De film
The Warriors is een film uit 1979 en is wat mij betreft een echte klassieker, die zich afspeelt in New York dat geteisterd wordt door allerlei bendes. Tijdens een grote meeting met verschillende bendes om een soort van pact te smeden wordt Cyrus, de leider van The Riffs die de grootste bende van New York is, vermoord en de bende genaamd The Warriors wordt daarvoor valselijk verantwoordelijk gehouden. Wat volgt is een nacht van complete chaos als The Warriors zich een weg naar hun eigen buurt moeten vechten en tegelijkertijd hun onschuld moeten zien te bewijzen.

De cast
Eigenlijk is de cast van The Warriors helemaal niet zo bekend. Sterker nog: ik denk dat er zeer weinig mensen zijn die de acteurs en actrices uit de film nog zouden herkennen in andere films. Het zelfde geldt voor de regisseur. Als je naar hun pagina's op IMDB kijkt, zie je vooral veel onbekende titels met hier en daar een verdwaalde, bekende titel. Des te mooier is het eigenlijk dat de film een cult-klassieker is geworden en nog steeds wordt geprezen als een van de betere films van de jaren 70 en ook in dit decennium zelfs nog mee zou kunnen.

De game
Ruim 25 jaar na de oorspronkelijke release van de film, verscheen plotseling de game The Warriors op de PS2 en de ontwikkelaar was niemand minder dan Rockstar Games, bekend van die andere, legendarische franchise. De game volgt exact de gebeurtenissen van de film en jij speelt een bendelid van The Warriors. Waar Rockstar vaak gebruikmaakt van open werelden, heeft The Warriors dat zeker niet. Het is een vrij lineaire game met wat grote gebieden die je dan wel weer kunt verkennen, maar als de missie in dat bepaalde gebied voorbij is en je naar het volgende gebied gaat, kun je niet meer terug. De game is vooral een beat 'em up, waarbij je vooral ook voorwerpen kunt gebruiken die je op straat vindt. Natuurlijk zijn er ook wel een paar randactiviteiten te vinden, het is en blijft natuurlijk wel een Rockstar-game, zoals graffiti spuiten, overvallen en berovingen plegen en gevechtstrainingen. Wat dat betreft voel je je net een echt bendelid. De game werd verder vooral geprezen om zijn diepgaande vechtsysteem en zijn trouwheid aan het bronmateriaal in zowel de omgevingen als het verhaal. De game werd sinds de release in 2005 al een aantal keer geport naar de nieuwere generatie PlayStations, waarvan de laatste keer in 2016, toen de game speelbaar werd gemaakt voor op de PS4.

De hoop
Gamers klagen vaak dat er teveel remasters verschijnen in de huidige generatie gamesystemen en ergens klopt dat natuurlijk ook wel. Kijk maar naar Horizon: Zero Dawn en Days Gone: twee, vrij recente, games die een remaster hebben gekregen, waar dat eerlijk gezegd niet nodig was. Toen ik van de week The Warriors weer eens opstartte op mijn PS5, zag ik eigenlijk gelijk potentie om deze game te voorzien van een remake (geen remaster), omdat de game naar mijn idee de tand des tijds niet heel goed heeft doorstaan. Het voelt, net als GTA: San Andreas, inmiddels flink clunky aan en grafisch is het ook niet meer van de bovenste plank; helaas zelfs ook niet meer van de middelste plank. De atmosfeer ademt overigens nog steeds het New York van 1979 uit. Dat is wat mij betreft perfect behouden gebleven. We weten natuurlijk allemaal dat Rockstar momenteel alles heeft ingezet op Grand Theft Auto VI, maar ik hoop echt dat ze daarna een aantal oudere games, en dan te beginnen met The Warrrios, een compleet nieuw leven in gaan blazen. Stel je eens voor hoe The Warriors zou kunnen zijn als de game naar huidige maatstaven vertaald zou worden:
Een semi-openwereld met een dynamisch upgrade-systeem voor je bende, waarin je iedereen kunt rekruteren en met iedereen kunt interacteren. Het verhaal zou dan compleet hetzelfde blijven en de game zou ook compleet lineair zijn, maar dan met de mogelijkheid om terug te gaan naar het gebied wat je als ontvlucht bent om daar nog eens flink huis te houden. Je kunt alles, maar dan echt alles, wat op straat ligt gebruiken, zelfs dingen die aan een huis of gebouw vast zitten (of zaten) om mee te vechten. Qua mobiliteit zou dan bijvoorbeeld parkour toegevoegd kunnen worden, zodat je je nog soepeler door New York kunt heen bewegen en bepaalde voertuigen, zoals een skateboard, rollerskates of een fiets. Die zorgen voor een nog diepere mobiliteit. De mogelijkheden om die game een remake te geven zijn eindeloos. Met de sfeer van de film in het achterhoofd zie ik de wedergeboorte van een klassieker die de film en de game in mijn ogen beide verdienen.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie