Nu het jaar 2014 wordt afgesloten, wordt het weer tijd om onze redacteurs te vragen welke games je naar hun mening dit jaar gespeeld móet hebben, en welke je beter kunt laten liggen. Elk van ons heeft daarom zijn eigen top en flop 5 van dit jaar samengesteld op basis van persoonlijke voorkeuren. Vandaag: De Flop 5 van Sander
5: Driveclub
Met Driveclub kaart ik meteen een game aan die helemaal niet zo slecht is. Sterker nog, het spel is best degelijk. De hele soap rondom de release heeft echter zoveel gezichtsverlies opgeleverd, dat het spel lang niet meer door iedereen serieus genomen wordt. De game werd keer op keer uitgesteld om vervolgens een zeer rommelige release te kennen. De beloofde gratis PlayStation Plus-versie is nog altijd niet ten tonele verschenen. Het is eeuwig zonde dat de game die terug naar de tekentafel ging nooit de game heeft kunnen worden die het in potentie was. Daarmee gezegd dat het nog altijd een vermakelijk spelletje is om te spelen hoor.
4: Risen 3: Titan Lords
Tja, wat valt hier over te zeggen. De game is veruit het slechtste exemplaar dat ik het afgelopen jaar heb gespeeld, maar omdat verwachtingen en de potentie niet echt aanwezig waren, blijft de game van Piranha Bytes steken op een 4de plek. Nimmer speelde ik een RPG die grafisch zo matig was en daarnaast op vele verhaaltechnische vlakken de plank missloeg. Tel daar nog eens bij op dat je voor het braden van een eend een kippenpoot krijgt, en het feest is compleet.
3: Assassin’s Creed: Unity
Assassin’s Creed: Unity, de hoofdrolspeler in een soap waar het eigenlijk niet aan deel wilde nemen. Het spel werd bij haar release geteisterd door bugs en grafische mankementen. De framerate was zo instabiel als wat en personages verdwenen in de grond. De lijst aan klachten werd langer en langer en patch na patch verscheen. De game had te maken met torenhoge verwachtingen en lijkt hier uiteindelijk aan ten onder te gaan. Wat betreft de technische kant van de game, kun je zonder twijfel spreken van een flop. Als je kijkt naar de kwaliteit van het spel an sich, dan is de game die Ubisoft ons voorschotelt nog wel te pruimen. Vandaar dat Unity nog twee spellen voor zich mag dulden.
2: Planetary Annihilation
Niet te geloven, wat had deze game ontzettend veel mogelijkheden en vooral de potentie om een topper te worden. De RTS verscheen augustus 2012 op Kickstarter en uiteindelijk werd er meer dan 2,3 miljoen dollar opgehaald. Gamers geloofden in het concept dat Uber Entertainment schetste. Een RTS die zich niet op één map afspeelt, maar die schakelt tussen meerdere planeten. Je totale beschaving managen was opeens doel nummer één! Het klonk allemaal zo mooi, maar het pakte anders uit. De community was ontevreden en de critici kwamen niet verder dan een schamele voldoende. Een game met zoveel potentie, maar het heeft niet zo mogen zijn..
1: Castlevania: Lords of Shadow 2
Hier kan ik met mijn hoofd nog altijd niet bij. Castlevania: Lords of Shadow ontdekte ik in de nadagen van de PlayStation 3. Na wat recensies besloot ik toch eens naar het meesterwerk van MercurySteam en Konami te gaan kijken. Een adembenemend avontuur werd mij voorgeschoteld, welke mij altijd zal bijblijven. Toen Lords of Shadow 2 werd aangekondigd, was ik dan ook in een zeer euforische stemming. De teasers en trailers lieten mij verlangen naar meer, maar na het verschijnen van de demo leek het onwerkelijke toch waar te worden. De game verscheen en het werd al snel duidelijk dat de kwaliteit van het eerste deel niet eens getoucheerd werd. Castlevania: Lords of Shadow 2 flopte en steeds meer klaagzang en verwijten kwamen naar buiten. Het zou bij de ontwikkelaar zelf tijdens het ontwikkelproces één grote puinhoop geweest zijn. De franchise werd afgesloten in mineur en dat neem ik de ontwikkelaar en uitgever zeer, zeer kwalijk.