Het is de maand december en dat betekent dat er op haast traditionele wijze wordt teruggekeken op wat het jaar aan games heeft voorgeschoteld. Voor GameQuarter heb ik mijn drie beste en drie slechtste ervaringen op een rijtje gezet, om zo de lezer aan te moedigen, dan wel niet te behoeden om tot een aankoop over te gaan. Ik mag beginnen met de drie games die zeker jullie aandacht verdienen.
Nummer 3 - It Takes Two
Co-op gaming is niet het meest populair meer, laat staan het meest gemakkelijk wegens de pandemie. Toch was Hazelight Studios na het succes van A Way Out niet bereid om haar idealen op te geven. Dit had er deels natuurlijk mee te maken dat A Way Out goed verkocht, maar ook omdat de studio nog niet klaar was met het concept. Zo ontstond It Takes Two, een game waarin een dochter de scheiding van haar ouders wenst te voorkomen. Daarvoor doet ze op magische wijze een beroep op Dr. Hakim, die met de nodige humor (en door vooral irritant te zijn), de twee ouders weer bij elkaar wil brengen. Een game die bol staat van ingenieuze mechanics en een aantrekkelijke grafische stijl moet wel in een top 3 van dit jaar terechtkomen!
Nummer 2 - Valheim
De game waar ik dit jaar een slordige vijftig uur in heb gestoken, is Valheim. De brute survivalgame blonk in eerste instantie wellicht niet uit in zijn grafische schoonheid, maar het was de gehele setting en het idee erachter dat deze game tot een succes maakte. Valheim is het succesverhaal van een minuscule ontwikkelaar van slechts vijf personen die meer dan acht(!) miljoen keer hun game wisten te verkopen. In Valheim reis je alleen of met vrienden van gebied naar gebied, waar een mythisch monster gevonden en verslagen moet worden. Dit doe je door te levelen, te minen en wapens en basissen te upgraden. De game is prachtig in al zijn eenvoud en steekt een dikke middelvinger op naar alle geflopte games met gigantische budgetten. Mede dankzij een uitstekend luisterend oor richting de community is deze game een pareltje van 2021.Nummer 1 - Age of Empires IV
Men moet weten dat ik een gigantische fan ben van het RTS-genre. Je kunt je wel voorstellen dat het de afgelopen jaren geen vetpot is geweest. Maandelijks verschenen er wel columns waarin iemand moest toegeven dat het RTS-genre stervende was. Er waren maar weinig grote ontwikkelaars en uitgevers die hun vingers wilden branden aan het strategische spelprincipe en dat was terug te zien in het aantal noemenswaardige releases. Gelukkig besloten Xbox Game Studios, Relic Entertainment en World’s Edge om niet aan de teloorgang toe te geven. Ze kwamen eind dit jaar namelijk met Age of Empires IV.
Gewaagd, dat moet gezegd worden. Je hebt namelijk met een enorme fanschare te maken die de release maken of kraken. De game wordt echter omarmd, waaronder door ondergetekende. Mijn RTS-hart is sneller gaan kloppen door de frisse game die trouw is gebleven aan haar decennia oude formule. Wekelijks ben ik online te vinden, waarbij ik mij door de tijdperken heen worstel op zoek naar een overwinning die voor genoegdoening zorgt. Heerlijk.