De Zweedse filmmaker Josef Fares, welke een team vormt met Starbreeze om het downloadbare avontuur Brothers: A Tale of Two Sons te ontwikkelen, heeft laten weten dat veel games te lang duren.
Fares laat weten dat veel games een bepaald punt kennen waarop gamers het gevoel krijgen dat er gemakkelijk drie tot vier uur van af kon. Als voorbeeld kaart hij Max Payne 3 aan, een game waarbij je na een uur spelen in principe het gehele spel hebt gespeeld. Het enige dat verandert is de setting.
Fares is bezig met de ontwikkeling van Brothers: A Tale of Two Sons. Deze titel zal ongeveer drie tot vier uur in beslag nemen, een speelduur die tegenwoordig als te kort wordt gezien. Fares vertelt dat in Brothers, alles één keer gebeurd. Ze konden er een speelduur van tien uur aan plakken, maar vonden het belangrijk om de speler nieuwsgierig te houden en continu op reis te laten gaan.
Ter vegelijking gebruikt Fares de titel Journey, een downloadable game die succes kent, maar ook enkele risico's nam. Journey wordt als een korte game beschouwd, maar dat is niet erg, want het is een sterke game en een game die lang blijft hangen in je geheugen, iets wat weinig ontwikkelaars weten te bewerkstelligen.
Tot slot vraagt Fares zich af waarom het uitmaakt hoelang een game is. De vraag zou moeten zijn of een game goed of slecht is. De titel is zolang als dat moet, of het nou twintig uur is of één uur, het maakt niet uit.