Het is altijd een titanenstrijd van jewelste. Battlefield en Call of Duty strijden tegen elkaar om de eerste plaats, maar het is nooit echt duidelijk wie er daadwerkelijk wint. Beide kampen hebben voldoende fans, al lijkt Call of Duty er net iets meer te hebben. Feit is echter wel dat Battlefield met iedere nieuwe editie nieuwe zieltjes voor zich wint. Patrick Sodelund, vice president van EA, liet weten dat het bedrijf doorgaat totdat het Call of Duty achter zicht laat.
De strijd tussen Battlefield en Call of Duty is goed voor de markt, maar ook voor beide bedrijfen volgens Soderlund.
"Competitie is goed. Het brengt het beste in mensen naar boven. Als er enkel Battlefield of Call of Duty was, hadden de ontwikkelteams minder tevreden geweest. We kijken niet noodzakelijk naar hun en imiteren hun keuzes en acties niet. Maar, we denken wel aan ze. Misschien dachten zij niet zoveel aan ons toen wij Battlefield 3 ontwikkelde, maar dat doen ze nu zeker wel. Ze zullen wel moeten. Wij zorgden voor een bom op de FPS markt en we namen terrein in. Wij geven niet op eer wij de nummer één positie hebben veroverd, welke wij zeker zullen veroveren.
"Wij geven veel geld uit aan Battlefield 4 en onze teams werken zich kapot om de beste games af te leveren. Ik wil onze klanten het beste geven. Wij streven ernaar nummer één te worden. Hadden we gezegd dat we de vijfde plaats ook goed vinden, dan hadden weinig mensen ons serieus genomen. Je moet echter geen loze beloftes maken, wat wij dan ook zeker niet doen. We hebben een goed team, een goed product en een goede strategie."
We zullen zien wat er gebeurd wanneer beide shooters op de markt zijn verschenen. Beide games zijn vlak na elkaar verkrijgbaar, waardoor het voor de neutrale gamer lastig kiezen wordt.