Dit vertelde Strauss Zelnick, zoals de beste man heet, tijdens de CNBC's Technology Executive Councel die werd gehouden in New York afgelopen dinsdag. De belangrijkste reden die wordt genoemd is echter niet de technologie achter AI, maar het intellectuele eigendom.
Het is een omstreden onderwerp waar de CEO vast wel mee te maken heeft, waar hij eigenaar is van studio's achter franchises als NBA 2K, Grand Theft Auto en Borderlands. Allemaal games die heel afhankelijk zijn van voice actors of bijvoorbeeld bekende sporters.
“We moeten ons intellectueel eigendom beschermen, maar meer nog moeten we rekening houden met anderen”, zei Strauss tegen Steve Kovach van CNBC in een interview tijdens het CNBC-evenement. “Als je intellectueel eigendom creëert met AI, is dat niet beschermbaar.”
Dit is een nog altijd zeer gevoelig debat dat zal blijven voortduren zolang AI groter wordt. Acteurs en mensen in andere vormen van de entertainment industrie hebben de terechte angst dat AI ze gaat nadoen. Dit betekent dat zij geen werk hebben en AI er met alles wat van hun is vandoor gaat. Volgens veel mensen moet dit niet de bedoeling zijn.
Toch wordt het een lastig verhaal. Op video streamers als YouTube en TikTok is al niet meer het verschil tussen echt en nep te onderscheiden. Dat wordt er niet beter op met Sora, de video creation app van OpenAI die recent is uitgekomen en die levensechte bewegende beelden kan maken.
“Stel dat er geen beperkingen zouden zijn (voor AI). Zouden we dan morgen op een knop kunnen drukken en een equivalent van het marketingplan van ‘Grand Theft Auto’ kunnen creëren?”, zei hij. “Het antwoord is nee. Ten eerste kun je dat nog niet, en ten tweede ben ik van mening dat je dan niet met iets heel goeds zou eindigen. Je zou uiteindelijk iets krijgen dat teveel lijkt op een afgezaagde versie.”
Het is ook nogal een vreemd voorbeeld. Hoewel een gemiddelde LLM als ChatGPT of Copilot heel snel kan reageren op de vraag 'wat voor weer is het vandaag?', betekent dit nog niet dat je een game die waarschijnlijk meer dan honderd gigabyte groot zal zijn met een druk op de knop kan genereren. Dit zal ook voor AI echt wel een tijdje duren, zeker als het kwalitatief mooi moet zijn. Verder zal er een vraag moeten worden gesteld aan AI om het te maken en dat zal bijna een boek moeten zijn aan tekst om echt de game te krijgen die je wil.
Het laat een pijnlijke waarheid zien. Hoewel de CEO van Take Two zeker weet waar hij het heeft, begrijpt hij niet dat zelfs met AI het nog tijd kost om dingen te maken, maar dat het niet zo heel lang meer zal duren voor de digitale intelligentie hier iets op gevonden heeft. Het verhaal echter dat 'met een druk op de knop' iets door AI gedaan kan worden, is een verhaal dat alleen mensen van de afdeling Marketing wijs gemaakt kan worden. Mensen met een technische achtergrond weten wel beter.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie