Afgelopen woensdagavond was het voor de liefhebbers van Borderlands dan eindelijk zo ver: Een speciale State of Play compleet gericht op Borderlands 4 die vanaf 12 september 2025 verkrijgbaar hier. Hieronder vind je een paar opvallende zaken uit die State of Play.
Eerder op de dag van de Borderlands 4 State of Play werd al bekend dat de game elf dagen eerder zou verschijnen dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Nu de State of Play voorbij is heb ik hieronder een aantal dingen neergezet die mij persoonlijk opvielen.
Er wordt in het begin van de trailer (zoals we hem in dit artikel nu verder gaan benoemen) gesproken over vier nieuwe Vault Hunters die je vanaf de launch kunt spelen. Dit zou kunnen suggereren dat er later nieuwe Vault Hunters bij zullen komen als DLC of gratis updates. Kijkende naar de eerdere Borderlands games kun je er vrijwel zeker vanuit gaan dat er betaalde- en gratis DLC voor Borderlands 4 zal verschijnen, zeer waarschijnlijk met een season Pass.
Oude bekenden keren terug, zoals onder meer Zane, Moxxi en natuurlijk de irritante, zelfzuchtige, maar altijd behulpzame ClapTrap. Daarnaast krijg je de beschikking over een nieuwe companion in de vorm van een kleine drone genaamd Echo-4. Deze drone kan je onder andere helpen met het openen van deuren en het tonen van het pad naar je bestemming van de actieve missie of quest.
Er zal volledige crossplay ondersteuning zijn vanaf de launch, dus je kunt met je vrienden spelen, ook al spelen zij op de PC en jij op je PS5. Uiteraard is couch-coöp ook weer aanwezig.
De ingame HUD ziet er vertrouwd uit. Zoals we het van Borderlands gewend zijn wordt er niet teveel informatie getoond, maar alleen datgene wat je nodig hebt. Daarnaast heeft de game nu eindelijk dynamisch weer en dynamische events gekregen, waardoor er een stukje levendigheid aan de omgevingen wordt toegevoegd. Daar ontbrak het in de vorige games soms nog wel aan. Ook lijkt het erop alsof het Catch-A-Ride-systeem niet meer aanwezig is. In plaats daarvan kun je nu met een druk op de knop een voertuig oproepen. Dit is in mijn ogen een flinke verbetering. Waar je in vorige games nog wel eens een flink eind moest lopen voor je weer in een voertuig kon stappen is dat nu uiteraard verleden tijd. Uiteraard kan je je voertuig compleet naar eigen wens aanpassen, zowel qua uiterlijk als in prestaties.
Dan een blik het wapentuig. Dat arsenaal is nu nog vele malen groter geworden aangezien er nu onderdelen van meerdere fabrikanten op 1 wapen kunnen zitten. Daarbij komen nog alternatieve fire modes, elemental damage en underbarrels, Dat maakt dat het aantal wapens in de game praktisch eindeloos is. Daarnaast zijn artifacts nu vervangen door Enhancements die bonussen geven aan wapens van specifieke fabrikanten. Het aantal fabrikanten is overigens met drie fabrikanten uitgebreid. Natuurlijk komen ook de legendary wapens weer terug, echter is de droprate naar aanleiding van feedback vanuit de Borderlands-community flink aangepast. Ze zullen dus minder vaak droppen, maar de belevenis per legendary wapon wordt wel uniek. Hoe dat precies werkt, is nog niet duidelijk. Rocket launchers en granaten hebben ook een make-over gehad en zijn nu voorzien van een cooldown in plaats van van het gebruik van zelf te verzamelen ammo. Zo kun je altijd deze wapens gebruiken en wanneer je wilt, zonder dat je op zoek hoeft naar ammo.
Dan de skill trees. Per Vault Hunter heb je drie Action Skills en elke Action Skill heeft zijn eigen skill tree. Deze skill trees lijken een stuk uitgebreider te zijn geworden dan in de vorige game. Daarnaast zijn de de skills nog uit te breiden met zogenaamde Augments en Capstones.
Tenslotte de graphics. De game oogt volwassener, maar is tegelijkertijd onmiskenbaar Borderlands. Grafisch is het van een hoog niveau. De omgeving zijn niet echt interactief,zoals in andere games tegenwoordig wel vaak het geval is, maar ik vind persoonlijk dat dat ook niet bij Borderlands past. Explosies ogen realistischer en tegelijkertijd is de chaos nog altijd compleet aanwezig. Borderlands heeft zijn eigen stijl en is daar heer en meester in.
In juni zal er nog meer gameplay getoond worden en zullen de eerste hands-on previews verschijnen.
Uiteraard is er nog veel meer te vertellen, maar dan ben ik nog wel even bezig. Kijk daarom hieronder nog eens rustig de State of Play terug.
0 reacties op "Borderlands State of Play deep dive"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier