-actors, maar hier en daar zouden wat nieuwe omgevingsgeluiden niet hebben misstaan.
Met deze tegenvallers is de kous helaas nog niet af. XIII blinkt op allerlei vlakken uit in onkunde. Wanneer je een deur wilt openen met een sleutel, stop je deze ergens midden in de deur in plaats van in het sleutelgat. Het is slechts één van de voorbeelden waardoor je eigenlijk niet van een remaster mag spreken. Het origineel is namelijk gewoon beter en goedkoper.
Oogkleppen op en gaan dan maar?
Wie geen ene moer geeft om het audiovisuele aspect en toch graag de game wil spelen, zal oogkleppen op moeten doen. Je kunt logischerwijs de moeilijkheidsgraad aanpassen naar jouw smaak. Dit zal vooral te maken hebben met hoeveel hits je kunt innen voordat je neergaat. De vijanden blijven zich namelijk uiterst vreemd gedragen. Soms zien ze je wanneer je goed bent verborgen en soms kun je bijna voor ze langslopen zonder dat ze je zien. Met de draaicirkel van een vrachtwagen komen ze op je af, waardoor je met de sprintknop regelmatig van A naar B kunt komen. Schiet je er dan één neer, dan kun je de animatie al invullen. Ze sterven namelijk allemaal op dezelfde manier. Soms glitcht er nog eens eentje op de vloer, de ander blijft wel liggen. Het is een foutenfestival.
Conclusie
We kunnen nog veel woorden vuilmaken aan het recenseren van deze titel, maar de conclusie blijft hetzelfde: een bittere teleurstelling. Het enige pluspunt aan de game is het verhaal en daar heeft de nieuwe ontwikkelaar geen enkele bijdrage aan geleverd. XIII is een foutenfestival dat enorm veel patches nodig heeft om ervan te kunnen genieten. Hier is de ontwikkelaar echter veel te laat mee, want de fans hebben al eieren voor hun geld gekozen (getuige onder andere de vele Steam-reviews waarin het over refunds gaat). Wij raden de ontwikkelaar aan om eens een kijkje te nemen bij BluePoint Games, die onlangs wel liet zien hoe je een remaster moet maken met Demon’s Souls.