Obbe Vermeij, voormalig technical director bij Rockstar North, heeft bevestigd dat Grand Theft Auto: Tokyo begin jaren 2000 serieus op tafel lag. Het bijzondere aan dit project was dat een externe Japanse studio de bestaande code van Rockstar zou gebruiken om de game te ontwikkelen. Naast Tokyo werden ook locaties als Rio de Janeiro, Moskou en Istanbul overwogen, maar Tokyo was de enige die "bijna gebeurde". Uiteindelijk trok Rockstar de stekker eruit.
Volgens Vermeij is de Verenigde Staten het "centrum van westerse cultuur", waardoor steden als Los Angeles en New York universeel herkenbaar zijn, ook voor mensen die er nooit geweest zijn. Nu de franchise miljarden kost om te ontwikkelen, acht Rockstar het risico van locaties zoals Tokyo simpelweg te groot. De typische satirische kijk op het Amerikaanse leven bleef daarom de veiligste keuze. Ook voor GTA VI waarschuwt Vermeij dat fanstheorieën over uitbreidingen naar Zuid-Amerika of de Caraïben heel onwaarschijnlijk zijn. Het extra werk dat daarvoor nodig is, weegt volgens hem simpelweg niet op tegen de narratieve winst.
https://www.gameshub.com/news/article/obbe-vermeij-interview-2849146/






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie