Hoewel we een hoop citaten hebben van de winnaars, kan ik me voorstellen dat sommigen van jullie vooral enkel geïnteresseerd zijn in wie gewonnen heeft. Je kunt daarom hieronder het lijstje vinden óf naar Steam gaan om te besparen op de games die onderdeel uitmaakten van dit evenement:
Best Game: Grunn – Sokpop Collective
Best Art: SCHiM – Extra Nice
Best Audio: The Knightling - Twirlbound
Best Narrative: Herald: The Interactive Period Drama – Complete Edition - Wispfire
Best Technology: Prologue: Go Wayback! – PLAYERUNKNOWN Productions
Best Game Design: Grunn – Sokpop Collective
Best Applied Game: Freequency – Hulan
Best Debut Game: Luma Island – Feel Free Games
Best Student Game: The Final Print – Dummy Detectives - BUas
De winnaars toegelicht
Zoals je kan zien, is Grunn de grote winnaar. Niet enkel ging het met de hoofdprijs aan de haal, maar het is de enige game die twee prijzen in de wacht sleepte. De jury had hier het volgende over te zeggen: “Zonder enige voorkennis voelde het als een leuke tuiniersimulator. Maar na het snoeien van heggen en het maaien van gras... werd het ineens griezelig. Voor je het weet zit je midden in een survivalmysterie-exploratiegame! Je hart gaat sneller kloppen... je speedrunt door alle verschillende eindes! Terugkijkend zijn er een paar zeer subtiele ontwerpkeuzes die de speler ertoe aanzetten om verder te ontdekken en het verhaal te reconstrueren. De wazige graphics en ondersteunende audio zetten een mooi decor neer, waardoor de game langzaam evolueert naar een horrorverhaal. Dat deze game commercieel goed presteerde, versterkt het gevoel dat dit geen game is die je maar één keer speelt, maar steeds opnieuw speelt om het mysterie op te lossen!”
Bij PLAYERUNKNOWN Productions denk je waarschijnlijk aan PUBG en niet aan iets van Nederlandse bodem. Deze tak van de ontwikkelaar zit echter in Amsterdam en dingt daarom mee voor prijzen. Goed nieuwe volgens de jury, gezien hun machine learning-tech iets is om te vieren: “De machine learning-technologie van Prologue: Go Wayback! sluit perfect aan bij het doel om te innoveren en voorop te lopen in gameontwikkeling door enorme, unieke werelden te creëren op de eigen computer van een speler zonder dat internet servers nodig zijn. Dit "schaalbare" aspect betekent dat de technologie in de toekomst kan groeien om nog grotere games of meer spelers aan te kunnen, zoals enorme online werelden.
Deze technologie introduceert een frisse, "vooruitstrevende" manier om oneindige gamewerelden te bouwen die toegankelijker en creatiever zijn, en verandert mogelijk de manier waarop toekomstige games worden gemaakt en gespeeld, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.”
Gamen doe je natuurlijk vooral voor entertainment, maar het is al lange tijd niet meer beperkt tot leuke momentjes. Best Applied Game kijkt naar hoe games op andere wijzen kunnen worden toegepast en toen viel Freequency in de prijzen: “Het maatschappelijke doel is duidelijk. Freequency verandert het leven van mensen ten goede door gebruik te maken van gamified technologie. Hoewel het toegepaste game-ontwerp beperkt en puur functioneel is, is het feit dat het werkt voor patiënten indrukwekkend en het allerbelangrijkste. Het plezier van Freequency reikt verder dan de game-ervaring; in een leven dat niet langer wordt gehinderd door tinnitus.
Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met de ongelooflijke prestatie van het ontwikkelen van deze game met zo'n enorm consortium van academische partners, experts en specialisten in de loop van vele jaren.”
Een opvallende winnaar op de lijst is SCHiM. Die game verscheen immers vorig jaar al. Toch werd die dit jaar nogmaals in het zonnetje gezet: “Een vrolijke puzzelgame met een verrassende hoofdpersoon. De game brengt je in een heerlijke sfeer door de consistente stijl, vol details. Deze zelfverzekerde stijlkeuzes tillen de game naar een hoger niveau, samen met een speelse kijk op Nederlandse architectuur en stadsplanning!”
Natuurlijk is geluid ook immens belangrijk in een spel. Daarom werd de Best Audio prijs uitgegeven. De winnaar daarvan was The Knightling: “The Knightling heeft een soundtrack met een echte WOW-factor. De opzwepende muziek neemt de speler mee naar een wereld met zijn eigen mysteries en glorie. De feedbackgeluiden van de speler-interactie zijn goed geïntegreerd in de game, waardoor de overgang van de audio een vlekkeloze en plezierige ervaring is.”
Zoals gezegd zijn games divers en hetzelfde geldt voor de spelers die ze spelen. Ik persoonlijk vind niets belangrijker dan het verhaal en zal daarom graag kijken naar Herald: “Het verhaal, de personages en de dialogen slepen de speler mee tot het einde en zorgen ervoor dat de speler meer wil. Ondersteund door hoogwaardige stemacteurs zet deze game de juiste toon voor een intrigerend plot en biedt een hoge herspeelbaarheid. Hoewel de besturing van de game soms wat saai was, hield de kracht van deze verhaallijn de juryleden tot het einde geboeid.”
Natuurlijk brengt elk jaar nieuwe mensen in de industrie. Daarom is er een prijs om deze debutanten in het zonnetje te zetten. En die prijs werd door Luma Island in de wacht gesleept: “Een cozy exploration spel dat volop mogelijkheden biedt om te verkennen en te knutselen zonder stress. Er is veel te ontdekken en te creëren, alles werkt samen, dag- en nachtcycli spelen geen rol, je hebt onbeperkte ruimte in je rugzak en er zijn altijd meerdere missies gaande, waardoor je altijd iets te doen hebt. Als dit eilandleven is, spoelen wij graag aan!”
Voor je een debutant kan worden, moet je natuurlijk eerst het vak leren en daarom beginnen veels devs al in hun studententijd. Sterker nog: velen brengen als student al games uit. Daarom is daar ook een categorie voor. Best Student Game werd gewonnen door The Final Print en daarover had de jury het volgende te zeggen: “Een prachtig vormgegeven en diepgaande game-ervaring! Het team heeft gedurfde keuzes gemaakt voor hun verhaallijn om een intrigerende en unieke ervaring te creëren. De game zou baat kunnen hebben bij een hintmechanisme en wat opfrissing om de laatste bugs te verhelpen, maar de jury heeft er alle vertrouwen in dat dit team een kwaliteitservaring kan leveren.”
Speciale prijzen
Naast de reguliere prijzen, werden er ook Special Awards in het leven geroepen: Inclusion, Best in Business, Best Studio en Career Achievement. Niet zo zeer bedoeld om games te vieren, maar degene die games mogelijk maken. Deze werden gewonnen door:
Inclusion Award: René Otto van Deviant Legal voor het gratis ondersteunen van indie devs die proberen hun plekje in de industrie te veroveren.
Best in Business: Poki voor het hosten van ruim een miljard online games per maand via diens platform
Best Studio: MiniclipNL voor hun goede bedrijfsvoering en goede behandeling van hun werknemers
Career achievement: Als de CEO van Engine Software die al dertig jaar meedraait.
GameQuarter wil alle prijswinnaars van harte feliciteren.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie