Één van de meest recente paradepaardjes op de PlayStation 3 is Beyond: Two Souls. Ontwikkelaar Quantic Dream, welke eerder al wist te imponeren met Heavy Rain, maakte gebruik van een nieuwe engine. Deze engine is volledig opnieuw opgebouwd en bestaat voornamelijk uit features die zij hebben ontdekt toen zij de PlayStation 4 aan het verkennen waren.
"We waren erg blij met de Heavy Rain engine, maar dachten dat we verder konden gaan, dus besloten we vanaf nul te starten en een nieuwe engine te ontwikkelen, gebaseerd op onze ervaringen met de PlayStation 4."
Quantic Dream heeft enkele PlayStation 4 features dusdanig bewerkt dat deze ook op de PlayStation 3 toepasbaar zijn. Dit levert enkele resultaten op, vooral op het visuele vlak. Scherpere graphics, maar denk ook aan nieuwe animatie engine, de special effects engine en nieuwe mogelijkheden met betrekking tot performance capture. Beyond: Two Souls is Quantic Dreams eerste game welke volledig is gemaakt op basis van 'full performance capture'.
"We konden enkele 'PlayStation 4 features' toepassen op de PlayStation 3 waardoor de game er veel beter uitzag. Nieuwe special effects, een nieuwe animatie engine en nieuwe performance capture mogelijkheden. Het is de eerste game waarbij we gebruik maken van 'full performance capture'.
De belichting is bijvoorbeeld iets wat afkomstig is van de PlayStation 4. Het heet 'physically based shading', wat inhoudt dat de verschillende materialen op verschillende manieren het licht terugkaatsen. Neem bijvoorbeeld hout, ijzer of plastic. De manier waarop deze het licht terugkaatsen is totaal verschillend, terwijl we zonder de 'physically based shading' alle materialen enkel op dezelfde wijze licht terug konden laten kaatsen."






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie