Iedereen heeft in zijn of haar leven wel een game die je altijd doet glimlachen wanneer je er aan terugdenkt. Een game waar je talloze uren in hebt gestoken, alleen of met vrienden. Een game die je het liefst nog steeds zou opstarten, maar wat misschien niet meer zo gemakkelijk is, zeker als het een PC-game betreft. Ja, ook ik heb zo’n game. De naam van die game is The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II. En wat nu als ik jullie vertel dat het idee is om deze game beter dan ooit te laten herrijzen, zoals Gandalf dat ooit deed nadat hij door de Balrog naar de krochten van Midden-Aarde werd gesleurd?
Puur per toeval kwam ik het project tegen, The Battle for Middle-Earth: Reforged. Dit project wordt volledig door fans van het origineel gerund. Tientallen nerds van verschillende nationaliteiten steken de handen uit de mouwen om de trouwe fanschare van Tolkiens fantasiewereld te verblijden. Het aan de praat krijgen van het origineel is namelijk een verschrikking. Een volledige remaster zou al die problemen in één klap oplossen. De vraag is echter of het eindproduct van het project ooit het daglicht zal zien en daar zijn meerdere redenen voor.
Ten eerste is daar het gebrek aan informatie en updates. Dit project stamt uit 2019 en sindsdien is er nog geen alpha geproduceerd, terwijl dat wel stap één van het project is. Een alpha multiplayer met twee speelbare facties is het doel, waarna uiteindelijk zou worden uitgebreid naar zelfs een singleplayer en campaign. Voorlopig is dat toekomstmuziek en is het nog wachten op de alpha. Volgens de ontwikkelaars zou het na de alpha een stuk sneller verlopen, aangezien dan de basis al staat. Dat is natuurlijk wel waar. De gameplay zal dan immers moeten werken en alleen nog moeten worden gefinetuned. De eerste gameplay-beelden werden ongeveer een jaar geleden gedeeld.
Wat we voorlopig wél te zien hebben gekregen, zijn vooral grafische impressies. Zo werd in juli de Balrog in 4K tot leven gewekt, wat meteen de eerste update is van het jaar 2022. Eerder zagen we al gebouwen zoals de stallen van de elven en character models van spinnen en de elven zelf. Dat er iets aan het ontstaan is achter de schermen is dus wel zeker. Maar waar zal het eindigen?
De ontwikkelaars van dit non-commerciële project leggen de lat hoog. Zo wordt er (uiteraard) met een nieuwe engine gewerkt, zijn models meer dan tien keer zo gedetailleerd als het origineel en wordt er met een hogere framerate dan het originele 30 FPS gewerkt. Het befaamde upgrade-systeem van de game gaat op de schop en krijgt nieuwe opties en dit alles moet met een resolutie van 4K gaan gebeuren. Niet mis, dus. Zelfs het onlangs verschenen Age of Empires 4 is niet in 4K te spelen.
Maar wat nu als deze mensen echt de tijd krijgen? Gaat er dan iets moois ontstaan? Dat is maar zeer de vraag. Wat mij het meeste opvalt, is dat er nog niet is ingegrepen door de originele uitgever: Electronic Arts. Daarnaast is dit een game die te maken heeft met licenties die niet meer in het bezit van EA zijn, noch van uiteraard deze patriotten. Daar komt nog eens bij dat de originele game niet alleen op de boeken, maar meer op de films was gebaseerd. Daarbij kom je weer in het vaarwater van New Line Cinemas. Kortom, een licentiehel.
Ik moet mijn best doen om niet pessimistisch te zijn over dit project. Ik hoop ooit die update te krijgen die mij naar mijn computer doet rennen om een download aan te zetten. Mocht die dag ooit komen, dan zal ik daar uiteraard (waarschijnlijk uitzinnig van vreugde) verslag over uitbrengen. Duimen jullie mee?
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie
Reacties laden...